Porównanie: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

Oba SUV-y przeszły niedawno liftingi i oba oferowane są teraz w wersjach specjalnych. Skoda Yeti stawia na luksus, a Mitsubishi ASX na sport.

Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&Klement
Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&KlementMotor

Skoda Yeti i Mitsubishi ASX to jedne z mniejszych kompaktowych SUV-ów. Oba modele łączy też podobny wiek konstrukcji. Skoda debiutowała w 2009 roku, a ASX rok później. W ubiegłym roku oba auta poddano liftingowi. O ile w przypadku ASX-a zmiany są dyskretne, to w przypadku Skody łatwiej rozpoznać nową generację. Czeski producent zrezygnował bowiem z charakterystycznych, okrągłych lamp i upodobnił przód Yeti do nowych modeli (Rapid, Octavia, Superb).

Luksus kontra sport

Styl kokpitu Mitsubishi ASX można opisać jako skromny, ale przejrzysty. Umieszczenie pokrętła głośności po prawej stronie radia jest mało wygodne.Motor
Z wyjątkiem nowego wzoru kierownicy, przeprowadzony w tym roku lifting ominął kokpit Yeti. W związku z tym łatwość obsługi i dobra widoczność z miejsca kierowcy pozostały bez zmian.Motor

Skoda stawia ostatnio na wersje specjalne Laurin&Klement - są to topowe odmiany wyposażeniowe, odwołujące się do nazwisk założycieli marki. Yeti jest jednym z modeli oferowanych w tej odmianie. O ile Skoda niespecjalnie kojarzy się z luksusem, trzeba przyznać że wyposażenie i wykończenie Yeti reprezentuje wysoki poziom. Co ważne, pakiet L&K oferowany jest dla pięciu wersji silnikowych, dla odmian przednio- lub czteronapędowych dostępnych ze skrzynią manualną lub DSG.

Mitsubishi stawia na sportowe skojarzenia. Topowa odmiana ASX-a to RalliArt. Tak nazywa się dział sportowy Mitsubishi Motors odpowiedzialny m.in. za przygotowywanie samochodów rajdowych. ASX RalliArt dostępny jest tylko w jednej konfiguracji: najmocniejszy diesel, napęd 4x4 i automat.

Teoria kontra praktyka

RalliArt sportowy okazuje się tylko w teorii. 150-konny diesel w zestawieniu z 6-biegowym automatem jest trochę ospały na niskich obrotach, a przekładni daleko do szybkości działania DSG zastosowanego w Skodzie. Mimo to, podczas prób testowych ASX uzyskał wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h na poziomie 9,5 sekundy. To o 1,3 s szybciej niż obiecuje producent.

Zawieszenie ma bardziej komfortową niż sportową charakterystykę, a układ kierowniczy pozwala na dobre wyczucie auta. ASX nie ma więc zbyt wiele wspólnego ze sportowym duchem RalliArt, ale za to dobrze radzi sobie na drogach gorszej jakości.

W tym duecie to Skoda ma więcej sportowego ducha. Mocniejszy silnik, lepsze osiągi (0-100 km/h w 8,4 s), błyskawiczna praca skrzyni biegów to atuty 170-konnego Yeti. Potencjał układu napędowego łatwo wykorzystać za sprawą sztywniejszego niż u rywala zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Skoda potrafi wywołać uśmiech na twarzy kierowcy, oczywiście jeśli ten oczekuje od SUV-a nieco usportowionego charakteru.

Oba SUV-y jak na swoje osiągi okazują się całkiem oszczędne. ASX zużywa więcej paliwa w ruchu miejskim, co może być skutkiem działania skrzyni biegów. Przez dłuższy czas utrzymuje ona silnik na wyższych obrotach, podczas gdy DSG (w trybie D) jak najszybciej zmienia bieg na wyższy.

W rozmiarze S

Klasa kompaktowych SUVów jest bardzo szeroka, a Yeti i ASX to jedne z mniejszych aut tego segmentu. Nie powinno więc dziwić, że zarówno ich kabiny, jak i bagażniki nie są rekordowo duże. O ile z przodu w obu autach jest sporo miejsca, to z tyłu jest ciasno, zwłaszcza w ASX. W Skodzie zastosowano przesuwaną tylną kanapę, co podnosi praktyczne walory czeskiego auta. Jest też możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia. Kabina Skody okazuje się bardziej funkcjonalna i lepiej wykończona. Wyróżnia się też lepszym wyciszeniem i widocznością (zwłaszcza do tyłu).

Skoda ma jeszcze jeden istotny atut. Pozwala na precyzyjne i dopasowane do potrzeb skonfigurowanie Yeti (silnik, skrzynia biegów, napęd, dodatki). Mitsubishi w przypadku ASX RalliArt takiej możliwości niestety nie daje.

Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

Porównanie: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti (czytaj test)

Zawieszenie ASX lepiej sprawdza się na gorszych nawierzchniach i zapewnia wówczas wyższy komfort jazdy niż Skoda Yeti.Motor
Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&KlementMotor
Wygodne fotele i seryjna skórzana tapicerka z logo L&K. W opcji pełna elektryczna regulacja i pamięć ustawień.Motor
Duży plus za możliwość przesuwania tylnej kanapy – przydatne rozwiązanie.Motor
Z wyjątkiem nowego wzoru kierownicy, przeprowadzony w tym roku lifting ominął kokpit Yeti. W związku z tym łatwość obsługi i dobra widoczność z miejsca kierowcy pozostały bez zmian.Motor
2.0 TDI 170 KM to najmocniejszy silnik dostępny w Yeti. Występuje w parze z napędem 4x4 (standardowo) i skrzynią DSG (opcja). Świetne osiągi i skromne zużycie paliwa.Motor
Za mały bagażnik? Fotele 3. rzędu można demontować.Motor
Funkcjonalność bagażnika podnoszą liczne uchwyty na torby.Motor
Koło zapasowe zabiera 95 l bagażnika, który i tak nie jest za duży (416 l).Motor
Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArtMotor
Panoramiczny szklany dach to wyposażenie standardowe.Motor
Pod podłogą bagażnika jest miejsce na schowki i zestaw naprawczy.Motor
419 litrów to przeciętny wynik jak na kompaktowego SUV-a.Motor
Styl kokpitu Mitsubishi ASX można opisać jako skromny, ale przejrzysty. Umieszczenie pokrętła głośności po prawej stronie radia jest mało wygodne.Motor
Minimalnie szerzej niż w Yeti. Szkoda, że kanapa ASX-a nie ma regulacji.Motor
Skórzano-materiałowa tapicerka ze znaczkiem RalliArt jest efektowna. Mniej miejsca nad głowami niż w Skodzie.Motor
Turbodiesel 2.2 DID to jedyny silnik dostępny w ASX RalliArt. Ma 150 KM, standardowo dostępny jest z 6-biegowym automatem i napędem 4x4. Osiągi gorsze niż w przypadku Yeti.Motor
Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&KlementMotor
Yeti, nawet w wersji Outdoor, doskonale czuje się na asfalcie. Zawieszenie Skody jest nieco sztywniejsze niż w przypadku ASX-a.Motor
Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&KlementMotor

Mitsubishi ASX, Skoda Yeti - podsumowanie

W każdej dziedzinie Skoda Yeti okazała się lepsza od Mitsubishi ASX. Czeski SUV jest przestronniejszy, ma lepszy układ napędowy i daje więcej przyjemności z jazdy. Nie zmienia to faktu, że w wersjach specjalnych oba auta są wręcz absurdalnie drogie.

Wybrane wyposażenie wersji L&K:

  • 17-calowe, dwukolorowe felgi aluminiowe
  • Reflektory biksenonowe i światła dzienne LED
  • Tapicerka z brązowej skóry z logo Laurin&Klement
  • Listwy dekoracyjne w kolorze czarnym
  • Trójramienna kierownica obszyta skórą

Wybrane wyposażenie wersji RalliArt:

  • Felgi aluminiowe 17" w kolorze czarnym
  • Ksenony i światła do jazdy dziennej LED
  • Tapicerka skórzano-materiałowa z logo RalliArt
  • Dodatkowe osłony przedniego i tylnego zderzaka
  • Trójramienna kierownica obszyta skórą
 
Mitsubishi
Skoda
Model
ASX
Yeti Outdoor
Wersja
2.2 DID 6AT RalliArt
2.0 TDI 170 4x4 DSG L&K
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
2168 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
150 KM/3500
170 KM/4200
Maks. moment obrotowy
360 Nm/1500
350 Nm/1750
Napęd
4x4
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
430/177/163 cm
422/179/169 cm
Rozstaw osi
267 cm
258 cm
Średnica zawracania
10,6 m
10,3 m
Masa/ładowność
1520/540 kg
1490/645 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
419/1169 l
416/1580 l*
Poj. zbiornika paliwa
60 l (ON)
60 l (ON)
Opony
215/60 R17
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
190 km/h
197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,8 s
8,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s →
8,4 s
Elastyczność 60-100 km/h**
5,4 s →
4,8 s
Elastyczność 80-120 km/h**
7,4 s →
6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,5 m →
37,2 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
40,0 m
37,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,6 dB
65,8 dB
Rzeczywista prędkość***
92 km/h
94 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,3
3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,1/5,1/5,8
7,7/5,4/6,3
Teoretyczny zasięg
1030 km
950 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,8/6,4/7,6
7,9/5,9/6,9
Rzeczywisty zasięg
790 km
870 km
Cena wersji podstawowej****
129 990 zł
113 200 zł
Cena
129 990 zł
130 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*po wyjęciu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie do 1760 l;
**minimalny czas rozpędzania się;
***przy wskazaniu 100 km/h;
****z tym samym silnikiem

Oba SUV-y w wersjach specjalnych mają niemal identyczną cenę. Kosztują dużo, ale wyposażenie jest bogate. Skoda ma w standardzie nawigację, która w Mitsubishi wymaga dopłaty - odwrotnie jest w przypadku panoramicznego dachu. Obecnie dla Yeti Skoda oferuje upust w wysokości 5700 zł.

Punktacja - segment: SUV-y i crossovery

Mitsubishi ASX 2.2 DID MIVEC AT6 RalliArt, Skoda Yeti 2.0 TDI 170 4x4 DSG Outdoor Laurin&KlementMotor

Po uwzględnieniu kosztów Skoda Yeti jeszcze powiększa przewagę nad ASX-em.

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas