Porównanie: BMW X3, Mercedes GLK, Volvo XC60

SUV to skrót oznaczający pojazdy sportowo-użytkowe. O ile większość tego typu aut ma użytkowy charakter, niewiele jest takich ze sportową żyłką. Tej trójce trudno jednak zarzucić brak temperamentu.

X3 jest twarde, a GLK miękki, ale oba prowadzą się znacznie lepiej niż XC60.
X3 jest twarde, a GLK miękki, ale oba prowadzą się znacznie lepiej niż XC60.Motor

Jeszcze nie tak dawno marki premium wyróżniały się stosunkowo konserwatywną ofertą. W ich gamach modelowych przeważały klasyczne sedany, zdarzały się auta sportowe czy kombi. Zapotrzebowanie (a raczej modę) na auta typu SUV producenci ci zauważyli dopiero niedawno, a mimo to dziś niektórzy oferują już po cztery takie modele. I pracują nad kolejnymi.

W Polsce największą popularnością wśród SUV-ów klasy premium cieszą się te średniej wielkości. Najpopularniejszy u nas samochód z tej grupy  to Volvo XC60, ale niedaleko za nim plasują się niemieccy rywale. Postanowiliśmy sprawdzić, jak szwedzkie auto wypadnie w porównaniu z BMW X3 i Mercedesem GLK.

Na drogach naszego kraju większość egzemplarzy tych modeli napędzają zwykle silniki Diesla. My jednak postanowiliśmy przyjrzeć się bardziej szalonym odmianom z drugiego końca gamy. Oto topowe wersje z benzynowymi jednostkami o mocy ponad 300 KM.

Jedna moda, różne style

Modele GLK i XC60 debiutowały cztery lata temu, a X3 obecnej, drugiej generacji jest o dwa lata młodsze. Mimo to wszystkie trzy wyglądają równie nowocześnie i świeżo. Ale każdy na swój sposób.

BMW sprawia wrażenie najbardziej sportowego. To w dużej mierze zasługa opcjonalnego pakietu M, w który wyposażony jest testowany egzemplarz. Kosztuje on aż 21,6 tys. zł i zawiera m.in. agresywnie stylizowane zderzaki, koła 18'', sportowe zawieszenie i skrzynię biegów, a we wnętrzu także mocno wyprofilowaną kierownicę i głębsze fotele. Kokpit przypomina te z innych modeli BMW, jest przyjazny w obsłudze i świetnie wykonany.

Mercedes prezentuje się najciekawiej z całej trójki – dzięki niezwykle kanciastej sylwetce jest nie do pomylenia z jakimkolwiek rywalem (trochę przypomina za to większy model GL). Ten sam styl zachowano we wnętrzu. Jest ono mocną stroną GLK – po części dzięki temu, że wygląda szlachetniej niż te w BMW i Volvo, ale przede wszystkim ze względu na nachyloną pod niewielkim kątem przednią szybę. Rozwiązanie to sprawia, że można się tu poczuć jak w znacznie większym aucie. Odsunięcie przednich słupków od kierowcy poprawia też widoczność.

Volvo XC60 także nawiązuje swoim wyglądem do innych modeli tej marki. Z boku ma znajome przewężenie pod oknami, a z tyłu charakterystyczne dla Volvo światła. Również w kabinie łatwo rozpoznać styl szwedzkiego producenta - za cienką konsolą środkową kryje się półka, a panel do obsługi audio i klimatyzacji nieco przypomina pilota TV.

Pośrodku deski rozdzielczej umieszczono najlepszy (najwyższa jakość obrazu) ekran z całej trójki. Kokpit XC60 wygląda bardzo estetycznie, ale tylko jemu zdarzało się skrzypienie na nierównej drodze.Motor

Pod względem przestronności cały tercet wypada nieźle. BMW imponuje szerokością kabiny i ilością miejsca na nogi jadących w drugim rzędzie. Mercedes zapewnia najwięcej przestrzeni dla wysokiego kierowcy, daje też sporo "luzu" nad głowami. Volvo sumarycznie zapewnia najmniej miejsca, ale jego strata jest minimalna.

Jeśli chodzi o pojemność bagażników, znów najlepiej wypada BMW (550 l), a najmniej mieści Mercedes (450 l). Volvo ze swoimi 495 l plasuje się pośrodku stawki, ale w szwedzkim aucie próg bagażnika jest najwyżej, a pokrywa unosi się na najmniejszą wysokość.

Z nutką szaleństwa

W kwestii napędu cała trójka ma ze sobą wiele wspólnego. Ale nie wszystko. Jeśli chodzi o moc, są wyjątkowo zgodne - wszystkie aż nią kipią. BMW i Mercedes oferują po 306 KM, Volvo tylko o dwa mniej. Ale silniki X3 i XC60 mają pojemność 3,0 l i turbodoładowanie, podczas gdy pod maską GLK pracuje 3,5-litrowa jednostka wolnossąca.

Mercedes szybko reaguje na ruchy prawej nogi kierowcy, a jego silnik bardzo płynnie rozwija moc i chętnie wkręca się na wysokie obroty. Z kolei w Volvo moc narasta dość gwałtownie w okolicach 2000 obrotów, przez co trzeba ostrożnie posługiwać się prawą nogą - zwłaszcza podczas ruszania z miejsca. Każde nieostrożne dodanie gazu powoduje mocne szarpnięcie do przodu.

Starannie wykończone wnętrze robi wrażenie przyjaznością obsługi. Nie trzeba znać innych BMW, żeby nie mieć tu problemów z obsługą. Niektórym może jednak przeszkadzać duża ilość plastiku.Motor

Tytuł lidera należy się BMW, które już przy 1200 obr./min może się pochwalić 400 Nm momentu obrotowego. Czuć to podczas jazdy - X3 właściwie zawsze jest chętne do przyspieszania. Pomaga mu szybko działający, 8-biegowy "automat". BMW dystansuje rywali pod względem przyspieszenia, osiągając 100 km/h już po 5,8 s od startu.

Mercedesowi i Volvo zajmuje to niecałą sekundę dłużej, lecz nie można ich nazwać wolnymi. Po prostu BMW ustawiło poprzeczkę piekielnie wysoko, ale tak naprawdę każdy SUV, który osiąga "setkę" w czasie krótszym niż 7 s zasługuje na miano bardzo szybkiego.

BMW zużywa 13 l/100 km w mieście i ok. 9 l poza nim. Jak na tak szybkie auto - całkiem nieźle. Mercedes jest tylko nieznacznie gorszy. Za to Volvo popisuje się nieposkromionym apetytem. W mieście potrzebuje niemal 17 l na 100 km.

Wykorzystać moc

Kupujący auto o tej mocy nie zadowolą się jednak tylko dobrymi osiągami. Tak szybkie samochody powinny się odpowiednio dobrze prowadzić. I tu pojawiają się większe różnice.

Kokpit Mercedesa wygląda najszlachetniej, a jego obsługa nie sprawia problemów. Cieszy fakt, że dźwigienka kierunkowskazów nie jest umieszczona tak nisko, jak w niektórych innych Mercedesach.Motor

Znów najlepsze okazuje się BMW. Jadąc nim łatwo zapomnieć, że prowadzi się SUV-a, na drodze zachowuje się bowiem jak znacznie mniejsze auto. Błyskawiczne reaguje na ruchy kierownicy, a przechyły nadwozia niemal nie występują. Świetny napęd (preferujący tylną oś) najskuteczniej z całej trójki przekazuje moc na koła. Zwolennicy dynamicznej jazdy poczują się tu jak u siebie. Spokojniej usposobieni kierowcy mogą za to nieco narzekać. Mimo regulowanej twardości zawieszenia, nawet w standardowym trybie komfort jazdy jest akceptowalny tylko do momentu, gdy X3 natrafi na krótkie poprzeczne nierówności - z tymi zawieszenie sobie nie radzi. Seryjny model, pozbawiony pakietu M, nie jest w tej kwestii tak bezwzględny - wciąż nie daje rywalom szans na krętej drodze, ale jego zawieszenie znacznie skuteczniej tłumi nierówności drogi. Choć nadal może się okazać za twarde dla poszukujących komfortowej jazdy.

Ci docenią Mercedesa - tu komfort jest więcej niż przyzwoity, co tylko powiększa poczucie jazdy większym autem. GLK ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy (choć nie tak bezpośredni jak w X3) i chętnie podąża za poleceniami kierowcy, ale jego nadwozie dość mocno przechyla się podczas gwałtownych manewrów. Choć takie zachowanie może zniechęcać do dynamicznej jazdy, nie jest niebezpieczne. Mimo sporych przechyłów, GLK pewnie pokonuje szybkie łuki, a dzięki sprawnemu napędowi kontrolka ESP przypomina o sobie bardzo rzadko. System wkracza do akcji właściwie tylko w przypadku następujących po sobie gwałtownych manewrów (np. omijanie przeszkody).

Volvo też postawiło na wygodę podróżnych. Testowane XC60 wyposażono w opcjonalne zawieszenie o regulowanym stopniu twardości (dopłata 6170 zł). W trybie Comfort jest miękkie i świetnie tłumi nierówności, ale auto bardzo mocno przechyla się podczas gwałtownych manewrów, nierzadko dając okazję do interwencji układowi ESP. W pozostałych dwóch trybach, Sport i Advanced, pasażerowie są mocniej wstrząsani, ale nawet w tym ostatnim auto wciąż przechyla się na tyle, że w łuku potrafi oderwać wewnętrzne tylne koło od nawierzchni. Oczywiście elektronika dba o bezpieczeństwo podróżnych, ale o dogonieniu rywali na krętej drodze nie ma mowy.

Cała trójka może być dumna ze swoich hamulców Wszystkim do zatrzymania się z prędkości 100 km/h wystarcza mniej niż 37 m. To doskonały rezultat.

Szok cenowy

Spojrzenie w cenniki testowanych aut potrafi zszokować. Cała trójka kosztuje od 231 do 234,6 tys. zł. Choć do większych modeli, jak BMW X5 czy Mercedes ML, trochę jeszcze brakuje, kwota ta pozwoli już kupić topowego SUV-a Volvo - model XC90 - z 200-konnym dieslem.

Testowane odmiany nie są jednak przeznaczone dla klientów zbyt skrupulatnie liczących każdy grosz. To auta dla ludzi, których stać i na topową odmianę prestiżowego SUV-a klasy średniej, i na dolewanie do niego co kilka dni niemal 70 litrów benzyny.

Wszystkie trzy mają na pokładzie bogate wyposażenie, ale za dopłatą można je znacznie wzbogacić. Dobierając dodatki, najmniej wyda kupujący XC60. Nie dość, że seryjnie oferuje ono najbogatsze wyposażenie z całej trójki, to koszt dodatkowych elementów jest tu o wiele niższy niż u obu konkurentów. Niejednokrotnie te same dodatki kosztują w Volvo dwa albo nawet trzy razy mniej niż w BMW i Mercedesie.

PodsumowaniePoszukujący komfortowego SUV-a powinni zastanawiać się między Mercedesem GLK i Volvo XC60. W naszym porównaniu zwycięzcą okazał się jednak Mercedes, który wyróżnia się najbardziej wszechstronnym charakterem z całej trójki. Jeśli jednak ktoś kupuje ponad 300-konny samochód właśnie po to, żeby w pełni wykorzystywać jego niebanalną moc, wybór może być tylko jeden - dynamicznie jeżdżącemu kierowcy tak naprawdę żaden SUV klasy średniej nie zastąpi BMW X3.

Dane techniczne
BMW
Mercedes
Volvo
Silnik
benzynowy, turbo
benzynowy
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
2979 cm3
3498 cm3
2953 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
V6/24
R6/24
Układ
wzdłużny
wzdłużny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
306 KM/5800
306 KM/6500
304 KM/5600
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1200
370 Nm/3500
440 Nm/2100
Napęd
4x4
4x4
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
aut./7-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
tarcz. went./tarcz. went.
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
wielowahaczowe
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
wielowahaczowe
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1880/515 kg
1845/575 kg
1823/617 kg
Średnica zawracania
11,9 m
11,7 m
12,1 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
550/1600 l
450/1550 l
495/1455 l
Pojemność zbiornika paliwa
67 l (Pb 95)
66 l (Pb 95)
70 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
465/188/168 cm
454/184/167 cm
463/189/171 cm
Rozstaw osi
281 cm
276 cm
277 cm
Opony
245/50 R18
235/60 R17
235/60 R18
Teoretyczny zasięg
760 km
770 km
650 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
245 km/h
238 km/h
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,7 s
6,5 s
7,3 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
11,2/7,4/8,8
10,8/7,3/8,6
15,2/8,1/10,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,8 s
6,6 s
6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,7 m
36,6 m
36,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,9 m
36,7 m
36,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,3 dB
63,0 dB
64,0 dB
Zużycie paliwa
(miasto/trasa w l/100 km)
13,0/9,1
13,5/9,4
16,8/10,4
Rzeczywisty zasięg
610 km
610 km
550 km
Cena
234 600 zł
233 000 zł
231 000 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas