Kia Optima 2.0 DOHC Hybrid XL - test

Hybrydowa Optima przekonuje do siebie przede wszystkim harmonijną pracą zespołu napędowego. Umiarkowane zużycie paliwa jest miłym dodatkiem.

Agresywna stylizacja to mocna strona Optimy. Samochód zwraca na siebie uwagę.
Agresywna stylizacja to mocna strona Optimy. Samochód zwraca na siebie uwagę.Motor

W czasach inwazji rozmaitych SUV-ów czy crossoverów, auta klasy średniej prezentują się raczej blado. Jednym z wyjątków jest Optima. Samochód bez wątpienia rzuca się w oczy, a duże gabaryty są za to odpowiedzialne tylko w niewielkim stopniu. To jeden z najlepiej wyglądających modeli w swojej klasie. To, że mamy do czynienia z wersją hybrydową nie jest takie oczywiste. Specjalny wzór felg czy niewielkie emblematy to dyskretne wyróżnienie.

Szkoda bagażnika

Podzespoły napędu hybrydowego w umiarkowanym stopniu wpłynęły na funkcjonalność Optimy. Jest jedna odczuwalna zmiana - zestaw akumulatorów zmniejszył pojemność bagażnika z 505 do 381 litrów. A i tak zastosowano niezwykle wydajne ogniwa litowo-polimerowe. Takie same (tyle że mniejsze) stosuje się np. w najnowszych telefonach. Przestronność wnętrza się nie zmieniła. Miejsca jest mnóstwo, zwłaszcza z tyłu.

Rozbudowana deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie i wykonana jest z porządnych materiałów.Motor

Do napędu europejskiej wersji hybrydy wykorzystano benzynowy silnik o pojemności dwóch litrów (w odmianie amerykańskiej jednostka ma 2,4 l) oraz elektryczny o mocy 40 KM. Ten drugi zajmuje miejsce przekładni hydrokinetycznej automatycznej 6-biegowej skrzyni. Pomiędzy jednym a drugim silnikiem znajduje się sprzęgło, pozwalające na ich rozłączenie. Dzięki takiemu układowi hybrydowa Optima może pracować w kilku trybach, np. wyłącznie elektrycznym (przy spokojnym ruszaniu i przyspieszaniu), mieszanym (przy gwałtownym rozpędzaniu) lub wyłącznie z wykorzystaniem silnika benzynowego (przy jeździe ze stałą, większą prędkością). Przy zwalnianiu i hamowaniu energia jest odzyskiwana i magazynowana w akumulatorach.

Jak makiem zasiał

W czasie jazdy uwagę zwraca przede wszystkim... cisza. Auto bardzo często pracuje w trybie elektrycznym, co - zwłaszcza przy mniejszych prędkościach, gdy nie słychać hałasu opływającego powietrza czy szumu opon - stwarza warunki zbliżone do czytelni. Włączenie silnika jest bardzo płynne, jednak jego praca, zwłaszcza po mocniejszym wciśnięciu gazu, taka cicha nie jest. To sprawia, że pedał gazu dociska się delikatniej. Osiągi rakietowe i tak nie są, przyspieszenie do setki trwa nieco ponad 9 s.

A to sprzyja oszczędnej jeździe. Jeśli kierowcy za bardzo się nie spieszy, tak w mieście, jak i na trasie będzie potrzebował nieco ponad 7 l/100 km. W trakcie całego testu średnie zużycie paliwa ustaliło się na poziomie 8,2 l/100 km.

Gra w zielone

O to, by oszczędzanie nie było nudne, dba wskaźnik "ECO Level". To jedna z pozycji komputera pokładowego - im bardziej oszczędnie jedzie kierowca, tym na wyświetlanej gałązce przybywa więcej kwiatków i liści. Taka gra zręcznościowa. Łatwo jednak wymyślić coś bardziej motywującego od widoku kwiatków.

Trudno traktować zakup hybrydowej Optimy jako sposób na oszczędzanie pieniędzy - w porównaniu z dieslem z automatem jej zakup, w zależności od wersji wyposażenia, jest droższyo 13-25 tys. zł. To cena świętego spokoju panującego w czasie jazdy.

Kia Optima 2.0 DOHC Hybrid XL

Kia Optima 2.0 DOHC Hybrid XL (czytaj test)

Przeszklony dach odczuwalnie zabrał miejsce na głowy na przednich fotelach.Motor
Mała powierzchnia przeszklona dodaje sylwetce wyrazistego charakteru.Motor
Agresywna stylizacja to mocna strona Optimy. Samochód zwraca na siebie uwagę.Motor
Kamera cofania to część pakietu seryjnego w dwóch najdroższych wersjach.Motor
Hybrydowy zespół napędowy zajmuje tyle samo miejsca co tradycyjny. Wyglądem też się nie różni.Motor
Z tyłu tego problemu nie ma. Przestronność wnętrza i tak jest bardzo mocną stroną Optimy.Motor
Razi duża powierzchnia nieosłoniętej blachy, wystające zawiasy, głośniki i cięgna.Motor
Przez zamontowanie zestawu akumulatorów zmalała głębokość bagażnika.Motor
Oszczędnej jeździe towarzyszy „rozkwit” gałązek, co ma dopingować kierowcę do dalszych starań. Można było wybrać coś bardziej męskiego.Motor
Rozbudowana deska rozdzielcza wygląda atrakcyjnie i wykonana jest z porządnych materiałów.Motor
Silnik
benzynowy/elektryczny
Pojemność skokowa
1999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna (benz.)
150 KM/6000
Moc maksymalna (elektr.)
40 KM/6000
Maks. moment obr. (benz.)
180 Nm/5000
Maks. moment obr. (elektr.)
205 Nm/1400
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1662/388 kg
Średnica zawracania
10,9 m
Pojemność bagażnika
381 l
Pojemność zbiornika paliwa
65 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)
485/183/146 cm
Rozstaw osi
280 cm
Opony
205/65 R16
Teoretyczny zasięg
1230 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,2 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,7/5,3/5,3
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,1 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,4/8,0
Rzeczywisty zasięg
580 km
Cena wersji podstawowej*
114 900 zł
Cena
130 900 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas