Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure - test

Poprzednie kompaktowe Peugoty z przydomkiem „SW” wyróżniały się wysoką sylwetką i siedmioosobowym wnętrzem. Nowy model z tym zrywa. I wygrywa.

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AllureMotor

Przy ogłaszaniu tegorocznego zwycięzcy plebiscytu na "Samochód roku" podkreślano efektowny, elegancki styl nadwozia i podstęp w dziedzinie jakości wykonania. Zwrócono też uwagę na spore oszczędności na masie auta, sięgające 140 kg w porównaniu z poprzednią generacją "308", co miało znaleźć swoje odbicie w mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo.

Jednak w przypadku wersji kombi zarówno elegancja nadwozia, jak i umiarkowana masa auta przegrywają z dążeniem do uzyskania jak najlepszych walorów praktycznych. Jak jest w przypadku 308 SW?

Kombi z podręcznika

Wcześniejsze generacje kompaktowych Peugeotów z przydomkiem "SW" wyglądem raczej nie rzucały na kolana. Właściwie nie były to nawet typowe kombi, miały sporo cech minivanów, np. podwyższoną sylwetkę i możliwość przewożenia 7 osób. Aktualny model jest natomiast podręcznikowym przykładem kombi i sprawdzian z estetyki zdaje celująco. Wygląda lekko i proporcjonalnie. Na dobrą sprawę jedyna rzecz, która łączy obecny model z poprzednikami, to obecność szklanego dachu panoramicznego o powierzchni 1,69 m². Za dopłatą (1800 zł), ale zawsze.

Pomysł z małą kierownicą i wysoko umieszczonymi zegarami sprawdza się znakomicie.Motor

Pomimo dynamicznej sylwetki wnętrze 308 SW jest bardzo przestronne. Nawet na kanapie miejsca wystarczy dla osób o wzroście rzędu 2 m i to nawet wtedy, gdy z przodu usiądą równie wysokie osoby.

Co więcej, obszerna kabina pasażerska nie wpłynęła negatywnie na możliwości przewozowe. Bagażnik ma ponad 550 litrów, jest szeroki i głęboki. Przydatnym dodatkiem jest system przesuwanych na szynach uchwytów bagaży, który bardzo ułatwia ich unieruchomienie.

Szybko i drogo

Aktualnie, najmocniejszą jednostką napędową w gamie modelu 308 SW jest 2-litrowy turbodiesel. Silnik rozwija 150 KM i zapewnia więcej niż wystarczające osiągi, w dodatku zauważalnie lepsze, niż deklaruje producent. Ciekawym dodatkiem jest pakiet "Sport" (dopłata 1500 zł). Po aktywacji systemu rośnie czułość pedału gazu, zmniejsza się siła wspomagania kierownicy, zmienia się podświetlenie zegarów, a odgłos pracy silnika robi się bardziej rasowy - co jest akurat efektem ingerencji systemu audio.

Nie wszystko wygląda jednak tak różowo. W normalnym trybie silnik ma niezbyt przyjemny "chropowaty", odgłos pracy. I choć pomiary głośności dają bardzo dobre rezultaty, w czasie jazdy trochę to przeszkadza. Nie zachwyca też zużycie paliwa wynoszące średnio nieco ponad 6 l/100 km. O wynikach katalogowych można zapomnieć. Co nie zmienia faktu, że ogólne wrażenie samochód zostawia bardzo dobre.

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure (czytaj test)

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AllureMotor
Panoramiczny szklany dach ma prawie 1,7 m² powierzchni.Motor
Przydatny gadżet: opcjonalne gniazdo zasilania 220 V.Motor
Jak na rodzinne kombi przystało, bagażnik w 308 SW jest bardzo duży: ma 556 litrów pojemności.Motor
Po aktywacji trybu „Sport” zmienia się m.in. odgłos pracy silnika, a także czułość układu kierowniczego i przepustnicy.Motor
Przednie fotele są świetnie wyprofilowane...Motor
...na kanapie jest mnóstwo miejsca. Tapicerka z Alcantary dostępna w wersji Allure wymaga dopłaty w wysokości 3000 zł.Motor
Na wyświetlaczu między zegarami widać wskazania chwilowej mocy, ciśnienia doładowania i momentu obrotowego.Motor
Żeby było jeszcze oryginalniej, obrotomierz wyskalowany jest „na odwrót” – od prawej do lewej strony.Motor
Pomysł z małą kierownicą i wysoko umieszczonymi zegarami sprawdza się znakomicie.Motor
Zamiast koła zapasowego, zestaw naprawczy, jeden z dziewięciu głośników systemu Hi-Fi marki Denon i kilka schowków.Motor
Aby złożyć oparcie kanapy, wystarczy pociągnąć dźwignię w bagażniku.Motor
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AllureMotor
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi AllureMotor

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure - podsumowanie

Bardzo udany samochód. Ładny, solidnie wykonany i praktyczny. Jednak w tej wersji bardzo drogi.

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure: plusy

  • efektowna sylwetka nadwozia,
  • oryginalna i prosta w obsłudze deska rozdzielcza,
  • funkcjonalne, przestronne wnętrze

Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure: minusy

  • niezbyt przyjemny odgłos pracy silnika podczas przyspieszania,
  • podwyższone zużycie paliwa,
  • wysoka cena zakupu
 
Peugeot 308 SW
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1997 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
common rail
Moc maksymalna
150 KM/3750
Maks. moment obrotowy
370 Nm/2000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
459/156/147 cm
Rozstaw osi
273 cm
Średnica zawracania
10,8 m
Masa/ładowność
1475/495 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
556/1606 l
Poj. zbiornika paliwa
53 l (ON)
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
11,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,9 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,0 dB →
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
4,4/3,5/3,8
Teoretyczny zasięg
1390 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,8/6,7/6,3
Rzeczywisty zasięg
840 km
Cena wersji podstawowej**
102 200 zł
Cena
102 200 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas