Jeep Grand Cherokee SRT8 - test

Jeep Grand Cherokee SRT8 jest mocny, głośny i ciężki. Nie każdemu się spodoba. Właśnie dlatego niektórym może podobać się bardzo.

Rozbudowany przedni zderzak ogranicza prześwit SRT8. To nie jest terenowy samochód.
Rozbudowany przedni zderzak ogranicza prześwit SRT8. To nie jest terenowy samochód.Motor

Wśród wszystkich producentów samochodów na świecie trudno znaleźć firmę, która kojarzyłaby się ze sportowymi autami mniej niż Jeep. W szczególności takimi, które nadawałyby się do szybkiej jazdy po torze. Od 2005 r. w ofercie znajduje się jednak wersja SRT8. Teraz debiutuje jej druga generacja.

Duża część kokpitu pokryta jest skórą, wygląda to bardzo dobrze.Motor

Skrót SRT pochodzi od "Street and Racing Technology", działu koncernu Chrysler odpowiedzialnego za tworzenie najszybszych i najdroższych odmian firmowych modeli. Taki odpowiednik M dla BMW czy AMG w Mercedesie. "8" wzięło się od liczby cylindrów pod maską. Wykorzystano klasyczną jednostkę Hemi V8, o stosunkowo prostej konstrukcji z dwoma zaworami na cylinder i wałkiem rozrządu w kadłubie. Żadnego turbodoładowania czy bezpośredniego wtrysku paliwa. I tak robi gigantyczne wrażenie.

O co tyle hałasu?Silnik ma 6,4-litra pojemności i rozwija moc 467 KM. To najmocniejszy Jeep w historii. Szacunek wzbudza już na postoju - ryk silnika nawet na wolnych obrotach nie ma sobie równych. Po dodaniu gazu drży ziemia. Takie dźwięki Jeep powinien nagrać i wydać na płycie. Przebój murowany.

Wrażenia z jazdy dorównują efektom akustycznym. Auto rozpędza się do 100 km/h w 5,3 s. Może to i trochę dłużej niż zapowiadają dane fabryczne, ale to niewiele zmienia. Taki wynik w aucie ważącym prawie 2,5 tony, w którym kierowca patrzy na wszystko z góry, wzbudza szacunek. Prędkość maksymalna wynosi... 257 km/h. Większość sportowych limuzyn na autostradzie nie będzie w stanie temu wielkiemu SUV-owi dotrzymać kroku. Zresztą nie tylko na autostradzie.

Wielki Grand Cherokee zaskakująco dobrze radzi sobie na krętej drodze, a nawet na torze wyścigowym. Pomaga seryjny system Selec Trac, ingerujący w stopień tłumienia amortyzatorów, pracę skrzyni biegów czy aktywację układu stabilizacji toru jazdy. W ustawieniu "Track" można nawet liczyć na niewielkie uślizgi tylnej osi. Ostra jazda w wykonaniu SRT8 wygląda niezwykle spektakularnie.

Na co dzień lepiej jednak poprzestać na łagodniejszych ustawieniach "Sport" lub "Auto". Samochód staje się wówczas wręcz komfortowy, zawieszenie radzi sobie świetnie z dziurawą nawierzchnią. Dużym wyzwaniem są jednak koleiny. Wielkie, szerokie opony utrudniają stabilną jazdę na wprost.

Jeszcze większym wyzwaniem jest jazda po drogach nieutwardzonych. To nie jest terenowy Jeep. Nie ma reduktora, prześwit wynosi tylko 20 cm, a opony Pirelli P Zero mają typowo szosowy bieżnik.

Jeep Grand Cherokee SRT8

Jeep Grand Cherokee SRT8

Rozbudowany przedni zderzak ogranicza prześwit SRT8. To nie jest terenowy samochód.Motor
Przetłoczenia na masce kryją wloty powietrza z komory silnika. Poprawiają odprowadzenie ciepła i świetnie wyglądają.Motor
System multimedialny wyposażony jest w dysk 80 GB. Ekran może służyć za ramkę do zdjęć.Motor
Długość drogi hamowania: samochód podaje długość drogi hamowania, pokazuje też prędkość początkową manewru. Wskazywane wyniki są obarczone niewielkim błędem.Motor
Czas rozpędzania do 100 km/h: samochód mierzy czas rozpędzania do 100 km/h. Podawany jest ostatni osiągnięty rezultat, w pamięci przechowywany jest także najlepszy wynik.Motor
Łączny czas pracy silnika: prawie jak w samolocie – komputer zlicza czas pracy silnika. Jak widać, przejechanie 3220 km zajęło 72 godziny. Średnia prędkość to około 47 km/h.Motor
SRT8, jak na dużego SUV-a, nie jest rekordowo przestronny, ale miejsca z tyłu i tak nie brakuje.Motor
Tapicerka standardowo z litej skóry i zamszu. Fotele są mocno wyprofilowane, ale dość miękkie.Motor
Stara, dobra szkoła. Silnik Hemi ma prostą konstrukcję, ale pod względem osiągów i brzmienia jest rewelacyjny. Zużycie paliwa też robi wrażenie.Motor
System Selec Trac pozwala na dostosowanie ustawień auta do stylu jazdy i potrzeb kierowcy.Motor
Duża część kokpitu pokryta jest skórą, wygląda to bardzo dobrze. Listwy o wzorze włókna węglowego wprowadzają sportowy klimat.Motor
Układ wydechowy wieńczą pokaźne nakładki. Mają ponad 10 cm średnicy.Motor
Jeep Grand Cherokee to masywne auto, 20-calowe, standardowe dla SRT8 felgi wcale nie wyglądają na swój rozmiar. W tej wersji zawieszenie jest obniżone o 3 cm.Motor

Cena odpowiada wartościJeep Grand Cherokee SRT8 kosztuje ponad 300 tys. zł. Wielka kwota, ale najmocniejsze wersje BMW X5, Mercedesa klasy M czy Porsche Cayenne kosztują drugie tyle, a wcale nie zapewniają dwa razy więcej emocji. Jeep całkiem dobrze wypada też na ich tle pod względem jakości wykonania czy poziomu wyposażenia. To specyficzny samochód, dający mnóstwo frajdy z jazdy. Choć zupełnie nie takiej, której można spodziewać się po Jeepie.

Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
6417 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk pośredni
Moc maksymalna
468 KM/6250
Maks. moment obrotowy
624 Nm/4100
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
wahacze poprzeczne
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,6 m
Masa/ładowność
2360/589 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
457/1554 l
Pojemność zbiornika paliwa
93 l (Pb 95)
Opony
295/45 R20
Wymiar (dł./szer./wys.)
485/194/175 cm
Rozstaw osi
291 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
257 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,0 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
20,9/10,1/14,1
Zasięg teoretyczny
660 km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,3 s
Elastyczność 60-100 km/h
3,3 s*
Elastyczność 80-120 km/h
3,9 s*
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,9 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
20,8/16,4
Cena
313 000 zł
*minimalny czas przyspieszania z pominięciem funkcji kickdown

Bartosz Zienkiewicz

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas