Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports

Dwa rodzinne kombi o bardzo podobnych charakterach i niemal identycznych bagażnikach. Hyundai i30 Wagon kontra Toyota Auris Touring Sports.

Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports
Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring SportsMotor

Kompaktowe kombi z każdą generacją potrafią więcej. I w sumie nie ma w tym nic dziwnego, bo swoimi wymiarami osiągnęły już poziom dawnych modeli klasy średniej. Z tego względu zarówno Hyundai, jak i Toyota mogą pochwalić się naprawdę pojemnymi bagażnikami, ze wskazaniem na auto japońskie. Jego 530 l to o jedyne 2 l więcej niż w przypadku i30. Maksymalnie Auris pomieści 1658 l, Hyundai zaś 1642 l.

Płaskie podłogi

Bagażniki obu aut mają podwójną podłogę, a po ich bokach wygospodarowano po jednym schowku. Dodatkowo w i30 znalazły się wąska i głęboka wnęka od strony zderzaka oraz pełnowymiarowe koło zapasowe. W Aurisie seryjny jest zestaw naprawczy, a za dopłatą - "dojazdówka".

dobre materiały i spasowanie, choć nie każdy polubi niebieskie podświetlenie. Przyciski i przełączniki rozplanowano logicznie. Dużo miejsca na drobne rzeczy. Przeszkadzają szerokie słupki A.Motor
klasyka w nowoczesnym wydaniu. Kierownica spoczywa niemal pionowo, tylko jednostrefowa klimatyzacja automatyczna i kwarcowy zegarek. Prosta obsługa i... niebieskie podświetlenie.Motor

Składanie kanapy w Toyocie odbywa się znacznie wygodniej niż u konkurenta. Dlaczego? Bo do dyspozycji są albo dźwignie na górnej krawędzi oparcia, albo też na burtach bagażnika. Aby w Aurisie powstała równa podłoga, wystarczy jedynie położyć oparcie, natomiast w i30 możliwe jest to dopiero po postawieniu dzielonego siedziska za przednimi fotelami.

Oba auta cechują się nisko przebiegającymi progami załadunkowymi (59 cm nad ziemią w Hyundaiu i 61 cm w Toyocie) oraz pokrywami, które mogłyby otwierać się na większą wysokość. 179 cm (Auris) i 181 cm (i30) dla rosłych osób może okazać się niewystarczające.

O ile przednie fotele obu konkurentów można odsunąć na identyczną, absolutnie wystarczającą odległość, o tyle za nimi nie ma już takiej zgodności. Hyundai jest po prostu duży, choć nie oferuje tu tak wiele przestrzeni, jak ogromna Skoda Octavia Combi. W Toyocie też nie można narzekać na ciasnotę, jednak na kolana i nad głowami pasażerów nieco przegrywa ona z konkurentem. Podłoga z tyłu w obu autach jest niemal płaska.

Największa różnica między 1,6-litrowymi silnikami wolnossącymi Aurisa oraz i30 polega na tym, że koreańskie auto korzysta z wtrysku bezpośredniego, a japońskie - z wielopunktowego. Ich osiągi i sposób rozwijania mocy są zbliżone, co oznacza, że wyraźnie ożywają dopiero po przekroczeniu 3000-3500 obr./min, mając dość słaby "dół". Toyota jest wyraźnie wolniejsza od Hyundaia przy próbach elastyczności, co wynika z długich przełożeń ostatnich biegów. Zużycie paliwa jest podobne, wynosząc średnio, odpowiednio, 7,4 l/100 km (Auris) i 7,5 l/100 km (i30).

Z przewagą komfortu

Pewne właściwości jezdne oraz przewidywalnie i stabilne zachowanie przy wysokich prędkościach cechują obu konkurentów. Ich zawieszenia dobrze wybierają nierówności, ale sprawniej z tym, co jezdnia rzuca pod koła rozprawia się Toyota, która imponuje swobodą, z jaką przejeżdża przez progi zwalniające. Zapewnia też lepszą widoczność, ma bardziej bezpośredni układ kierowniczy i jest zwrotniejsza.

Auris na dodatek jest tańszy oraz lepiej wyposażony. To sprawia, że rodzinne porachunki rozstrzyga na swoją korzyść.

Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports

Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports (czytaj test)

Fotele zapewniają dużą wygodę i mają elektryczną regulację lędźwiową.Motor
Klasyka w nowoczesnym wydaniu. Kierownica spoczywa niemal pionowo, tylko jednostrefowa klimatyzacja automatyczna i kwarcowy zegarek. Prosta obsługa i... niebieskie podświetlenie.Motor
Kanapę składa się na dwa sposoby: dźwigniami na burtach (fot.) lub na szczycie oparcia.Motor
Auris także ma podwójną podłogę, ale seryjnie przewozi tylko zestaw naprawczy. Pojemność: 530-1658 l.Motor
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Style, Toyota Auris Touring Sports 1.6 DynamicMotor
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI Style, Toyota Auris Touring Sports 1.6 DynamicMotor
Toyota Auris Touring Sports 1.6 DynamicMotor
Hyundai i30 Wagon 1.6 GDI StyleMotor
Siedzenia Hyundaia są duże i dobrze podpierają ciało w zakrętach.Motor
Bagażnik ma pojemność od 528 do 1642 l. Pod podłogą znajdują się: schowki i pełnowymiarowy „zapas”.Motor
Dobre materiały i spasowanie, choć nie każdy polubi niebieskie podświetlenie. Przyciski i przełączniki rozplanowano logicznie. Dużo miejsca na drobne rzeczy. Przeszkadzają szerokie słupki A.Motor
Ustawienia siły wspomagania: Normal, Comfort i Sport. Wystarczyłoby to ostatnie.Motor

Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports - podsumowanie

Auris jest lepszym kombi. Ma bardziej funkcjonalny bagażnik, a swoim pasażerom oferuje wyższy komfort. Wyposażenie i cena też przemawiają za nim. Hyundai to auto niemal równie dobre, z bardziej elastycznym silnikiem, ale gorszą widocznością i mniej komunikatywnym układem kierowniczym.

 
Hyundai
Toyota
Model
i30 Wagon
Auris Touring Sports
Wersja
1.6 GDI Style
1.6 Dynamic
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1591 cm3
1598 cm3
Moc maksymalna
135 KM/6300
132 KM/6400
Maks. moment obrotowy
164 Nm/4850
160 Nm/4400
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
449/178/147 cm
456/176/146 cm
Rozstaw osi
265 cm
260 cm
Średnica zawracania
11,3 m
10,8 m
Masa/ładowność
1223/597 kg
1205/630 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
528/1642 l
530/1658 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (Pb 95)
50 l (Pb 95)
Opony
205/55 R16
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
192 km/h
195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
10,5 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
11,2 s →
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg)
10,5 s →
13,5 s
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg)
20,8 s →
28,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
38,3 m →
38,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,0 m →
37,8 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,0 dB →
66,6 dB
Liczba obrotów kierownicą
2,9
2,6
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,1/5,1/6,2
8,0/5,0/6,1
Teoretyczny zasięg
850 km
820 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,1/5,9/7,5
9,0/5,8/7,4
Rzeczywisty zasięg
700 km
670 km
Cena wersji podstawowej*
67 800 zł
69 400 zł
Cena
81 300 zł
78 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*z tym samym silnikiem
Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring SportsMotor

Tekst: Artur Perzanowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas