Porównanie: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti
Oba SUV-y przeszły niedawno liftingi i oba oferowane są teraz w wersjach specjalnych. Skoda Yeti stawia na luksus, a Mitsubishi ASX na sport.
Skoda Yeti i Mitsubishi ASX to jedne z mniejszych kompaktowych SUV-ów. Oba modele łączy też podobny wiek konstrukcji. Skoda debiutowała w 2009 roku, a ASX rok później. W ubiegłym roku oba auta poddano liftingowi. O ile w przypadku ASX-a zmiany są dyskretne, to w przypadku Skody łatwiej rozpoznać nową generację. Czeski producent zrezygnował bowiem z charakterystycznych, okrągłych lamp i upodobnił przód Yeti do nowych modeli (Rapid, Octavia, Superb).
Luksus kontra sport
Skoda stawia ostatnio na wersje specjalne Laurin&Klement - są to topowe odmiany wyposażeniowe, odwołujące się do nazwisk założycieli marki. Yeti jest jednym z modeli oferowanych w tej odmianie. O ile Skoda niespecjalnie kojarzy się z luksusem, trzeba przyznać że wyposażenie i wykończenie Yeti reprezentuje wysoki poziom. Co ważne, pakiet L&K oferowany jest dla pięciu wersji silnikowych, dla odmian przednio- lub czteronapędowych dostępnych ze skrzynią manualną lub DSG.
Mitsubishi stawia na sportowe skojarzenia. Topowa odmiana ASX-a to RalliArt. Tak nazywa się dział sportowy Mitsubishi Motors odpowiedzialny m.in. za przygotowywanie samochodów rajdowych. ASX RalliArt dostępny jest tylko w jednej konfiguracji: najmocniejszy diesel, napęd 4x4 i automat.
Teoria kontra praktyka
RalliArt sportowy okazuje się tylko w teorii. 150-konny diesel w zestawieniu z 6-biegowym automatem jest trochę ospały na niskich obrotach, a przekładni daleko do szybkości działania DSG zastosowanego w Skodzie. Mimo to, podczas prób testowych ASX uzyskał wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h na poziomie 9,5 sekundy. To o 1,3 s szybciej niż obiecuje producent.
Zawieszenie ma bardziej komfortową niż sportową charakterystykę, a układ kierowniczy pozwala na dobre wyczucie auta. ASX nie ma więc zbyt wiele wspólnego ze sportowym duchem RalliArt, ale za to dobrze radzi sobie na drogach gorszej jakości.
W tym duecie to Skoda ma więcej sportowego ducha. Mocniejszy silnik, lepsze osiągi (0-100 km/h w 8,4 s), błyskawiczna praca skrzyni biegów to atuty 170-konnego Yeti. Potencjał układu napędowego łatwo wykorzystać za sprawą sztywniejszego niż u rywala zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Skoda potrafi wywołać uśmiech na twarzy kierowcy, oczywiście jeśli ten oczekuje od SUV-a nieco usportowionego charakteru.
Oba SUV-y jak na swoje osiągi okazują się całkiem oszczędne. ASX zużywa więcej paliwa w ruchu miejskim, co może być skutkiem działania skrzyni biegów. Przez dłuższy czas utrzymuje ona silnik na wyższych obrotach, podczas gdy DSG (w trybie D) jak najszybciej zmienia bieg na wyższy.
W rozmiarze S
Klasa kompaktowych SUVów jest bardzo szeroka, a Yeti i ASX to jedne z mniejszych aut tego segmentu. Nie powinno więc dziwić, że zarówno ich kabiny, jak i bagażniki nie są rekordowo duże. O ile z przodu w obu autach jest sporo miejsca, to z tyłu jest ciasno, zwłaszcza w ASX. W Skodzie zastosowano przesuwaną tylną kanapę, co podnosi praktyczne walory czeskiego auta. Jest też możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia. Kabina Skody okazuje się bardziej funkcjonalna i lepiej wykończona. Wyróżnia się też lepszym wyciszeniem i widocznością (zwłaszcza do tyłu).
Skoda ma jeszcze jeden istotny atut. Pozwala na precyzyjne i dopasowane do potrzeb skonfigurowanie Yeti (silnik, skrzynia biegów, napęd, dodatki). Mitsubishi w przypadku ASX RalliArt takiej możliwości niestety nie daje.
Mitsubishi ASX, Skoda Yeti
Porównanie: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti (czytaj test)
Mitsubishi ASX, Skoda Yeti - podsumowanie
W każdej dziedzinie Skoda Yeti okazała się lepsza od Mitsubishi ASX. Czeski SUV jest przestronniejszy, ma lepszy układ napędowy i daje więcej przyjemności z jazdy. Nie zmienia to faktu, że w wersjach specjalnych oba auta są wręcz absurdalnie drogie.
Wybrane wyposażenie wersji L&K:
- 17-calowe, dwukolorowe felgi aluminiowe
- Reflektory biksenonowe i światła dzienne LED
- Tapicerka z brązowej skóry z logo Laurin&Klement
- Listwy dekoracyjne w kolorze czarnym
- Trójramienna kierownica obszyta skórą
Wybrane wyposażenie wersji RalliArt:
- Felgi aluminiowe 17" w kolorze czarnym
- Ksenony i światła do jazdy dziennej LED
- Tapicerka skórzano-materiałowa z logo RalliArt
- Dodatkowe osłony przedniego i tylnego zderzaka
- Trójramienna kierownica obszyta skórą
Mitsubishi | Skoda | |
Model | ASX | Yeti Outdoor |
Wersja | 2.2 DID 6AT RalliArt | 2.0 TDI 170 4x4 DSG L&K |
Silnik | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2168 cm3 | 1968 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 |
Zasilanie | wtrysk common rail | wtrysk common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/3500 | 170 KM/4200 |
Maks. moment obrotowy | 360 Nm/1500 | 350 Nm/1750 |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa | aut./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 430/177/163 cm | 422/179/169 cm |
Rozstaw osi | 267 cm | 258 cm |
Średnica zawracania | 10,6 m | 10,3 m |
Masa/ładowność | 1520/540 kg | 1490/645 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 419/1169 l | 416/1580 l* |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (ON) | 60 l (ON) |
Opony | 215/60 R17 | 225/50 R17 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 190 km/h | 197 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s | 8,6 s |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,5 s → | 8,4 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h** | 5,4 s → | 4,8 s ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h** | 7,4 s → | 6,7 s ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 39,5 m → | 37,2 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 40,0 m ↓ | 37,6 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,6 dB ↑ | 65,8 dB ↑ |
Rzeczywista prędkość*** | 92 km/h | 94 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,3 | 3,0 |
Zużycie paliwa | ||
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,1/5,1/5,8 | 7,7/5,4/6,3 |
Teoretyczny zasięg | 1030 km | 950 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,8/6,4/7,6 | 7,9/5,9/6,9 |
Rzeczywisty zasięg | 790 km | 870 km |
Cena wersji podstawowej**** | 129 990 zł | 113 200 zł |
Cena | 129 990 zł | 130 800 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *po wyjęciu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie do 1760 l; **minimalny czas rozpędzania się; ***przy wskazaniu 100 km/h; ****z tym samym silnikiem |
Oba SUV-y w wersjach specjalnych mają niemal identyczną cenę. Kosztują dużo, ale wyposażenie jest bogate. Skoda ma w standardzie nawigację, która w Mitsubishi wymaga dopłaty - odwrotnie jest w przypadku panoramicznego dachu. Obecnie dla Yeti Skoda oferuje upust w wysokości 5700 zł.
Punktacja - segment: SUV-y i crossovery
Po uwzględnieniu kosztów Skoda Yeti jeszcze powiększa przewagę nad ASX-em.
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński