Nowa Skoda Octavia. Jaka jest naprawdę?

Kilka tygodni temu w cennikach Skody pojawiła się zmodernizowana Octavia. W jaki sposób Czesi chcą podtrzymać zainteresowanie modelem, który od lat plasuje się w czołówce najchętniej kupowanych nowych aut na polskim rynku?

Skoda Octavia
Skoda OctaviaINTERIA.PL

Standardowy lifting przypadający na połowę cyklu produkcyjnego objął głównie elementy pasa przedniego. Nowe są m.in. maska, osłona chłodnicy, reflektory i zderzak. Wprawny obserwator zauważy też nowe obręcze kół (o "ostrzejszym" kształcie) i kilka kosmetycznych zmian we wnętrzu (np. nowe uchwyty na napoje).

Patrząc na zdjęcia można odnieść (mylne) wrażenie, że nowa Octavia przypomina nieco budżetową wersję Mercedesa E typoszeregu W212. To nieprawda. Na żywo przód całkiem nieźle komponuje się z resztą karoserii, a samochód może pochwalić się spójną sylwetką. Bez zmian pozostały największe atuty modelu: przestronna kabina, ustawny bagażnik mieszczący aż 590 l (1084 l po złożeniu oparć tylnej kanapy) i bogata oferta jednostek napędowych.

Prezentowane auto wyposażone było w najstarszą z nich - benzynowy, czterocylindrowy 1,8 l TSI, który w nowej Octavii oferuje 180 KM i 250 Nm (280 Nm w wersji z napędem 4x4). Ceny auta w takiej konfiguracji startują z pułapu 88 717 zł (96 720 zł za model ze skrzynią DSG). To wprawdzie poziom ocierający się o Passata, ale wypada zauważyć, że samochód oferowany jest począwszy od wersji wyposażeniowej Ambition, w ramach której otrzymujemy m.in.: klimatyzację (jednostrefową), 16-calowe, aluminiowe obręcze kół, pełny pakiet elektryczny (wszystkie szyby i lusterka zewnętrzne), wielofunkcyjna kierownicę, komputer pokładowy z wyświetlaczem Maxi-DOT, czy specjalny uchwyt z parasolką montowany pod fotelem pasażera.

Skoda Octavia 1.8 TSI

Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 
Skoda Octavia 

Decydując się na Octavie w wersji Ambition zdecydowanie warto dopłacić 1000 zł za pakiet Amazing. Wydając stosunkowo skromną kwotę otrzymamy dwustrefową, automatyczną klimatyzację, tylne czujniki parkowania, tempomat czy radio Bolero z 8-calowym, dotykowym wyświetlaczem. Domawiając każdy z tych elementów wyposażenia osobno trzeba by zostawić u dealera przeszło 5 tys. zł!

Mariaż nowej stylistyki i nie najświeższej już jednostki napędowej okazuje się nadspodziewanie dobrym połączeniem. Maksymalny moment obrotowy silnika 1,8 l TSI - 250 Nm - oferowany jest w bardzo szerokim zakresie prędkości obrotowej - od 1250 obr./min do 5000 obr./min. Dzięki temu samochód żwawo reaguje na dodanie gazu. Sprint do 100 km/h zajmuje mu jedynie 7,3 s. Prędkość maksymalna to 231 km/h.

Skoda OctaviaINTERIA.PL

Oczywiście deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa na poziomie 6,1 l/100 km traktować można raczej w kategoriach pobożnego życzenia. Przy odrobinie wprawy w posługiwaniu się pedałem przyspieszenia (pamiętajmy, że w jednostkach z bezpośrednim wtryskiem od jego położenia zależy to, czy silnik pracuje na mieszance uwarstwionej czy bogatej) osiągnąć można wartości zbliżone do 8 l/100 km.

Skoda OctaviaINTERIA.PL

Wynik uznajemy za dobry, jeśli wziąć po uwagę rozmiary, masę i fakt, że zastosowana jednostka prowokuje do dynamicznej jazdy. Osoby, które planują wykorzystywanie Octvii 1,8 TSI w roli autostradowego "pożeracza" kilometrów muszą się jednak przygotować na średnie spalanie na poziomie 10 l/100 km.

PR

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas