Opel Adam 1.4 Glam - test
Najmniejszy Opel dołączył do aut, w których styl wygrywa z funkcjonalnością. Co, poza wyglądem, ma do zaoferowania?
Opel Adam podąża szlakiem wytyczonym przez Mini. Choć nie nawiązuje do żadnego historycznego modelu, też stawia przede wszystkim na stylowe nadwozie. I nic dziwnego, wszak tego typu auta kupuje się oczami. Już na pierwszy rzut oka uwagę zwraca oryginalna sylwetka i dach, który dzięki "podciętym" tylnym słupkom sprawia wrażenie, jakby unosił się nad resztą nadwozia.
Ale wygląd to nie wszystko - czy poza nim Adam ma jakieś zalety? Owszem, choć w przypadku wielu z nich trzeba dodać "ale", czasem wcale nie takie małe.
Na przykład wnętrze - jest dobrze wykończone i łatwe w obsłudze, a pod względem ilości miejsca z przodu dystansuje niejedno znacznie większe auto. Ale w drugim rzędzie siedzeń jest bardzo ciasno i żeby w ogóle ktokolwiek tam się wcisnął, jadący z przodu muszą przesunąć swoje fotele. A bagażnik jest wręcz symboliczny - nawet przeciętne zakupy lepiej wrzucić na tylne siedzenia niż na siłę je tu upychać.
W przypadku zawieszenia i układu kierowniczego jest podobnie - zapewniają one niezłą zwinność i świetne, neutralne prowadzenie w zakrętach, ale na polskich, dziurawych drogach Adam zachowuje się dość nerwowo, przenosząc zbyt wiele wstrząsów do kabiny.
Opel Adam 1.4 Glam
Opel Adam 1.4 Glam (czytaj test)
Tak samo silnik - najmocniejsza z dostępnych jednostek zapewnia Adamowi zupełnie niezłe osiągi i imponuje sprawnością przy najniższych obrotach. Progi zwalniające można bez ryzyka zdławienia silnika pokonywać na "trójce". Ale dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wskazówki obrotomierza w pobliżu czerwonego pola.
53 700 zł wydaje się dużą kwotą za tak małe auto, jednak Adamowi trzeba przyznać jedno - żadnym innym modelem w tej cenie nie da się tak wyróżnić.
Opel Adam 1.4 Glam
Opel Adam 1.4 Glam (czytaj test)
Opel Adam 1.4 Glam - podsumowanie
Opel Adam 1.4 Glam: plusy
- stylowe nadwozie,
- mnóstwo możliwości personalizacji,
- obszerna przednia część kabiny,
- duża zwinność.
Opel Adam 1.4 Glam: minusy
- mało miejsca na tylnych siedzeniach,
- mikroskopijny bagażnik,
- nie najlepsze tłumienie nierówności,
- wysoka cena.
Adam ma dużo stylu i pozwala się wyróżnić, ale to nadal wyjątkowo niszowy model.
Silnik | benzynowy |
Pojemność skokowa | 1398 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 100 KM/6000 |
Maks. moment obrotowy | 130 Nm/4000 |
Skrzynia biegów | man./5-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 370/172/148 cm |
Rozstaw osi | 231 cm |
Masa/ładowność | 1124/356 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 170/663 l |
Poj. zbiornika paliwa | 38 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 185 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 s |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 7,3/4,4/5,5 |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 8,5/5,6/7,0 |
Cena | 53 700 zł |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Krzysztof Paliński