Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT - test

Powstała z elementów wykorzystywanych już w świetnie przyjętych na rynku Mazdach CX-5 i 6. Sprawdzamy, czy kompaktowa „trójka” to kolejny model producenta z Hiroszimy, który jest skazany na sukces.

„Trójka”, jak na standardy klasy kompakt, to duży samochód – mierzy prawie 4,5 m długości. Jej dynamiczna i zgrabna sylwetka jest typowa dla wszystkich nowych Mazd.
„Trójka”, jak na standardy klasy kompakt, to duży samochód – mierzy prawie 4,5 m długości. Jej dynamiczna i zgrabna sylwetka jest typowa dla wszystkich nowych Mazd.Motor

Klucz do sukcesu najnowszych Mazd nazywa się SkyActiv. To technologia, która w największym skrócie stawia na lekkość konstrukcji, bezpieczeństwo i wydajność. "Trójka" jest trzecim modelem opracowanym zgodnie z jej założeniami. Podobnie jak CX-5 i 6, wyróżnia się również dynamicznie stylizowanym nadwoziem z wąskimi światłami.

Zamiast downsizingu

Wraz z premierą "trójki" debiutuje nowy system multimedialny oraz 120-konna wersja benzynowego silnika 2.0 SkyActiv-G. Patrząc na jej parametry, przypominają się stare czasy, gdy z podobnej pojemności osiągano niewiele ponad 100 KM. Ale to celowy zabieg, mający wpłynąć na redukcję zużycia paliwa bez drastycznego pogarszania osiągów. Silnik jest naszpikowany nowoczesną technologią. Ma m.in. bezpośredni wtrysk paliwa, układ zmiennych faz rozrządu oraz bardzo wysoki stopień sprężania, wynoszący 14,0:1. To właśnie za pomocą powyższych rozwiązań Mazda przeciwstawia się downsizingowi.

Silnik testowego auta do pary otrzymał 6-stopniową przekładnię automatyczną, wymagającą sporej dopłaty 8000 zł. Wprawdzie ma konwencjonalną konstrukcję, wykorzystującą przekładnię hydrokinetyczną, ale także w jej przypadku inżynierowie marki postawili na lekkość i wydajność.

Dobre materiały i wykończenie oraz logicznie rozplanowane elementy obsługi. Ciekłokrystaliczny obrotomierz jest zbyt mały.Motor

Efekt jest naprawdę godny uznania. Skrzynia działa płynnie i kolejne biegi zmienia bez ociągania. Pozytywnie zaskakuje też prawie natychmiastową odpowiedzią na kickdown. Najlepszy w automacie Mazdy jest jednak sposób, w jaki dostosowuje się on do poczynań kierowcy. Mimo braku trybu "Sport", podczas dynamicznej jazdy sam redukuje przełożenia przed zakrętem, by w momencie dodania gazu być już na odpowiednim biegu. W trybie ręcznym, jeśli zajdzie taka konieczność, skrzynia pozwala sobie wprawdzie na zbicie przełożenia, ale nigdy nie wrzuci wyższego, nawet gdy silnik wyje w okolicy czerwonego pola. Szkoda, że nie ma łopatek za kierownicą, ale plus za odpowiedni kierunek zmiany biegów za pomocą dźwigni. Redukcja w przód, wyższy bieg - do siebie.

Szybko i oszczędnie

„Trójka” sprawia wrażenie, jakby pod maską miała znacznie więcej koni mechanicznych

Jak na 120 KM, kompaktowa Mazda wykazuje się wręcz świetnymi osiągami. W pomiarach przyspieszenia do 100 km/h osiąga wynik o 1 s lepszy, niż podaje producent - 9,4 zamiast 10,4 s. Silnik ochoczo odpowiada na gaz i żwawo rozpędza auto już od niewielkich obrotów. Znakomicie czuje się w ich średnim zakresie i nie protestuje przed zapędzaniem pod czerwone pole obrotomierza. Tyle tylko, że wraz ze wzrostem obrotów zaczyna coraz głośniej wyć. Powyżej 5000 obr./min - już zbyt donośnie.

Dobre wyciszenie nie jest zresztą domeną Mazdy. Przy 100 km/h poziom głośności w kabinie wynosi 67 dB. To wynik nieco gorszy od przeciętnego w klasie.

Średnio w teście "trójka", zaopatrzona w działający gładko system start/stop, zużyła 7,6 l/100 km, czyli o 2 l więcej niż wskazują dane fabryczne. Może to być jednak wina niedużego przebiegu auta, wynoszącego pod koniec testu około 1500 km. W mieście zadowalało się ono nieco ponad 9 l benzyny na 100 km, natomiast podczas podróżowania autostradą z przepisową prędkością silnik zużywał z kolei 8,8 l/100 km.

Pewnie i przyjemnie

W czasie jazdy Mazda dotrzymuje obietnic, jakie składa jej dynamiczne nadwozie. Ważąca mniej niż poprzednik, ze sztywniejszą o 1/3 karoserią, prowadzi się z lekkością, jest stabilna i ma dużo pewności siebie. Podczas nagłych manewrów pozwala sobie wprawdzie na odczuwalne przechyły, ale kołysanie jest jej obce.

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy (czytaj test)

Tylna część nadwozia „trójki” jest mało przejrzysta. W obserwowaniu tego, co za autem przeszkadzają niska szyba oraz szerokie słupki dachowe. Lakier „Soul Red” wymaga dopłaty 2600, a nie 2000 zł.Motor
Miejsce docelowe wpisuje się za pomocą pokrętła HMI lub dotykowo. Druga opcja działa wyłącznie na postoju.Motor
„Trójka”, jak na standardy klasy kompakt, to duży samochód – mierzy prawie 4,5 m długości. Jej dynamiczna i zgrabna sylwetka jest typowa dla wszystkich nowych Mazd.Motor
Przeciętna ilość miejsca na tylnej kanapie, a także wydatny tunel środkowy i niezbyt szerokie wnętrze sprawiają, że najlepiej podróżować tu w dwie osoby.Motor
Krótkie siedzisko i skokowa regulacja oparcia. Mimo to, pozycja do jazdy jest dobra, a fotele okazują się naprawdę wygodne.Motor
Obok ekranu „Komunikacja” z menu można wybierać: „Aplikacje”, „Rozrywka”, „Nawigacja” oraz „Ustawienia”.Motor
Mazda 3 oferuje wiele możliwości ustawienia samochodu. Wśród nich także sposób pracy kierunkowskazów.Motor
Duże pokrętło HMI służy do obsługi multimediów. To mniejsze – do regulacji głośności systemu audio. Idealne dla pasażera.Motor
Jak należy, czyli w trybie ręcznym automatu biegi redukuje się w przód, a wyższe wrzuca ciągnąć dźwignię do siebie.Motor
Dobre materiały i wykończenie oraz logicznie rozplanowane elementy obsługi. Ciekłokrystaliczny obrotomierz jest zbyt mały.Motor
Bagażnik ma pojemność od 364 do 1250 l. Za dojazdowe koło zapasowe Mazda żąda, bagatela, 2245 zł!Motor

Najlepsze wrażenie robi jednak w zakrętach. Układ jezdny wykazuje się neutralnym zachowaniem, umożliwiając szybką i przy tym bezstresową jazdę. Swoje trzy grosze dokłada tutaj także układ kierowniczy. Jest bezpośredni, choć nie stara się być najbardziej sportowy w klasie. Pracuje z przyjemnym oporem i przesyła wystarczająco dużo informacji z przednich kół. Jedynie przy podróżowaniu na granicy przyczepności mógłby przekazywać ich nieco więcej.

Żeby nie było za wesoło, Maździe można wytknąć nerwową reakcję na odjęcie nogi z gazu w ciasnych łukach oraz za słabe hamulce. 39 m ze 100 km/h to wynik o 2-3 m gorszy niż przeciętny wśród kompaktów. Marnym pocieszeniem jest fakt, że winę za to ponoszą zapewne opony Toyo Nano Energy.

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy (czytaj test)

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor
Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergyMotor

Szkoda, tym bardziej że Mazda wyposaża swoje auto w systemy nadzorujący ciśnienie w oponach, monitorujący martwe pole i awaryjnego hamowania. W najdroższej odmianie seryjne są również m.in. ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu i aktywny tempomat.

Zawieszenie auta pracuje cicho i jest harmonijnie skomponowane. Ma sprężystą charakterystykę, łagodnie przejeżdża pofałdowania jezdni, a jedynie na większych wyrwach w asfalcie nieco wstrząsa pasażerami.

Bez wpadek

"Trójka" to kawał auta, jak na kompakt. Mierzy prawie 447 cm długości, co oznacza, że Forda Focusa przebija pod tym względem o około 11 cm. Jej kabina nie jest rekordowa pod względem przestronności, ale oferuje wystarczająco dużo miejsca dla czterech pasażerów. Piątce może być już ciasno.

Bagażnik też nie winduje klasowej poprzeczki. 364 l to po prostu solidny wynik. Szkoda tylko, że zabrakło koła zapasowego oraz przynajmniej jednego zamykanego schowka.

Wnętrze zostało wykonane z dobrych materiałów, a obsługa auta jest bezproblemowa. Seryjny system multimedialny ma przejrzyste menu główne, dwa złącza USB i jedno AUX (ukryte w podłokietniku) oraz wysokiej jakości ekran. Dostęp do większości funkcji jest łatwy, choć irytuje np. pytanie o wybór rodzaju stacji radiowych za każdym razem, gdy rozwija się ich listę. System mógłby też szybciej współpracować z iPodem.

Zaletą nowej Mazdy jest niewygórowana cena wersji Sky-Energy wynosząca od 72 900 zł. To wprawdzie niemało, ale w zamian klient otrzymuje auto m.in. z automatyczną klimatyzacją, systemem multimedialnym, podgrzewanymi fotelami i czujnikami parkowania z tyłu.

Czy "trójka" jest skazana na sukces? Bez dwóch zdań.

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy - podsumowanie

Mazda 3 to po prostu ładne, solidnie wykonane oraz dobrze wyposażone auto za rozsądną cenę. Ma udane silnik i automatyczną skrzynię biegów. Zapewnia porządny komfort resorowania i wyróżnia się neutralnym zachowaniem w zakrętach, dając przy tym sporo przyjemności z jazdy. Wady: kabina o przeciętnej przestronności i spore braki z zakresu ergonomii.

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • dobra jakość wykonania,
  • łatwa obsługa,
  • wygodna pozycja kierowcy,
  • dużo miejsca z przodu

Minusy:

  • bagażnik o przeciętnej pojemności,
  • słaba widoczność,
  • tylko 9 kolorów nadwozia

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy: układ napędowy

Plusy:

  • bardzo dobra dynamika,
  • świetna reakcja przekładni automatycznej na kickdown,
  • łatwość nabierania obrotów,
  • gładko działający system start/stop

Minusy:

  • zbyt głośna praca na wysokich obrotach

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy: właściwości jezdne

Plusy:

  • neutralne zachowanie w zakrętach,
  • pewne prowadzenie,
  • dobry komfort resorowania,
  • duża frajda z jazdy

Minusy:

  • długa droga hamowania,
  • duży promień skrętu

Mazda 3 SkyActiv-G 120 KM 6AT SkyEnergy: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie standardowe,
  • konkurencyjna cena zakupu,
  • dobre warunki gwarancji

Minusy:

  • przeglądy co 20 tys. km,
  • droga przekładnia automatyczna

Najważniejsze elementy SkyActiv w Maździe 3

Najważniejsze elementy SkyActiv w Maździe 3Motor

Funkcjonalność po japońsku, czyli jak być nie powinno

Przyzwyczajenie Japończyków do tradycji jest ogromne. Nie tylko w odniesieniu do życia codziennego, ale także i do samochodów. Podczas gdy cały świat idzie do przodu, stosując coraz to wygodniejsze i bardziej funkcjonalne rozwiązania, w autach "made in Japan" nadal można znaleźć patenty sprzed 20 lat i starsze. Oto one:

„Bolec” regulacji jasności zegarów. Przycisk na desce rozdzielczej byłby wygodniejszy.Motor
Brak klawisza centralnego zamka. Drzwi rygluje się tylko w taki sposób, jak na zdjęciu.Motor
Jedynie przycisk sterowania szybą kierowcy jest podświetlany oraz zaopatrzony w funkcję „AUTO”.Motor
Wlew paliwa otwiera się tylko od wewnątrz za pomocą niewygodnie umieszczonej dźwigni.Motor
Tradycyjny korek a nie wlew „bezkorkowy”, jak w wielu autach konkurencji.Motor
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
120 KM/6000
Maks. moment obrotowy
210 Nm/4000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
447/180/145 cm
Rozstaw osi
270 cm
Średnica zawracania
11,4 m
Masa/ładowność
1239/596 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
364/1250 l
Poj. zbiornika paliwa
51 l (Pb 95)
Opony
205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
194 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
19,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,3 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,0 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,0 dB →
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Rzeczywista prędkość*
96 km/h
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,0/4,8/5,6
Teoretyczny zasięg
910 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,2/5,9/7,6
Rzeczywisty zasięg
670 km
Cena wersjii podstawowej**
72 900 zł
Cena
80 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas