Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports
Dwa rodzinne kombi o bardzo podobnych charakterach i niemal identycznych bagażnikach. Hyundai i30 Wagon kontra Toyota Auris Touring Sports.
Kompaktowe kombi z każdą generacją potrafią więcej. I w sumie nie ma w tym nic dziwnego, bo swoimi wymiarami osiągnęły już poziom dawnych modeli klasy średniej. Z tego względu zarówno Hyundai, jak i Toyota mogą pochwalić się naprawdę pojemnymi bagażnikami, ze wskazaniem na auto japońskie. Jego 530 l to o jedyne 2 l więcej niż w przypadku i30. Maksymalnie Auris pomieści 1658 l, Hyundai zaś 1642 l.
Płaskie podłogi
Bagażniki obu aut mają podwójną podłogę, a po ich bokach wygospodarowano po jednym schowku. Dodatkowo w i30 znalazły się wąska i głęboka wnęka od strony zderzaka oraz pełnowymiarowe koło zapasowe. W Aurisie seryjny jest zestaw naprawczy, a za dopłatą - "dojazdówka".
Składanie kanapy w Toyocie odbywa się znacznie wygodniej niż u konkurenta. Dlaczego? Bo do dyspozycji są albo dźwignie na górnej krawędzi oparcia, albo też na burtach bagażnika. Aby w Aurisie powstała równa podłoga, wystarczy jedynie położyć oparcie, natomiast w i30 możliwe jest to dopiero po postawieniu dzielonego siedziska za przednimi fotelami.
Oba auta cechują się nisko przebiegającymi progami załadunkowymi (59 cm nad ziemią w Hyundaiu i 61 cm w Toyocie) oraz pokrywami, które mogłyby otwierać się na większą wysokość. 179 cm (Auris) i 181 cm (i30) dla rosłych osób może okazać się niewystarczające.
O ile przednie fotele obu konkurentów można odsunąć na identyczną, absolutnie wystarczającą odległość, o tyle za nimi nie ma już takiej zgodności. Hyundai jest po prostu duży, choć nie oferuje tu tak wiele przestrzeni, jak ogromna Skoda Octavia Combi. W Toyocie też nie można narzekać na ciasnotę, jednak na kolana i nad głowami pasażerów nieco przegrywa ona z konkurentem. Podłoga z tyłu w obu autach jest niemal płaska.
Największa różnica między 1,6-litrowymi silnikami wolnossącymi Aurisa oraz i30 polega na tym, że koreańskie auto korzysta z wtrysku bezpośredniego, a japońskie - z wielopunktowego. Ich osiągi i sposób rozwijania mocy są zbliżone, co oznacza, że wyraźnie ożywają dopiero po przekroczeniu 3000-3500 obr./min, mając dość słaby "dół". Toyota jest wyraźnie wolniejsza od Hyundaia przy próbach elastyczności, co wynika z długich przełożeń ostatnich biegów. Zużycie paliwa jest podobne, wynosząc średnio, odpowiednio, 7,4 l/100 km (Auris) i 7,5 l/100 km (i30).
Z przewagą komfortu
Pewne właściwości jezdne oraz przewidywalnie i stabilne zachowanie przy wysokich prędkościach cechują obu konkurentów. Ich zawieszenia dobrze wybierają nierówności, ale sprawniej z tym, co jezdnia rzuca pod koła rozprawia się Toyota, która imponuje swobodą, z jaką przejeżdża przez progi zwalniające. Zapewnia też lepszą widoczność, ma bardziej bezpośredni układ kierowniczy i jest zwrotniejsza.
Auris na dodatek jest tańszy oraz lepiej wyposażony. To sprawia, że rodzinne porachunki rozstrzyga na swoją korzyść.
Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports
Porównanie: Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports (czytaj test)
Hyundai i30 Wagon, Toyota Auris Touring Sports - podsumowanie
Auris jest lepszym kombi. Ma bardziej funkcjonalny bagażnik, a swoim pasażerom oferuje wyższy komfort. Wyposażenie i cena też przemawiają za nim. Hyundai to auto niemal równie dobre, z bardziej elastycznym silnikiem, ale gorszą widocznością i mniej komunikatywnym układem kierowniczym.
Hyundai | Toyota | |
---|---|---|
Model | i30 Wagon | Auris Touring Sports |
Wersja | 1.6 GDI Style | 1.6 Dynamic |
Silnik | benzynowy | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1591 cm3 | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 135 KM/6300 | 132 KM/6400 |
Maks. moment obrotowy | 164 Nm/4850 | 160 Nm/4400 |
Napęd | przedni | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarczowe | tarcz. went./tarczowe |
Długość/szerokość/wysokość | 449/178/147 cm | 456/176/146 cm |
Rozstaw osi | 265 cm | 260 cm |
Średnica zawracania | 11,3 m | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1223/597 kg | 1205/630 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 528/1642 l | 530/1658 l |
Poj. zbiornika paliwa | 53 l (Pb 95) | 50 l (Pb 95) |
Opony | 205/55 R16 | 225/45 R17 |
Osiągi (dane producenta) | ||
Prędkość maksymalna | 192 km/h | 195 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s | 10,5 s |
Dane testowe | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,4 s ↑ | 11,2 s → |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 10,5 s → | 13,5 s ↓ |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 20,8 s → | 28,8 s ↓ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 38,3 m → | 38,0 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 38,0 m → | 37,8 m → |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,0 dB → | 66,6 dB ↓ |
Liczba obrotów kierownicą | 2,9 | 2,6 |
Zużycie paliwa | ||
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,1/5,1/6,2 | 8,0/5,0/6,1 |
Teoretyczny zasięg | 850 km | 820 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 9,1/5,9/7,5 | 9,0/5,8/7,4 |
Rzeczywisty zasięg | 700 km | 670 km |
Cena wersji podstawowej* | 67 800 zł | 69 400 zł |
Cena | 81 300 zł | 78 900 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *z tym samym silnikiem |
Tekst: Artur Perzanowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński