Mandat za szukanie parkomatu. Absurdalna historia seniora z Warszawy
Biuro RPO zwróciło się do Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie po skardze seniora, który otrzymał opłatę dodatkową za brak biletu parkingowego. Mężczyzna podkreśla, że w okolicy były tylko parkomaty bezgotówkowe, co jego zdaniem wyklucza osoby starsze, niekorzystające z nowoczesnych płatności.

W skrócie
- Senior z Warszawy otrzymał opłatę dodatkową za brak biletu parkingowego, ponieważ w okolicy dostępne były tylko bezgotówkowe parkomaty.
- Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich zwróciło się do Zarządu Dróg Miejskich o wyjaśnienie sprawy i zwrócenie uwagi na wykluczenie seniorów.
- RPO wskazuje, że ograniczanie form płatności do bezgotówkowych prowadzi do nierównego traktowania osób niekorzystających z nowych technologii.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Do Biura Rzecznika Praw Obywatelskich trafiła skarga dotycząca obciążenia opłatą dodatkową za brak uiszczenia opłaty za postój pojazdu w strefie płatnego parkowania. Skargę złożył senior, który zawsze opłacał postój gotówką, ponieważ nie korzysta z płatności elektronicznych. Tymczasem w pobliżu znajdowały się jedynie parkomaty umożliwiające wyłącznie płatność bezgotówkową.
Parkomaty nie przyjmują gotówki. Problem warszawskiego seniora
Historia miała swój początek w kwietniu 2025 roku, kiedy to starszy kierowca zatrzymał samochód przy ul. Kazimierzowskiej i udał się do parkomatu. Nowe urządzenie nie przyjmowało jednak gotówki. W związku z tym skarżący przestawił auto i zaczął szukać parkometru na bilon. Znalazł go dopiero na Al. Niepodległości, gdzie wykupił bilet kontrolny.
Ku swojemu zaskoczeniu, w maju 2025 roku skarżący otrzymał pismo z Zarządu Dróg Miejskich, w którym nałożono na niego opłatę dodatkową za nieopłacenie postoju przy ul. Kazimierzowskiej. Naruszenie miało zostać stwierdzone o godzinie 10.39, jednak - jak zapewnia senior - w tym czasie pojazd nie stał już w tym miejscu.

Senior uważa, że to wykluczenie. Prosi o zwrot pieniędzy
Zdaniem skarżącego likwidacja wielu parkomatów obsługujących gotówkę zmusza kierowców, którzy nie posiadają karty płatniczej ani nie korzystają z płatności mobilnych, do czasochłonnego szukania urządzeń przyjmujących monety. Naraża ich to na ryzyko nałożenia opłaty dodatkowej, gdyż nie mogą oni niezwłocznie uiścić należności za parkowanie. W opinii skarżącego takie działanie prowadzi do wykluczenia osób starszych, które nie potrafią posługiwać się nowoczesnymi metodami płatności. Z tego powodu skarżący domaga się zwrotu nałożonej opłaty dodatkowej.
RPO reaguje i prosi dyrektora ZDM o zbadanie sprawy
Rzecznik Praw Obywatelskich w piśmie skierowanym do ZDM podkreślił, że wprowadzenie w warszawskiej strefie płatnego parkowania wyłącznie parkomatów obsługujących płatności bezgotówkowe prowadzi do nierównego traktowania kierowców, którzy nie posiadają nowoczesnych form płatności.
Z obowiązujących przepisów wynika bowiem, że kierowcy mogą dokonywać opłat w strefie płatnego parkowania na trzy sposoby: wrzucając monety do parkomatu, płacąc kartą płatniczą lub korzystając z urządzeń mobilnych umożliwiających płatności bezgotówkowe. Tymczasem, gdy zarządca wymienia część urządzeń i montuje jedynie parkomaty bezgotówkowe, faktycznie ogranicza wybór kierowców, decydując tym samym o formie wnoszenia opłat.
Zarządca, działając wbrew przepisom, wkracza w kompetencje przypisane wyłącznie radzie gminy. Dyrektor Zespołu Prawa Administracyjnego i Gospodarczego RPO, Piotr Mierzejewski, zwrócił się do dyrektora Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie, Łukasza Puchalskiego, z prośbą o zbadanie sprawy, odniesienie się do zarzutów zgłoszonych przez skarżącego.