Mercedes C 200 7G-Tronic - test

Wraz z wejściem na rynek nowej klasy C w Mercedesie definitywnie skończył się konserwatyzm. Teraz rządzi awangarda.

Mercedes C 200 7G-Tronic
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto

Prawdziwa rewolucja zaczęła się w Mercedesie w 2012 roku, gdy zaprezentowano trzecią generację klasy A, która radykalnie zerwała z poprzednimi dwoma wcieleniami tej linii modeli. Od tego momentu przestała być wariacją na temat minivana, a stała się rasowym, kompaktowym hatchbackiem. I okazuje się, że właśnie takiego Mercedesa chcą teraz klienci. Nowoczesnego, dynamicznie zaprojektowanego, wręcz w młodzieżowym stylu i rzucającego wyzwanie BMW. W efekcie popyt na klasę A lawinowo wzrósł. Na przykład w zeszłym roku kupiono jej już o 87% więcej niż w 2012 r., dzięki czemu stała się najpopularniejszym modelem Mercedesa. Na kanwie tego sukcesu powstał także przednionapędowy sedan w stylu coupe - CLA. W porównaniu z nowymi modelami klasa C o oznaczeniu W204 nagle zaczęła wyglądać bardzo, bardzo staro, a jej sprzedaż w zmniejszyła się ze 158 tys. szt. w 2012 r. do 118 tys. szt. w 2013 r. (spadek o 26%, z pierwszego na drugie miejsce, właśnie za klasę A). Okazuje się jednak, że apogeum rewolucji w Mercedesie miało nadejść właśnie wraz z prezentacją czwartej generacji sedana klasy C o oznaczeniu W205.

Nic już nie jest takie samo

Zdjęcia nie do końca oddają wrażenie, jakie na żywo robi nowa klasa C. Jest zwarta, wydaje się mniejsza niż w rzeczywistości, a w jej stylizacji pobrzmiewają echa zarówno flagowej klasy S, jak i CLA. W sumie, gdyby trzeba było opisać jej wygląd jednym słowem, byłoby to słowo "nowoczesna".

Podobnie sprawa ma się z wnętrzem. Ze starej klasy C została chyba tylko jedna rzecz: dźwigienka po lewej stronie kierownicy, w której Mercedes z uporem maniaka upycha sterowanie kierunkowskazami i wycieraczkami. Nie ma już nawet hamulca pomocniczego uruchamianego nogą - jego miejsce zajął przycisk na desce rozdzielczej, a dźwignię wyboru trybu automatycznej skrzyni umieszczono na kolumnie kierownicy.

Potrzeba chwili, by przyzwyczaić się do wyglądu wnętrza, jest w nim bowiem kilka elementów, które mocno przykuwają uwagę. To przede wszystkim duży centralny ekran (ma przekątną 7 cali w wersji bez nawigacji i 8,4 cala z nawigacją), wyglądający trochę tak, jakby był przypiętym tu tabletem, który można zabrać z auta (tak jednak nie jest). Ważne, że projektanci nie przedłożyli formy nad funkcjonalność i np. znakomicie wyglądające okrągłe dysze nawiewu powietrza okazują się bardzo wygodne w obsłudze. W ogóle ergonomia w klasie C stoi na wysokim poziomie. Sterowanie wieloma układami auta (m.in. systemem audio i nawigacją) czy personalizacja ustawień może odbywać się pokrętłem umieszczonym centralnie na konsoli między fotelami lub usytuowanym nad nim gładzikiem (wyposażenie opcjonalne powiązane z lepszym zestawem audio lub nawigacją), który pełni przy okazji rolę podpórki dla dłoni. Co ważne, nie trzeba zawsze przeszukiwać menu - podstawowe funkcje można wywołać przyciskami na konsoli centralnej.

Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto

Najistotniejsze jest jednak to, że w klasie C znakomicie się siedzi (przestronność jest więcej niż dobra), bardzo łatwo zająć optymalną pozycję za kierownicą, a fotele okazują się wyjątkowo wygodne.

Wygląd to tylko początek

Radykalna zmiana, jakiej poddano klasę C, bynajmniej nie kończy się na innej stylizacji nadwozia i wnętrza. Auto powstało bowiem na całkiem nowej płycie podłogowej, a w jego konstrukcji zwiększono udział aluminium z niespełna 10 do niemal 50%. W efekcie samo nadwozie jest lżejsze od stalowego w poprzednim modelu o ok. 70 kg. Cały samochód, mimo że stał się dłuższy o 9,5 cm, waży mniej o ok. 100 kg.

A im mniejsza masa, tym lepsze prowadzenie. Klasa C przekonuje już po pierwszych pokonanych za jej kierownicą kilometrach. Testowany egzemplarz był wyposażony w pakiet AMG, na który (poza inaczej stylizowanymi zderzakami) składają się m.in. sportowe zawieszenie i 18-calowe felgi z oponami 225/45 z przodu i 245/40 z tyłu (seryjnie: 205/60 R16).

Mercedes C 200 7G-Tronic

Mercedes C 200 7G-Tronic (czytaj test)

W autach z manualną skrzynią biegów konsola środkowa jest bardziej pionowa i nie przechodzi płynnie w tunel między fotelami.Mercedes
Od poprzedniego modelu nowa klasa C jest dłuższa o 9,5 cm i ma o 8 cm większy rozstaw osi. Dynamiczna stylizacja skutecznie ukrywa ten wzrost rozmiarów.Auto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Z tyłu jest wystarczająco dużo przestrzeni na kolana, ale trochę za mało na stopy.Auto Moto
Sportowe fotele są wygodne. Elektryczna regulacja jest tylko częściowa, nie obejmuje przesuwania przód-tył.Auto Moto
Bagażnik o pojemności 480 litrów ma nieregularny kształt. Oparcia kanapy składa się, pociągając za dźwignie obok zawiasów. Trzeba jednak za to dopłacić ponad 1,5 tys. zł. Absurd? Bez dwóch zdań.Auto Moto

Auto bardzo szybko, ale nie nerwowo reaguje na polecenia. Precyzja pracy układu kierowniczego jest bardzo dobra, a siła wspomagania - znakomicie dobrana (tak podczas szybkiej jazdy, jak i w trakcie manewrowania na parkingu). Mercedes nawet w ciasnych, dynamicznie pokonywanych zakrętach jest neutralny i tylko minimalnie się przechyla. Trzeba naprawdę bardzo ostro wjechać w łuk, by wymusić ingerencję ESP. Ogólnie ma się wrażenie prowadzenia mniejszego, bardziej zwartego samochodu.

Przy tym warto podkreślić, że jak na wersję ze sportowym zawieszeniem i niskoprofilowymi oponami, komfort resorowania jest w zupełności wystarczający. Tylko na większych poprzecznych wybojach wyraźnie odczuwa się wstrząsy.

Komu zależy na szczególnie komfortowej jeździe, może zamówić zawieszenie pneumatyczne Airmatic (żaden rywal w tej klasie nie jest oferowany z tego typu układem jezdnym), w którym zastosowano adaptacyjne amortyzatory. Kierowca decyduje o charakterystyce ich pracy poprzez system Agility Select. Jest on też dostępny dla aut z konwencjonalnym zawieszeniem, ale wtedy nie wpływa na działanie amortyzatorów, a jedynie układu kierowniczego, silnika i pracy automatycznej skrzyni.

Mercedes C 200 7G-Tronic

Mercedes C 200 7G-Tronic (czytaj test)

Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto
Mercedes C 200 7G-TronicAuto Moto

Najmocniejsza wersja

Na razie w klasie C nie ma mocniejszego silnika niż testowany 184-konny (potem pojawi się m.in. V6 - 333 KM). Ale trzeba powiedzieć, że jednostka 2.0 turbo robi świetną robotę. Do "setki" klasa C rozpędza się bowiem w zaledwie w 7,2 s i może pojechać maksymalnie 235 km/h. Reakcja na gaz jest szybka (szczególnie w trybie Sport układu Agility Select), a silnik nawet na wysokich obrotach pracuje cicho. Opcjonalna siedmiobiegowa skrzynia automatyczna jest wystarczająco sprawna, ale niestety zdarza się jej szarpać. Szkoda też, że w trybie ręcznym sama redukuje bieg po kickdownie.

Nowa klasa C jest większa, ale lżejsza od poprzedniej, a jej stylizacja nawiązuje do klasy S

Mercedes C 200 7G-Tronic - podsumowanie

Mercedesowi udało się stworzyć klasę C, która z jednej strony zachowuje klasyczne przymioty aut tej marki, jak komfort i bardzo dobrą jakość wykonania, a z drugiej dodaje do nich spory ładunek emocji oraz naprawdę dużą przyjemność z jazdy. BMW serii 3 może zacząć się bać. I to na poważnie.

Mercedes C 200 7G-Tronic: nadwozie/wnętrze

Plusy:

  • spora przestronność z przodu i z tyłu
  • logiczna i prosta obsługa
  • bardzo dobra jakość wykonania

Minusy:

  • nieregularny kształt bagażnika
  • przeładowana funkcjami lewa dźwigienka pod kierownicą
  • wyłączanie ESP poprzez menu komputera

Mercedes C 200 7G-Tronic: komfort/jazda

Plusy:

  • wyjątkowo wygodne fotele i kanapa
  • wysoki komfort resorowania mimo sportowego zawieszenia
  • bardzo pewne właściwości jezdne
  • precyzyjny układ kierowniczy
  • dobre wyciszenie kabiny

Minusy:

  • wyraźne wstrząsy na dużych poprzecznych nierównościach

Mercedes C 200 7G-Tronic: silnik/osiągi

Plusy:

  • bardzo dobre przyspieszenie, szczególnie jak na 184-konny silnik
  • wystarczająco szybka praca automatycznej skrzyni biegów
  • w zupełności akceptowalne zużycie paliwa, mimo że sporo wyższe od fabrycznego
  • cicha praca silnika

Minusy:

  • przekładni zdarza się wyraźnie szarpać

Mercedes C 200 7G-Tronic: eksploatacja/koszty

Plusy:

  • bogate wyposażenie opcjonalne, w tym zaawansowane systemy bezpieczeństwa
  • rozsądnie skalkulowana cena zakupu
  • duża sieć autoryzowanych serwisów

Minusy:

  • dwuletnia gwarancja
  • dopłata za składane oparcia kanapy
  • przeglądy co rok lub co 20 tys. kilometrów

Konkurenci

Audi A4

Audi A4Auto Moto

silnik: benz. turbo, 2.0, R4, 180 KMnapęd: przednicena: od 136 400 złw skrócie: najstarsze auto z niemieckiej "wielkiej trójki", ale nadal w wysokiej formie

BMW serii 3

BMW serii 3Auto Moto

silnik: benz. turbo, 2.0, R4, 184 KMnapęd: tylnycena: od 147 377 złw skrócie: "trójka" jest naturalnym wyborem dla kierowcy, który stawia na właściwości jezdne

Nowy Mercedes na tle najważniejszego rywala

Nowy Mercedes na tle najważniejszego rywalaAuto Moto

Starcie roku

Rywalizacja między nowym Mercedesem klasy C i BMW serii 3 wydaje się być wyrównana jak nigdy dotąd. Nawet ceny (wersji benzynowych) są podobne. Koszt zakupu diesla 2.1 w Mercedesie podbija akcyza 18,6%.

Dane techniczne

SILNIK
benzynowy, turbo, R4, 16V, umieszczony wzdłużnie z przodu, wtrysk bezpośredni
pojemność
1991 cm3
średnica cyl./skok tł.
83/92 mm
stopień sprężania
9,8:1
moc maksymalna
135 kW/184 KM
przy obrotach
5500/min
maks. moment obr.
300 Nm
przy obrotach
1200-4000/min
PRZENIESIENIE NAPĘDU
układ napędowy
napęd tylny, skrzynia biegów automatyczna, 7-biegowa
przełożenia biegów
do przodu
I 4,38; II 2,86; III 1,92; IV 1,37; V 1,00; VI 0,82; VII 0,73
bieg wsteczny
3,42
przeł. główne
3,07
UKŁAD KIEROWNICZY/JEZDNY
układ kierowniczy
wspomagany elektrohydraulicznie
zawieszenie przód
kol. McPhersona, wahacze wzdłużne i poprzeczne
zawieszenie tył
układ wielowahaczowy
systemy wspomagania
systemy stabilizacji toru jazdy i kontroli trakcji
hamulce przód
tarcze wentylowane
hamulce tył
tarcze
opony testowe przód
225/45 R18
opony testowe tył
245/40 R18
Bridgestone Potenza S001
felgi przód/tył
7,5 x 18/8,5 x 18 cali
średnica zawracania
11,2 m
MASY
masa własna
1465 kg
dopuszczalna masa całkowita
2030 kg
ładowność
565 kg
rozkład masy przód/tył
b.d.
maks. masa przyczepy
1800 kg
obciążenie haka holowniczego
b.d.
obciążenie dachu
75 kg

Wykres mocy/momentu obrotowego

Wykres mocy/momentu obrotowegoAuto Moto

Wykres prędkości na biegach

Wykres prędkości na biegachAuto Moto

Nadwozie i wnętrze

Nadwozie i wnętrzeAuto Moto

Pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-40 km/h
1,8 s
0-60 km/h
3,2 s
0-80 km/h
4,9 s
0-100 km/h
7,2 s (7,3 s*) ↑
0-120 km/h
9,9 s
60-100 km/h
4,0 s
80-120 km/h
5,0 s
Prędkość maksymalna
235 km/h*
DROGI HAMOWANIA
100-0 km/h zimne
35,8 m
100-0 km/h rozgrzane
35,5 m
GŁOŚNOŚĆ W KABINIE
przy 0 km/h
43,6 dB
przy 50 km/h
57,6 dB
przy 100 km/h
62,8 dB
przy 130 km/h
67,0 dB
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
5,6 l/100 km
śred. zużycie w teście
8,9 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
66 l**
zasięg wg spalania test.
742 km
rodzaj paliwa
benzyna 95 okt.
emisja dwutlenku węgla
131 g/km
norma emisji spalin
Euro 6
*dane fabryczne
**opcja za 262 zł, seryjnie 41 l
↑ wyniki bardzo dobre
↓ wyniki słabe
Warunki atmosferyczne przy pomiarach: temperatura 3º C, nawierzchnia sucha.

Ceny

najniższa
150 196 zł
test. wersji (linia AMG)
170 093 zł

Tekst: Adam Szczepaniak; zdjęcia: Robert Brykała, archiwum

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas