Mercedes GL 500 4Matic - test

Powiedzenie „mały jest ten świat” za kierownicą Mercedesa GL nabiera nowego znaczenia.

<b>Rozmiary auta widać najlepiej dopiero w odniesieniu np. do szerokości drogi.</b>
<b>Rozmiary auta widać najlepiej dopiero w odniesieniu np. do szerokości drogi.</b>Motor

Mercedes GL to terenowy odpowiednik klasy S, co niesie pewne konsekwencje. Najbardziej odczuwalną na co dzień są gigantyczne rozmiary. Do takiego samochodu niezbyt przystaje otaczająca rzeczywistość: typowe miejsca parkingowe są za krótkie, garaże za niskie, uliczki za wąskie.

Potęgę auta można wykorzystać dopiero na wolnej przestrzeni. Wersja GL 500 napędzana jest turbodoładowanym silnikiem V8 o mocy 435 KM. Zmierzony podczas testu czas rozpędzania wyniósł 5,7 s, - o 0,3 s dłużej, niż zapewnia producent. W aucie o gabarytach pawilonu handlowego i tak robi to gigantyczne wrażenie. Trochę tylko szkoda, że potężny silnik jest aż tak dobrze wyciszony. Respekt budzi też skuteczność hamulców - po rozgrzaniu zatrzymują auto na dystansie 36 m.

Wokół kierowcy jest olbrzymia ilość miejsca, a zakres regulacji fotela i kierownicy jest bardzo szeroki. Jakość wykonania wnętrza na miarę luksusowej limuzyny.Motor

Ale bez złudzeń - to nie jest sportowa terenówka. Pneumatyczne zawieszenie, nawet po przestawieniu w tryb "Sport" majestatycznie buja na nierównościach, zapewniając jednak bardzo wysoki komfort jazdy. To sprzyja wykorzystywaniu auta do "wielkiej turystyki", choć prowadzonej niekoniecznie głównymi trasami. Nie do przecenienia jest także olbrzymia ilość miejsca we wnętrzu, wystarczająca nawet dla 7 osób. No i wyposażenie dorównujące luksusowym limuzynom. Dzięki temu żadna trasa nie jest zbyt długa.

Można się także pokusić o zjechanie z utwardzonego terenu. Pneumatyczne zawieszenie daje możliwość zwiększenia prześwitu - w połączeniu z opcjonalnym pakietem ON&OFFROAD (cena 10 726 zł) do ponad 30 cm. Ale prawdziwy teren też nie jest jednak żywiołem GL-a. Pomimo stałego napędu na wszystkie koła oraz reduktora czy blokady centralnego dyferencjału (też część pakietu ON&OFFROAD) auto stosunkowo łatwo grzęźnie na luźnej nawierzchni. A poza tym zwyczajnie nie wypada używać samochodu wartego 466 500 zł (plus dodatki) w taki sposób.

Mercedes GL 500 4Matic - podsumowanie

Samochód świetny, ale w naszych typowych warunkach eksploatacji zwyczajnie za duży.

Mercedes GL 500 4Matic: plusy

  • świetne osiągi,
  • niezwykle wysoki komfort jazdy,
  • bardzo przestronne wnętrze,
  • świetna jakość wykonania.

Mercedes GL 500 4Matic: minusy

  • gabaryty zbyt duże, aby wygodnie jeździć autem na co dzień,
  • wysokie koszty zakupu i użytkowania.

Mercedes GL 500 4Matic

Mercedes GL 500 4Matic (czytaj test)

Dzięki pneumatycznemu zawieszeniu prześwit Mercedesa GL można zwiększyć nawet do ponad 30 cm.Motor
Oznaka luksusu: za dopłatą oferowane są znakomite fotele z funkcją masażu.Motor
Elektrycznie składane fotele w trzecim rzędzie to wyposażenie standardowe.Motor
Wokół kierowcy jest olbrzymia ilość miejsca, a zakres regulacji fotela i kierownicy jest bardzo szeroki. Jakość wykonania wnętrza na miarę luksusowej limuzyny.Motor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Rozmiary auta widać najlepiej dopiero w odniesieniu np. do szerokości drogi.Motor

Mercedes GL 500 4Matic

Mercedes GL 500 4Matic (czytaj test)

Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
Mercedes GL 500 4MaticMotor
 
Mercedes GL
Silnik
benz., biturbo
Pojemność skokowa
4663 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Moc maksymalna
435 KM/5250
Maks. moment obrotowy
700 Nm/1800
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa
Napęd
4x4
Dług./szer./wys.
512/193/185 cm
Rozstaw osi
308 cm
Masa/ładowność
2445/805 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
680/2300 l
Poj. zbiornika paliwa
100 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,4 s
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
14,5/9,3/11,3
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
22,1/16,8/19,5
Cena
466 500 zł

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas