Porównanie: Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack

Do praktycznej, podwyższonej odmiany Volkswagena Passata dołączył jego odpowiednik spod znaku Opla - Insignia Country Tourer. Sprawdziliśmy, który z tych samochodów jest lepszym wyborem w klasie wszechstronnych kombi.

Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo A6 4x4, Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 177 4Motion DSG
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo A6 4x4, Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 177 4Motion DSGMotor

Tworzenie uterenowionych odmian popularnych modeli jest ostatnio modne. Ale Volkswagen wpadł na to już dawno. Golf Country z 1990 r. wyprzedził jednak modę na auta ze zwiększonym prześwitem i nie odniósł sukcesu. Może dlatego VW tak długo czekał z uzupełnieniem swojej oferty o uterenowione kombi. Choć rywali przybywa, a konstrukcja obecnej odsłony Passata ma już 9 lat (zmiana generacji w 2010 r. była tylko liftingiem), podniesionej odmiany Alltrack doczekał się on dopiero w 2012 r.

Opel też się nie spieszył - Insignia debiutowała w 2008 r. (kombi rok później), ale jej uterenowiona wersja Country Tourer dołącza dopiero teraz.

Nie za daleko od szosy

Insignia nie ma już przeładowanej klawiszami konsoli środkowej. Za kierownicą – opcjonalny, 8-calowy ekran prędkościomierza. Na zdjęciu wyświetlacz jest w trybie Sport, w którym ten wskaźnik jest okrągły.Motor

Mimo chwytliwych haseł w reklamach, do tych aut nawet określenie "uterenowione" niezbyt pasuje. Zwłaszcza do Opla. W porównaniu do Insigni 4x4 (zawieszonej o centymetr wyżej niż przednionapędowe wersje) prześwit Country Tourera urósł raptem o 1 cm i wynosi mało imponujące 13,7 cm - dokładnie tyle dzieli płytę osłaniającą silnik od ziemi.

Alltrack wypada lepiej. Jest podniesiony o 3 cm w stosunku do standardowych Passatów, a jego prześwit to 16,5 cm - tyle co w Hondzie CR-V. Co więcej, jego kierowca ma do dyspozycji pomocny poza asfaltem tryb Off Road (zmieniający pracę m.in. układu ABS, elektronicznej "szpery" i skrzyni DSG).

W praktyce oba auta radzą sobie nawet na bardzo wyboistych duktach, choć rzeczywiście Oplowi zdarza się szorować "brzuchem" tam, gdzie VW przejeżdża bez zahaczania.

Kokpit VW jakością wykonania i wykończenia nie odbiega od nowszego rywala. Testowane auto ma brązowe tworzywa (kupując skórzaną tapicerkę, można wybrać taką, beżową lub czarną tonację).Motor

Zaginione centymetry

Opel jest dużym samochodem - przy długości 492 cm (mierzy tyle co Audi A6 Avant!) przerasta VW aż o 15 cm, jest też o 4 cm szerszy. A mimo to nie dorównuje mu przestronnością - zwłaszcza z tyłu, gdzie oferuje aż o 6 cm mniej miejsca na nogi (nieco ciaśniej jest też nad głowami i na szerokość).

Mógłby to uzasadnić większy bagażnik Opla, ale on też przegrywa z tym u rywala - standardowo jest o 44 l mniejszy, po złożeniu tylnych siedzeń różnica rośnie do 186 l. Sporo miejsca zabiera masywna pokrywa, która wdziera się głęboko do przestrzeni bagażowej. Co więcej, podnosi się ona zaledwie 182 cm nad ziemię (jej środkowa część, po bokach jest jeszcze niżej), więc łatwo uderzyć w nią głową. Klapa Alltracka zatrzymuje się na wysokości 195 cm.

Moc to nie wszystko

Kolejnym zaskoczeniem są osiągi. W teorii przewagę ma Opel - to pod jego maską pracuje podwójnie doładowany silnik wysokoprężny o mocy aż 195 KM (diesel rywala ma jedną turbosprężarkę i moc 177 KM). A jednak podczas jazdy sporo z tych koni gdzieś ucieka - Opel potrzebuje aż 9,8 s na rozpędzenie się do 100 km/h, słabszemu o 18 KM Alltrackowi wystarcza 8,6 s.

Są dwa wytłumaczenia. Po pierwsze, Opel jest aż o 289 kg cięższy od VW (przy jego rozmiarach można to zrozumieć). Po drugie, winny jest jego ospały automat. Co prawda szybko zmienia przełożenia, a przy hamowaniu świetnie redukuje, ale zwłoka po dodaniu gazu bywa ogromna. Kierowca ma czasami wrażenie, że coś się w tej skrzyni ślizga, że auto jedzie na "półsprzęgle". Tymczasem rywal korzysta z dwusprzęgłowej przekładni DSG. Ona też ma wady (zdarza jej się za mocno zredukować, niepotrzebnie wrzucając na chwilę zbyt niski bieg), ale przełożenia zmienia błyskawicznie i świetnie czyta zamiary prowadzącego.

Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack

Porównanie: Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack (czytaj test)

W trybie Tour prędkościomierz jest cyfrowy, a pod nim mieszczą się wskazania komputera.Motor
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo A6 4x4Motor
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo A6 4x4, Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 177 4Motion DSGMotor
Dobrze wyprofilowane fotele Insigni są wygodne i nie męczą nawet po kilku godzinach jazdy. Seryjnie są elektrycznie regulowane, ale tylko na wysokość.Motor
Podróżujący na tylnych siedzeniach mogą narzekać na małą przestrzeń na nogi.Motor
Panel dotykowy opcjonalnej nawigacji IntelliLink 900 (3200 zł) działa ze zbyt dużym oporem.Motor
Insignia nie ma już przeładowanej klawiszami konsoli środkowej. Za kierownicą – opcjonalny, 8-calowy ekran prędkościomierza. Na zdjęciu wyświetlacz jest w trybie Sport, w którym ten wskaźnik jest okrągły.Motor
Do Opla można dokupić wysuwaną podłogę (VW też ją oferuje, ale nie w Polsce).Motor
Zestaw Flex Organizer pozwala dowolnie dzielić bagażnik, np. w pionie.Motor
Idealnie foremny bagażnik Insigni mieści 540 l. Wielka pokrywa unosi się razem ze światłami, więc pod nią kryją się dodatkowe. Mankamentem przestrzeni bagażowej Opla jest jej nieduża wysokość – roletę dzieli od podłogi zaledwie 43 cm.Motor
Bagażnik można otworzyć na pełną lub ograniczoną wysokość (np. w garażu).Motor
Opel Insignia Country Tourer 2.0 CDTI BiTurbo A6 4x4, Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 177 4Motion DSGMotor
Tryb Off Road włącza asystentów podjazdu i zjazdu, zmienia pracę m.in. skrzyni DSG.Motor
Siedzenia Passata komfortem i podparciem nie odbiegają od tych w Oplu. Tu elektrycznie reguluje się jedynie pochylenie oparcia.Motor
Z tyłu Volkswagena przestrzeni nie brakuje – na nogi jest jej aż o 6 cm więcej niż u rywala.Motor
Kamera za 1630 zł wymusza dokupienie innych dodatków. U rywala wystarczy 2000 zł.Motor
Elektryczna obsługa pokrywy jest dwa razy droższa niż u Opla.Motor
Kokpit VW jakością wykonania i wykończenia nie odbiega od nowszego rywala. Testowane auto ma brązowe tworzywa (kupując skórzaną tapicerkę, można wybrać taką, beżową lub czarną tonację).Motor
Po pociągnięciu pomarańczowego paska wysuwa się schowek na odtwarzacz MP3.Motor
588-litrowy bagażnik Alltracka ma aż 51 cm wysokości, jest też głębszy od tego w Oplu (113 wobec 105 cm), a po jego bokach znajdują się przydatne wnęki na drobiazgi. Mniej rozbudowana pokrywa podnosi się znacznie wyżej niż u rywala.Motor
Kanapę VW można składać dźwigniami w bagażniku (niedostępne u rywala).Motor
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 177 4Motion DSGMotor
Oba auta realizują napęd z pomocą sprawnie działającego układu Haldex 4. generacji.Volkswagen

Co więcej, skrzynia Passata ma funkcję biegu jałowego, która "wysprzęgla" podczas jazdy bez przyspieszania, zmniejszając zużycie w trasie do 5,7 l na 100 km. Opel w tych samych warunkach potrzebuje niewiele więcej - 6,2 l. Za to w mieście Passat na każde 100 km zużywa 8,2 l, a Insignia aż 10,4 l ON.

Przy stałej prędkości w kabinie Insigni jest wyraźnie ciszej niż w Passacie, ale cały efekt psuje zbyt donośny warkot silnika podczas przyspieszania.

Komfort bez dopłat

Seryjny układ FlexRide, pozwalający zmieniać twardość zawieszenia Opla, spisuje się świetnie. W trybie sportowym auto jest zwarte i chętnie skręca, a po włączeniu przycisku Tour staje się bardzo komfortowe. Zawieszenie sprawnie i cicho tłumi większość nierówności. Koła Insigni są na tyle duże, że choć seryjne felgi mają aż 18 cali, otacza je sporo gumy.

Alltrack nie ma regulowanego zawieszenia - można je dokupić za 3680 zł. Ale seryjne dobrze się spisuje. Zapewnia pewne prowadzenie (VW wykazuje się trochę mniejszą podsterownością niż Opel) i niezły komfort, choć trochę gorzej niż to u rywala rozprawia się z największymi wybojami. Co tylko częściowo tłumaczą opcjonalne koła 18’’ w testowanym aucie, wymuszające niższy niż u konkurenta profil opon.

Kwestię kosztów na swoją stronę rozstrzyga Insignia. Katalogowe ceny Alltracka i Country Tourera są podobne (Opel jest o 5210 zł droższy od Volkswagena, ale oferuje bogatsze wyposażenie - bez dopłaty jest np. nawigacja). Jednak aktualnie Opel jest dostępny z rabatem w wysokości 5 000 zł i kosztuje 154 500 zł.

Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat Alltrack - podsumowanie

Alltrack okazuje się szybszy, a przy tym oszczędniejszy od Country Tourera. Ma też większą kabinę i bagażnik. A przede wszystkim lepiej radzi sobie poza asfaltem. Jak widać, podniesienie kwalifikacji kombi klasy średniej o wiele lepiej wyszło Volkswagenowi.

 
Opel
Volkswagen
Model
Insignia Country Tourer
Passat Alltrack
Wersja
2.0 CDTI 195 4x4 A6
2.0 TDI 177 4Motion DSG
Silnik
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność skokowa
1956 cm3
1968 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Zasilanie
wtrysk common rail
wtrysk common rail
Moc maksymalna
195 KM/4000
177 KM/4000
Maks. moment obrotowy
400 Nm/1750
380 Nm/1750
Napęd
4x4
4x4
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
492/186/153 cm
477/182/155 cm
Rozstaw osi
274 cm
271 cm
Średnica zawracania
10,9 m
11,4 m
Masa/ładowność
1940/495 kg
1651/649 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
540/1530 l
588/1716 l
Poj. zbiornika paliwa
70 l (ON)
70 l (ON)
Opony
245/45 R18
225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
211 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,9 s
8,7 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,8 s →
8,6 s
Elastyczność 60-100 km/h*
5,6 s →
4,9 s
Elastyczność 80-120 km/h*
7,0 s
7,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,4 m
36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,2 m
36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,1 dB
65,6 dB →
Rzeczywista prędkość**
96 km/h
96 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,6
3,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,9/5,3/6,6
7,0/5,3/5,9
Teoretyczny zasięg
1060 km
1190 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,4/6,2/8,3
8,2/5,7/7,0
Rzeczywisty zasięg
840 km
1000 km
Cena wersji podstawowej***
159 500 zł
154 290 zł
Cena
159 500 zł
154 290 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*minimalny czas rozpędzania się w automatycznym trybie skrzyni biegów;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Opel jest nieco droższy, ale i oferuje więcej od Volkswagena.

Punktacja - segment: auta klasy średniej

Opel Insignia Country Tourer, Volkswagen Passat AlltrackMotor

Opel odrobił część strat lepszą relacją ceny do wyposażenia, ale musi uznać wyższość VW.

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas