Mercedes GL 500 4Matic - test
Powiedzenie „mały jest ten świat” za kierownicą Mercedesa GL nabiera nowego znaczenia.
Mercedes GL to terenowy odpowiednik klasy S, co niesie pewne konsekwencje. Najbardziej odczuwalną na co dzień są gigantyczne rozmiary. Do takiego samochodu niezbyt przystaje otaczająca rzeczywistość: typowe miejsca parkingowe są za krótkie, garaże za niskie, uliczki za wąskie.
Potęgę auta można wykorzystać dopiero na wolnej przestrzeni. Wersja GL 500 napędzana jest turbodoładowanym silnikiem V8 o mocy 435 KM. Zmierzony podczas testu czas rozpędzania wyniósł 5,7 s, - o 0,3 s dłużej, niż zapewnia producent. W aucie o gabarytach pawilonu handlowego i tak robi to gigantyczne wrażenie. Trochę tylko szkoda, że potężny silnik jest aż tak dobrze wyciszony. Respekt budzi też skuteczność hamulców - po rozgrzaniu zatrzymują auto na dystansie 36 m.
Ale bez złudzeń - to nie jest sportowa terenówka. Pneumatyczne zawieszenie, nawet po przestawieniu w tryb "Sport" majestatycznie buja na nierównościach, zapewniając jednak bardzo wysoki komfort jazdy. To sprzyja wykorzystywaniu auta do "wielkiej turystyki", choć prowadzonej niekoniecznie głównymi trasami. Nie do przecenienia jest także olbrzymia ilość miejsca we wnętrzu, wystarczająca nawet dla 7 osób. No i wyposażenie dorównujące luksusowym limuzynom. Dzięki temu żadna trasa nie jest zbyt długa.
Można się także pokusić o zjechanie z utwardzonego terenu. Pneumatyczne zawieszenie daje możliwość zwiększenia prześwitu - w połączeniu z opcjonalnym pakietem ON&OFFROAD (cena 10 726 zł) do ponad 30 cm. Ale prawdziwy teren też nie jest jednak żywiołem GL-a. Pomimo stałego napędu na wszystkie koła oraz reduktora czy blokady centralnego dyferencjału (też część pakietu ON&OFFROAD) auto stosunkowo łatwo grzęźnie na luźnej nawierzchni. A poza tym zwyczajnie nie wypada używać samochodu wartego 466 500 zł (plus dodatki) w taki sposób.
Mercedes GL 500 4Matic - podsumowanie
Samochód świetny, ale w naszych typowych warunkach eksploatacji zwyczajnie za duży.
Mercedes GL 500 4Matic: plusy
- świetne osiągi,
- niezwykle wysoki komfort jazdy,
- bardzo przestronne wnętrze,
- świetna jakość wykonania.
Mercedes GL 500 4Matic: minusy
- gabaryty zbyt duże, aby wygodnie jeździć autem na co dzień,
- wysokie koszty zakupu i użytkowania.
Mercedes GL 500 4Matic
Mercedes GL 500 4Matic (czytaj test)
Mercedes GL 500 4Matic
Mercedes GL 500 4Matic (czytaj test)
Mercedes GL | |
---|---|
Silnik | benz., biturbo |
Pojemność skokowa | 4663 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V8/32 |
Moc maksymalna | 435 KM/5250 |
Maks. moment obrotowy | 700 Nm/1800 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Dług./szer./wys. | 512/193/185 cm |
Rozstaw osi | 308 cm |
Masa/ładowność | 2445/805 kg |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 680/2300 l |
Poj. zbiornika paliwa | 100 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,4 s |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 14,5/9,3/11,3 |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 22,1/16,8/19,5 |
Cena | 466 500 zł |
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała