Porównanie: Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280

Gdy Opel prezentował Astrę OPC, podkreślał, że podczas testów pokonała 10 tys. km na torze Nurburgring. Seat po prostu podał czas przejazdu Leona SC Cupra. Oto starcie na 280 KM.

Porównanie: Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280
Porównanie: Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280Motor

Czas 7:58,4 min to obecnie najlepszy wynik na Nurburgringu wśród seryjnych aut z przednim napędem. Leon Cupra SC 280 w pobitym polu pozostawił nawet 265-konne Renault Megane RS (8:07,9 min), które przez lata było poza zasięgiem rywali. Owszem, Francuzi odpowiedzieli od razu, ale 7:54,3 min jest dziełem limitowanej do 250 sztuk odmiany Megane RS Trophy-R. A Opel? Nadal nie pochwalił się swoim osiągnięciem w "Zielonym piekle".

Na co dzień i od święta

I w Astrze, i w Leonie pracują 280-konne silniki, standardem są sportowe mechanizmy różnicowe oraz zawieszenia o zmiennej sile tłumienia. Wyglądem OPC miażdży Cuprę. Jest bojowe, agresywne, szczególnie z opcjonalnymi 20-calowymi obręczami. Seat prezentuje się tak dyskretnie i tak niepozornie, jakby grał w zupełnie innej lidze niż Astra.

Tyle że już pozycja za kierownicą jest w nim o niebo lepsza. Siedzenia Leona z płynną regulacją kąta pochylenia oparcia świetnie podpierają ciało i zapewniają wygodę na co dzień. Te w Astrze (opcjonalne Performance) mają regulację długości siedziska, a także możliwość dostosowania szerokości do sylwetki pasażera. Niestety, oparcie nie daje się wystarczająco wyprostować, przez co kierowca skazany jest na pozycję półleżącą. Na domiar złego, fotele są twarde i niekomfortowe.

Tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce Opel "krzyczy" ze swoich wydechów, a każde dodanie gazu burzy spokój dookoła. Szczególnie w trybie OPC, oprócz którego dostępne są Standard i Sport. Zawieszenie Astry nawet w najwygodniejszym ustawieniu wręcz samo wyszukuje nierówności jezdni, choć jego skok jest na tyle duży, że całkiem sprawnie pokonuje np. progi zwalniające.

Na co dzień Cupra to przeciwieństwo OPC. Gdyby nie 19-calowe obręcze, tłumienie odpowiadałoby zwyczajnym kompaktom. Zawieszenie ma tylko jedną wadę - spod podłogi co rusz wydobywają się przytłumione stuki. Nie zmienia to faktu, że Seat i tak jest wyjątkowo wygodnym hot-hatchem, który w podstawowym trybie jazdy nawet... brzmi zwyczajnie.

Opel Astra OPC: trudna obsługa, przeładowana konsola środkowa i kierownica zasłaniająca zegary.Motor
Seat Leon SC Cupra 280 DSG: za dużo tu twardego plastiku, choć wykonanie jest dobre. Znakomita ergonomia.Motor

Ale wystarczy przełączyć Leona w tryb Cupra (tak jak w OPC, wpływa na silnik, zawieszenie, układ kierowniczy), by zmienił charakter. Reakcje na gaz są wtedy ostre. Silnik, brzmiący od teraz rasowo, z ogromną łatwością wchodzi na obroty. Trakcja jest wspaniała, a przyspieszenia - piorunujące. Ale i Opel potrafi wręcz "wgryzać się" w asfalt swoimi szerokimi oponami. Tyle że ani na prostej, ani tam, gdzie droga się wije, nie nadąża za przeciwnikiem.

Jego silnik nawet w trybie OPC potrzebuje chwili, by po dodaniu gazu zacząć nabierać prędkości. Robi to zresztą falowo. Wyraźnie ożywa przy 2500 obr./min, a powyżej 4500 obr./min - jeszcze mocniej pcha wskazówkę obrotomierza w prawo. Na przeszkodzie w lepszych osiągach stoi jednak spora nadwaga Astry, o 155 kg cięższej od Seata.

Za mało precyzji w Oplu

Ruchy kierownicy w Astrze szybko wędrują na koła. Kręci się nią dość ciężko, po sportowemu, ale elektrohydrauliczne wspomaganie nie pozwala na odpowiednie wyczucie granicy przyczepności, co jest największą bolączką Opla. Dlatego podsterowność pojawia się tu nagle, dość niespodziewanie.

Astrze nie można odmówić stabilności i przewidywalnych reakcji na odpuszczenie gazu w skręcie. Szkoda jednak, że mimo twardego zawieszenia (w trybie OPC) nie jest bardziej zwarta i precyzyjna.

Także 6-biegowa skrzynia Opla ma wady. Drogi lewarka pomiędzy kolejnymi przełożeniami są długie, co akurat można przeżyć. Gorzej, że przy szybkim "przechodzeniu" z jednego biegu na kolejny - pojawia się haczenie.

Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280

Porównanie: Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280 (czytaj test)

2-litrowy silnik z bezpośrednim wtryskiem to rozwinięcie konstrukcji z Insigni. Wyróżnia się głównie większą turbosprężarką oraz zupełnie nowym układem dolotowym.Opel
Wsiada się tu trudno. Miejsca dużo, ale twarda kanapa.Motor
Dobrze trzymają ciało, ale oparcia nie daje się wystarczająco wyprostować.Motor
Trudna obsługa, przeładowana konsola środkowa i kierownica zasłaniająca zegary.Motor
Fotele Performance mają nawet regulację szerokości.Motor
Przycisk OPC zmienia działanie zawieszenia, układu kierowniczego oraz reakcje silnika.Motor
380-litrowy bagażnik skrywa zestaw naprawczy do kół.Motor
Trudno tu się dostać, ale dla pasażerów z tyłu Seat stworzył naprawdę dobre warunki.Motor
Sportowe fotele, pokryte Alcantarą (dopłata 5294 zł), świetnie sprawują się w szybkich zakrętach i zapewniają sporą wygodę w codziennej jeździe. Plus za płynną regulację oparcia.Motor
Za dużo tu twardego plastiku, choć wykonanie jest dobre. Znakomita ergonomia.Motor
Przycisk zmiany ustawień auta. Obok Normal, Sport i Cupra, jest też tryb Individual.Motor
Tu też jest 380 l pojemności, ale pod podłogą – koło dojazdowe.Motor
Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280 DSGMotor
Sterowany elektrycznie, sportowy mechanizm różnicowy może wysłać do 100% momentu obrotowego na jedno koło.Motor
Z przodu pojawiła się zwrotnica o przesuniętej osi obrotu, aby ograniczyć siły z napędu na kierownicy.Motor
Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280 DSGMotor
Występuje w dwóch wariantach mocy. Z pojemności 2 litrów rozwija 265 lub 280 KM. Ten drugi czyni Leona SC Cuprę 280 najmocniejszym autem w historii hiszpańskiego producenta.Seat
Tarcze z przodu: 34 cm średnicy. Cupra hamuje lepiej niż OPC.Motor
Seat Leon SC Cupra 280 DSGMotor
Hamulce Brembo (37 cm średnicy) z 6-tłoczkowymi zaciskami.Motor
Opel Astra OPCMotor

Piekielnie skuteczny Leon

Testowy Seat korzysta z opcjonalnej skrzyni DSG, więc siłą rzeczy podobne słabości tu nie występują. To bardzo sprawne urządzenie, wyposażone w procedurę startową. Brakuje mu tylko jednego - w pełni niezależnego trybu ręcznego.

Hiszpański samochód z łatwością znosi jazdę na granicy przyczepności. Przód trzyma się w nim drogi jak przyklejony, czy to na wejściu w łuk, w środku, czy też na wyjściu. Tylną oś z kolei daje się "ustawiać" wyłącznie gazem, dzięki czemu w skręcie można bawić się w kontrolowane poślizgi samą zmianą obciążenia.

Leon jest neutralny, niesamowicie zwinny i precyzyjny, co zawdzięcza wyśmienitemu układowi kierowniczemu o zmiennym przełożeniu. Nawet jeśli ESP nie do końca się wyłącza, jak w Astrze, to nie przeszkadza w ostrym atakowaniu zakrętów, ingerując w łagodny sposób i bez "wycinania" mocy z silnika.

Fakt, Astra OPC była szlifowane w "Zielonym piekle", ale Leon Cupra został tam wychowany. Stąd to tak różne auta.

Opel Astra OPC, Seat Leon SC Cupra 280 - podsumowanie

Ogromna przewaga zalet Leona. Lżejszy, szybszy na prostej i sprawniejszy w zakrętach, nie pozwala Astrze zbliżyć się do siebie. Opel to świetny wygląd, ale znacznie mniej komfortu na co dzień i przede wszystkim - niższa precyzja prowadzenia niż rywala. Na dodatek jest droższy i gorzej wyposażony.

Dane techniczne, osiągi, dane testowe, zużycie paliwa

 
Opel
Seat
Model
Astra
Leon SC
Wersja
OPC
Cupra 280 DSG
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
280 KM/5300
280 KM/5600
Maks. moment obrotowy
400 Nm/2400
350 Nm/1700
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went/tarcz.
tarcz. went/tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
447/184/149 cm
424/181/142 cm
Rozstaw osi
270 cm
263 cm
Średnica zawracania
11,9 m
10,7 m
Masa/ładowność
1475/570 kg
1320/541 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
380/1165 l
380/1150 l
Poj. zbiornika paliwa
56 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
245/35 R20
235/35 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,0 s
5,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,7 s →
5,9 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
14,2 s →
12,2 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
23,7 s →
19,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,1 m →
33,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,0 m →
33,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,0 dB →
66,0 dB →
Okrążenie toru testowego
1:44,7 min
1:42,4 min
Prędkość w slalomie (co 18 m)
66,9 km/h
70,8 km/h
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,3
2,1
Zużycie paliwa 
Dane producenta
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,4/7,3/8,1
8,4/5,7/6,6
Teoretyczny zasięg
690 km
760 km
Dane testowe
(miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,1/12,0/10,6
7,3/11,6/9,4
Rzeczywisty zasięg
530 km
530 km
Cena wersji podstawowej**
128 600 zł
112 900 zł
Cena
128 600 zł
120 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Leon SC nawet w mocniejszej odmianie (Cupra 280) i ze skrzynią DSG jest o 7700 zł tańszy, a także lepiej wyposażony od Astry. Ma seryjne złącze USB, Bluetooth oraz lampy przednie w technologii LED, które u Opla nie są dostępne. Po doposażeniu OPC w powyższe elementy i światła ksenonowe, jego cena wzrasta aż do 135 400 zł.

Punktacja - segment: auta kompaktowe

Punktacja - segment: auta kompaktoweMotor

Zwycięstwo Leona przez nokaut. Inaczej tego wyniku nie sposób nazwać.

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Auto TrophyAuto Moto
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas