Porównanie: Audi A4, BMW serii 3
Zmodyfikowane Audi A4 i kolejna generacja BMW serii 3 walczą o prymat w klasie średniej. Pod ich maskami pracują benzynowe silniki o mocach ponad 200 KM.
Obecna generacja Audi A4, sprzedawana od 2007 roku, przeszła jesienią 2011 r. face lifting - przestylizowano jej nadwozie, wnętrze także otrzymało kosmetyczne zmiany. W zależności od wersji, w mniejszym lub większym stopniu zmodyfikowano również niektóre techniczne elementy auta. A pora na modyfikacje była najwyższa! W lutym ubiegłego roku do salonów trafiła kolejna generacja BMW serii 3 - jednego z największych konkurentów A4. Czy udoskonalenia, które przeprowadzono w Audi, wystarczą, by mogło ono jak równy z równym rywalizować z nowym, zaprojektowanym od podstaw modelem konkurenta?
Diabeł tkwi w szczegółach
Choć BMW serii 3 jest dużo młodsze od Audi A4, wcale nie jest od niego większe. Wręcz odwrotnie - mająca 462,5 cm długości i 181 cm szerokości "trójka" ustępuje Audi odpowiednio o 7,5, i 1,5 cm. Za to wysokość (143 cm) i rozstaw osi (281 cm) auta mają takie same. Szczególnie ten ostatni wymiar jest ważny - ma największe przełożenie na ilość miejsca we wnętrzu. A skoro jest taki sam, to i przestronność kabin konkurentów jest zbliżona. Z przodu usiądą najwyżsi pasażerowie, z tylu - o ile ci z przodu nie mierzą koło 2 metrów - zmieszczą się osoby o wzroście do 180 cm. Bagażniki A4 i "trójki" mają taką samą pojemność (480 l), a próg załadunkowy znajduje się na tej samej wysokości 67 cm. Remis? Nie...
BMW pokonuje Audi w dziedzinie obsługi. Widać to szczególnie wtedy, gdy samochody wyposażone są w rozbudowane komputery, które oprócz multimediów zapewniają także możliwość indywidualizacji parametrów technicznych auta. Pokrętło i przyciski ustawień systemu iDrive (BMW) umieszczono pomiędzy fotelami. Obsługuje się go intuicyjnie, a menu komputera jest logicznie pogrupowane.
Przyciski na kokpicie Audi nie są poukładane tak ergonomicznie jak w BMW. Na przykład te służące do regulacji klimatyzacji zamontowano nisko, bezpośrednio za lewarkiem zmiany biegów, co trochę utrudnia dostęp do nich. Za sterowanie komputerem, multimediami i innymi ustawieniami odpowiada w Audi system MMI. Zasada jego obsługi jest podobna do tej w BMW. Na konsoli oddzielającej kierowcę od pasażera umieszczono pokrętło i przyciski, którymi wybieramy funkcje komputera. Interfejs nie jest jednak tak czytelny jak u konkurenta, a jego obsługa wymaga nauki. Trzeba jednak zauważyć, że w stosunku do modelu sprzed modyfikacji, obsługę MMI w Audi i tak znacznie uproszczono, zmniejszając liczbę potrzebnych przycisków i pokręteł z 17 do 13.
Dwa sposoby na emocje
Honoru Audi broni 211-konne A4 2.0 TFSI quattro S tronic (silnik turbo; napęd 4x4; dwusprzęgłowa, 7-biegowa skrzynia). Kosztuje o 22 100 zł więcej od najtańszej wersji z tą jednostką napędową, która ma przedni napęd i 6-biegową, manualną skrzynię biegów. Po stronie BMW do walki stanął model 328i. Tak jak w Audi, jego silnik ma 4 cylindry i doładowanie. Generuje jednak aż 245 KM, które przenoszone są na asfalt poprzez tylny napęd i opcjonalną, automatyczną, 8-biegową skrzynię. Już same suche parametry techniczne pokazują, że za "kółkami" obu aut kierowcy odnajdą wielkie emocje.
Napęd tylny (seria 3) kontra 4x4 (A4) - oczywiście na mniej przyczepnych nawierzchniach Audi ma wielką przewagę. Zarówno podczas szybkiego ruszania, jak i przy przyspieszania w zakręcie, jego koła ani na moment nie tracą przyczepności. Ale nawet i w takich warunkach BMW nie pozostaje daleko w tyle - w przypadku jakiegokolwiek uślizgu kół szybko zaczynają działać systemy kontroli trakcji i toru jazdy. I czynią to tak skutecznie, że praktycznie zawsze można w pełni wykorzystywać wyższą moc silnika, dzięki czemu osiągi BMW są wyraźnie lepsze od Audi. Za dopłatą oba modele można wyposażyć w adaptacyjne amortyzatory, które wraz z systemami ustawień silnika, skrzyni biegów i układu kierowniczego pozwalają w znacznym stopniu zmieniać charaktery aut - od komfortowego ("Comfort") do sportowego(Audi - "Dynamic", BMW - "Sport" i "Sport Plus").I tu kolejne punkty dla "trójki" - jest bardziejkomfortowa w trybie "Comfort" i bardziej dynamicznaw trybach sportowych. Charakter Audi, niezależnieod wybranego trybu pracy, jest zawsze bardziej stonowany.
Salonowe rozgrywki
Decydując się na zakup A4 2.0 TFSI, na pewno warto dopłacić do wersji z napędem quattro i skrzynią S tronic - otrzymujemy wtedy auto dużo bezpieczniejsze w prowadzeniu. Jest jednak wtedy droższe od mocniejszego BMW, wyposażonego opcjonalnie (9870 zł) w rewelacyjny, 8-biegowy automat.
Podsumowanie
Audi A4 po liftingu to auto dopracowane, jednak to BMW jest w każdej dziedzinie lepsze.
Porównanie: Audi A4, BMW serii 3
Porównanie: Audi A4, BMW serii 3 (czytaj artykuł)
Także w wersjach rodzinnych
Audi A4 Avant - tak nazywa się bardziej funkcjonalna odmiana tego modelu. Pojemność bagażnika wersji kombi (mierzona do rolety) jest tylko o 10 l większa. Znaczne różnice pojawiają się dopiero przy złożonych oparciach siedzeń kanapy 2. rzędu (sedan - 960, Avant - 1430 l). Wersja A4 Avant jest droższa od sedana o 7600 zl. Co ciekawe, tylko w tej wersji nadwozia oferowany będzie topowy model RS 4 (450 KM).
BMW serii 3 Touring, jak dotychczas, tak samo i w 6. generacji jest oferowane w rodzinnej odmianie kombi. Pod maskę trafiły benzynowe jednostki o mocach 184 i 245 KM oraz diesle o mocach od 116 do 258 KM.
Audi A4 2.0 TFSI quattro S tronic | BMW 328i automat | |
Silnik | ||
budowa silnika | benzynowy, turbo, R4, 16V | benzynowy, turbo, R4, 16V |
pojemność | 1984 cm3 | 1997 cm3 |
moc maksymalna | 155 kW/211 KM przy 4300-6000/min | 180 kW/245 KM przy 5000-6500/min |
maksymalny mom. obr. | 350 Nm przy 1500-4200/min | 350 Nm przy 1200-4800/min |
Przeniesienie napędu | na wszystkie koła, skrzynia aut., 7-bieg. | na koła tylne, skrzynia aut., 8-bieg. |
zawieszenie | przód: wielowahaczowe tył: wielowahaczowe | przód: kol. resorujące tył: wielowahaczowe |
hamulce | przód/tył: tarcze wentylowane | przód/tył: tarcze wentylowane |
opony testowe | przód: 235/35 ZR19 tył: 235/35 ZR19 | przód: 225/50 R17 tył: 225/50 R17 |
rozmiar felg | 8,5 x 19 cali | 7,5 x 17 cali |
dł./szer./wys. | 470,0/182,5/143,0 cm | 462,5/181,0/143,0 cm |
rozstaw osi | 281,0 cm | 281,0 cm |
bagażnik | 480 l | 480 l |
Dane fabryczne | ||
0-100 km/h | 6,5 s | 6,1 s |
prędkość maksymalna | 245 km/h | 250 km/h |
śr. zużycie pal. | 7,0 l/100 km | 6,3 l/100 km |
rodzaj paliwa | benzyna 95-oktanowa | benzyna 95-oktanowa |
emisja dwutlenku węgla | 162 g/km | 147 g/km |
norma emisji spalin | Euro 5 | Euro 5 |
masa własna | 1570 kg | 1450 kg |
ładowność | 465 kg | 550 kg |
Pomiary testowe | ||
Przyspieszenia | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,3 s | 6,0 s |
hamowanie | hamulce zimne: 36,3 m hamulce rozgrz.: 36,1 m | hamulce zimne: 37,4 m hamulce rozgrz.: 36,5 m |
śr. zuż. paliwa | 9,1 l/100 km | 8,8 l/100 km |
pojemność zbiornika paliwa | 65 l | 60 l |
zasięg | 714 km | 681 km |
Silnik w 328i lepiej reaguje na naciśnięcie gazu. I choć wyniki pomiarów aż tak tego nie pokazują, na tle BMW, Audi wydaje się powolne. | ||
Cena | od 161 100 zł | od 165 370 zł |
Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Robert Brykała