Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 - test

Wbrew bojowemu wyglądowi do jazdy w terenie się nie nadaje, a pomimo wysokiej mocy nie prowokuje do szybkiej jazdy. Ale na bocznych drogach spisuje się świetnie.

<b>Taka ścieżka wyczerpuje możliwości terenowe Insignii Country Tourer. Żywiołem tego auta są drogi boczne, ale asfaltowe.</b>
<b>Taka ścieżka wyczerpuje możliwości terenowe Insignii Country Tourer. Żywiołem tego auta są drogi boczne, ale asfaltowe.</b>Motor

Lekko uterenowionych odmian popularnych modeli przybywa niemal z dnia na dzień. Przepis na taką wersję jest bardzo prosty: bierze się zwykłe auto, zwiększa prześwit i dokłada plastikowe nakładki na błotniki oraz zderzaki. Zwykle - choć nie jest to bezwzględnie respektowaną regułą - dochodzi do tego napęd na cztery koła. Z nudnego samochodu robi się jednak modny crossover.

Dokładnie w taki sposób Insignia Sports Tourer przekształciła się w Insignię Country Tourer. Największa różnica między tymi wersjami tkwi w pakiecie stylistycznym. Nie przesadzono jednak z "uterenowianiem" masywnego kombi, dzięki czemu samochód nie wygląda karykaturalnie. Poważne auto nabrało jednak wyraźnie rekreacyjnego charakteru. Aż zachęca do zjechania z utwardzonej drogi.

Po niedawnej modernizacji deska rozdzielcza nie jest już przeładowana przyciskami. Środkowa część zestawu zegarów to wyświetlacz, kierowca może zmieniać jego wygląd. Tutaj tryb „turystyczny”.Motor

(Nie)daleko od szosy

Ze zwiedzaniem leśnych czy polnych szlaków nie można jednak przesadzać. Możliwości terenowe Insignii Country Tourer praktycznie nie różnią się od zwykłej wersji. Prześwit zwiększył się raptem o 2 cm (do 15 cm), napęd 4x4 ze sprzęgłem Haldex przejęty został z szosowej odmiany bez zmian. Na szutrową drogę wystarczy. Ale już zjeżdżając z wytyczonych na niej kolein trzeba uważać, by nie zahaczyć o coś "brzuchem". Trochę lepiej auto radzi sobie na grząskim podłożu, np. luźnym piasku. Napęd rozdzielany jest między koła szybko i sprawnie, samochód nie ma tendencji do zakopywania się. I to pomimo dużej masy własnej Country Tourera, przekraczającej 1,8 tony.

O ile do jazdy nawet w lekkim terenie ten samochód się nie nadaje, to o wiele lepiej wypada na drogach bocznych, można powiedzieć - prowincjonalnych. Nazwa do czegoś zobowiązuje. Pofałdowana czy dziurawa nawierzchnia nie wytrąca auta z równowagi, wstrząsy są miękko filtrowane, pasażerowie nie są narażeni na wstrząsy. Różnice w porównaniu ze sztywniej zawieszoną zwykłą Insignią są wyraźnie odczuwalne. Nawet całodzienna podróż nie męczy. Co ważne, nie zostało to okupione pogorszeniem właściwości jezdnych, Country Tourer zachowuje się stabilnie i przewidywalnie.

Jak makiem zasiał

Długim podróżom sprzyja też charakter dwulitrowego, turbodoładowanego silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny. To nowa konstrukcja Opla. Zaskakuje przede wszystkim miękką, cichą pracą w całym zakresie obrotów. Podczas spokojniejszej jazdy jednostki praktycznie nie słychać, ale nawet przy "dokręcaniu" silnika do maksimum do kabiny dociera mocno wytłumiony pomruk. W połączeniu z niezwykle łagodnym przyrostem mocy, powstaje wręcz wrażenie, że pod maską nie ma obiecywanych 250 KM. O tym, że problem niedostatku mocy tej wersji nie dotyczy świadczą wyniki pomiarów - przyspieszenie do 100 km/h trwa tylko 7,8 s, co jest wynikiem minimalnie lepszym, niż deklaruje producent.

Kosztowne pragnienie

Za to katalogowe wyniki zużycia paliwa nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Nawet przy wyjątkowo delikatnym obchodzeniu się z gazem w trasie uzyskuje się wynik na poziomie 8 l/100 km, dynamiczna jazda da rezultat rzędu 15 l/100 km. Szybka jazda po autostradzie - o kolejne 5 l/100 km więcej. Dodając do tego znaczny wydatek na zakup, przyjemność robi się dość droga.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 (czytaj test)

Taka ścieżka wyczerpuje możliwości terenowe Insignii Country Tourer. Żywiołem tego auta są drogi boczne, ale asfaltowe.Motor
Kanapa w pełni zasługuje na swoją nazwę – jest obszerna i wygodna.Motor
Opcjonalny fotel sportowy dla masywnego kierowcy jest trochę za ciasny.Motor
Dwulitrowy silnik z turbo pracuje cicho, ale zużywa mnóstwo paliwa.Motor
Komendy, np. dla nawigacji, można podawać przez dotykowy pad, jak w laptopie.Motor
Także regulacja temperatury i ogrzewania lub wentylacji foteli jest dotykowa.Motor
Po niedawnej modernizacji deska rozdzielcza nie jest już przeładowana przyciskami. Środkowa część zestawu zegarów to wyświetlacz, kierowca może zmieniać jego wygląd. Tutaj tryb „turystyczny”.Motor
Jak w każdej Insigni kombi – duży bagażnik i wielki otwór załadunkowy.Motor
Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4Motor

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4 - podsumowanie

Zwykłą Insignię z tym samym silnikiem można mieć za 10 tys. zł mniej. To dużo, jak za 2 cm prześwitu i plastikowe nadkola.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4: plusy

  • wysoki komfort jazdy,
  • dobre osiągi,
  • przestronne wnętrze,
  • niezła jakość wykończenia,
  • efektowna stylizacja

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4x4: minusy

  • możliwości terenowe niemal takie same, jak w zwykłej Insigni,
  • spore zużycie paliwa,
  • wysokie ceny - brak tańszych odmian
 
Opel Insignia Country Tourer
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
250 KM/4500
Maks. moment obrotowy
400 Nm/2500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Długość/szerokość/wysokość
492/186/153 cm
Rozstaw osi
274 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1843/547 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
540/1530 l
Poj. zbiornika paliwa
70 l (Pb 95)
Opony
245/45 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
10,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
12,0/6,4/8,1
Teoretyczny zasięg
860 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
13,2/9,5/11,4
Rzeczywisty zasięg
610 km
Cena wersji podstawowej**
158 600 zł
Cena
158 600 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas