Porównanie: Fiat 500, Opel Adam

Fiat 500 ma mocną pozycję w segmencie stylowych „maluchów”. Opel musi dopiero na nią zapracować. Sprawdzamy, co potrafią modele z podstawowymi silnikami.

Fiat 500 1.2 POP z klimatyzacją, Opel Adam 1.2 Ecotec Jam
Fiat 500 1.2 POP z klimatyzacją, Opel Adam 1.2 Ecotec JamMotor
Fiat 500 1.2 POP z klimatyzacją: styl retro w dobrym tego słowa znaczeniu. Wysoko umieszczona dźwignia biegów sama wpada w rękę. Kierownica ma tylko pionową regulację, ale bez problemu da się znaleźć dogodną pozycję do jazdy.Motor

Fiat i Opel, choć moment ich debiutu dzieli pięć lat, powstały wg podobnej receptury - maksimum stylu, przy jednoczesnym zachowaniu możliwie dużej funkcjonalności. W końcu nawet tak nietuzinkowo wyglądające auta muszą bez zarzutu sprawdzać się w swym naturalnym środowisku, czyli w ruchu miejskim.

Czas się go nie ima

Po Fiacie 500 nie widać zupełnie upływu czasu. Zarówno jego karoseria, jak i kokpit wyglądają tak świeżo, jak w dużo nowszym - i równie atrakcyjnym, ale diametralnie odmiennym w stylu - Oplu.

Biorąc pod uwagę fakt, że model 500 jest od Opla Adama krótszy o 15 cm, zaskakuje to, że na nogi w obu autach uzyskano tyle samo miejsca. Przewaga Opla zarysowuje się natomiast w szerokości wnętrza z przodu. 7 cm więcej oznacza, że wygodniejszą podróż odbędą rosły kierowca i pasażer.

Opel Adam 1.2 Ecotec Jam: od drugiej wersji wyposażenia kierownica ma dwuosiową regulację. Panel klimatyzacji umieszczono nieco za nisko. Jedynie lakierowane elementy deski rozdzielczej Opla stanowią nawiązania do Fiata.Motor

Co ciekawe, Fiat ma za to o 5 cm szersze wnętrze z tyłu. Ale całkiem szczerze trzeba powiedzieć, że w obu samochodach tylne miejsca są raczej przeznaczone do jazdy na bardzo krótkich trasach.

Pamiętając o różnicy w długości między "pięćsetką" a Adamem jeszcze bardziej dziwi to, że w bagażniku włoskiego auta zmieści się o 10 litrów ładunku więcej. A już pod względem dostępu (kształt otworu ładunkowego, wysokość progu) "pięćsetka" zdecydowanie pokonuje nowszego rywala.

Spore różnice da się odczuć w pozycji za kierownicą. W Fiacie siedzi się wyżej, na węższym, ale wygodnym fotelu. W Oplu siedzenia są twardsze, obszerniejsze i zamontowane niżej. Plusem niemieckiego auta jest też (od wersji Jam) dwuosiowa regulacja kolumny kierownicy.

Bazowe, ale wystarczą

Podstawowe silniki w Fiacie i Oplu mają cztery cylindry i pojemność skokową 1,2 litra. Moce też są niemal identyczne. 69 KM Fiata i 70 KM Opla gwarantują w zupełności wystarczającą dynamikę w jeździe miejskiej. Ktoś, kto chce częściej ruszać w trasę powinien jednak sięgnąć po mocniejsze jednostki z gamy obu modeli. Silnik Fiata zapewnia lekkiej "pięćsetce" lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h, za to Opel nadrabia straty w próbach elastyczności. Odgłosy pracy jednostki napędowej w Adamie zostały nieco lepiej wytłumione.

Fiat 500, Opel Adam

Porównanie: Fiat 500, Opel Adam (czytaj test)

Fiat 500 1.2 POP z klimatyzacją, Opel Adam 1.2 Ecotec JamMotor
Fiat ma stonowany wygląd. 18-calowe felgi w Oplu to przesada.Motor
Z tyłu wnętrze Adama jest o 5 cm węższe niż w „pięćsetce”.Motor
Wygodne fotele i więcej miejsca niż w Fiacie.Motor
Bagażnik Opla ma o 10 l mniejszą pojemność. Jest głęboki, ale krótki.Motor
Opel Adam 1.2 Ecotec Jam: od drugiej wersji wyposażenia kierownica ma dwuosiową regulację. Panel klimatyzacji umieszczono nieco za nisko. Jedynie lakierowane elementy deski rozdzielczej Opla stanowią nawiązania do Fiata.Motor
Na tylnej kanapie Fiata jest nieco więcej miejsca niż w Oplu.Motor
Fotele są wystarczająco obszerne i wygodne.Motor
Bagażnik Fiata jest większy, a próg ładunkowy znajduje się o 12 cm niżej.Motor
Fiat 500 1.2 POP z klimatyzacją: styl retro w dobrym tego słowa znaczeniu. Wysoko umieszczona dźwignia biegów sama wpada w rękę. Kierownica ma tylko pionową regulację, ale bez problemu da się znaleźć dogodną pozycję do jazdy.Motor

Silniki w obu modelach są połączone z manualnymi, pięciobiegowymi skrzyniami. Ta w Fiacie pracuje nieco precyzyjniej niż w Oplu.

Pod względem zużycia paliwa różnic właściwie nie ma. Przy średnim zapotrzebowaniu na benzynę ok. 6,5 l/100 km nawet niewielkie zbiorniki paliwa wystarczą na dość długą podróż bez tankowania.

Miejskich stylowych maluchów nie wybiera się przede wszystkim ze względu na znakomite właściwości jezdne, ale zarówno "pięćsetka", jak i Adam są więcej niż przyjemne w prowadzeniu. Fiat nieco bardziej przechyla się w szybko pokonywanych zakrętach, ale jego układ kierowniczy daje lepsze wyczucie drogi. W niemieckim aucie kierowca czuje się pewniej jadąc ostrzej po ciasnych łukach, także za sprawą wspomnianej już niższej pozycji siedzącej.

Pod względem komfortu resorowania minimalnie wygrywa Fiat, bo lepiej tłumi duże poprzeczne nierówności.

Fiat 500, Opel Adam - podsumowanie

W tych wersjach silnikowych samochody są do siebie bardzo zbliżone. Plusem Opla jest przede wszystkim szersze wnętrze z przodu, a Fiata - bardziej funkcjonalny bagażnik. Pięćsetka minimalnie wygrywa komfortem resorowania i niższą ceną promocyjną wersji z klimatyzacją.

 
Fiat
Opel
Model
500
Adam
Wersja
1.2 POP z klimatyzacją
1.2 Ecotec Jam
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1242 cm3
1229 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
R4/16
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
69 KM/5500
70 KM/5600
Maks. moment obrotowy
102 Nm/3000
115 Nm/4000
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
man./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
355/163/149 cm
370/172/148 cm
Rozstaw osi
230 cm
231 cm
Średnica zawracania
9,3 m
10,2 m
Masa/ładowność
865/440 kg
1010/445 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
180/520 l
170/663 l
Poj. zbiornika paliwa
35 l (Pb 95)
38 l (Pb 95)
Opony
175/65 R14
185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
160 km/h
165 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,9 s
14,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,4 s →
14,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
14,7 s (4. bieg) →
14,5 s (4. bieg) →
Elastyczność 80-120 km/h
25,6 s (5. bieg)
24,5 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,3 m →
38,1 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,7 m →
36,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,5 dB →
66,5 dB →
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
6,4/4,3/5,1
6,5/4,2/5,1
Teoretyczny zasięg
690 km
750 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,1/5,5/6,5
8,3/5,4/6,6
Rzeczywisty zasięg
540 km
580 km
Cena standardowa
48 250 zł
48 500 zł
Cena promocyjna
38 590 zł
43 000 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
Fiat 500 1.2 POP z klimatyzacją, Opel Adam 1.2 Ecotec JamMotor

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas