Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure - test
Poprzednie kompaktowe Peugoty z przydomkiem „SW” wyróżniały się wysoką sylwetką i siedmioosobowym wnętrzem. Nowy model z tym zrywa. I wygrywa.
Przy ogłaszaniu tegorocznego zwycięzcy plebiscytu na "Samochód roku" podkreślano efektowny, elegancki styl nadwozia i podstęp w dziedzinie jakości wykonania. Zwrócono też uwagę na spore oszczędności na masie auta, sięgające 140 kg w porównaniu z poprzednią generacją "308", co miało znaleźć swoje odbicie w mniejszym zapotrzebowaniu na paliwo.
Jednak w przypadku wersji kombi zarówno elegancja nadwozia, jak i umiarkowana masa auta przegrywają z dążeniem do uzyskania jak najlepszych walorów praktycznych. Jak jest w przypadku 308 SW?
Kombi z podręcznika
Wcześniejsze generacje kompaktowych Peugeotów z przydomkiem "SW" wyglądem raczej nie rzucały na kolana. Właściwie nie były to nawet typowe kombi, miały sporo cech minivanów, np. podwyższoną sylwetkę i możliwość przewożenia 7 osób. Aktualny model jest natomiast podręcznikowym przykładem kombi i sprawdzian z estetyki zdaje celująco. Wygląda lekko i proporcjonalnie. Na dobrą sprawę jedyna rzecz, która łączy obecny model z poprzednikami, to obecność szklanego dachu panoramicznego o powierzchni 1,69 m². Za dopłatą (1800 zł), ale zawsze.
Pomimo dynamicznej sylwetki wnętrze 308 SW jest bardzo przestronne. Nawet na kanapie miejsca wystarczy dla osób o wzroście rzędu 2 m i to nawet wtedy, gdy z przodu usiądą równie wysokie osoby.
Co więcej, obszerna kabina pasażerska nie wpłynęła negatywnie na możliwości przewozowe. Bagażnik ma ponad 550 litrów, jest szeroki i głęboki. Przydatnym dodatkiem jest system przesuwanych na szynach uchwytów bagaży, który bardzo ułatwia ich unieruchomienie.
Szybko i drogo
Aktualnie, najmocniejszą jednostką napędową w gamie modelu 308 SW jest 2-litrowy turbodiesel. Silnik rozwija 150 KM i zapewnia więcej niż wystarczające osiągi, w dodatku zauważalnie lepsze, niż deklaruje producent. Ciekawym dodatkiem jest pakiet "Sport" (dopłata 1500 zł). Po aktywacji systemu rośnie czułość pedału gazu, zmniejsza się siła wspomagania kierownicy, zmienia się podświetlenie zegarów, a odgłos pracy silnika robi się bardziej rasowy - co jest akurat efektem ingerencji systemu audio.
Nie wszystko wygląda jednak tak różowo. W normalnym trybie silnik ma niezbyt przyjemny "chropowaty", odgłos pracy. I choć pomiary głośności dają bardzo dobre rezultaty, w czasie jazdy trochę to przeszkadza. Nie zachwyca też zużycie paliwa wynoszące średnio nieco ponad 6 l/100 km. O wynikach katalogowych można zapomnieć. Co nie zmienia faktu, że ogólne wrażenie samochód zostawia bardzo dobre.
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure (czytaj test)
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure - podsumowanie
Bardzo udany samochód. Ładny, solidnie wykonany i praktyczny. Jednak w tej wersji bardzo drogi.
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure: plusy
- efektowna sylwetka nadwozia,
- oryginalna i prosta w obsłudze deska rozdzielcza,
- funkcjonalne, przestronne wnętrze
Peugeot 308 SW 2.0 BlueHDi Allure: minusy
- niezbyt przyjemny odgłos pracy silnika podczas przyspieszania,
- podwyższone zużycie paliwa,
- wysoka cena zakupu
Peugeot 308 SW | |
---|---|
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1997 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | common rail |
Moc maksymalna | 150 KM/3750 |
Maks. moment obrotowy | 370 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | manualna/6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 459/156/147 cm |
Rozstaw osi | 273 cm |
Średnica zawracania | 10,8 m |
Masa/ładowność | 1475/495 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 556/1606 l |
Poj. zbiornika paliwa | 53 l (ON) |
Opony | 205/55 R16 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 194 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,2 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 6,1 s (4. bieg) ↑ |
Elastyczność 80-120 km/h | 11,0 s (6. bieg) ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 37,0 m → |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,9 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 64,0 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,0 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 4,4/3,5/3,8 |
Teoretyczny zasięg | 1390 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 5,8/6,7/6,3 |
Rzeczywisty zasięg | 840 km |
Cena wersji podstawowej** | 102 200 zł |
Cena | 102 200 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński