Hyundai Equus VS460 - test

Reprezentacyjna limuzyna Hyundaia to model nieznany w naszym kraju. Na rodzimym rynku oznacza najwyższy poziom prestiżu.

Hyundai Equus VS460
Hyundai Equus VS460Motor

W europejskich realiach jest normą, że prezes dużej firmy sam prowadzi swój samochód. W Azji jest to absolutnie nie do pomyślenia. Każdy, kto odniósł choć częściowy sukces finansowy, w pierwszej kolejności inwestuje w limuzynę z kierowcą. Dlatego rację bytu mają od dawna wielkie sedany wytwarzane tylko na azjatyckie rynki wewnętrzne. W Korei nazwa Equus znana jest od 1999 r. (pierwsza generacja miała przedni napęd).

Obecna ofensywa modelowa koncernu Kia-Hyundai obejmuje także linię luksusowych modeli, dla których zaprojektowano, nową platformę z napędem na tylne koła. Nie ma tu mowy o turbo czy hybrydzie. Prestiż zapewnia tylko klasyczny silnik V8. W przypadku Equusa ma on pojemność 4,6 litra i rozwija moc 385 KM, a łączy się tylko z automatyczną skrzynią biegów o 6 przełożeniach. W USA dostępna jest również odmiana 5-litrowa o mocy ok. 452 KM.

Equusa używa prezydent Korei Południowej oraz prezes UEFA Michel Platini
Zaskakujące: wielki ekran, ale liczba obsługiwanych za jego pośrednictwem funkcji jest minimalna. Brak nawigacji.Motor

Do pracy!

Kierowca Equusa to po prostu pracownik, którego rolą jest wozić pracodawcę. Nie ma on żadnych zbytecznych udogodnień. Oczywiście stosuje się elektrycznie sterowane fotele przednie z pamięcią ustawienia, podgrzewaniem i wentylacją, ale tablica przyrządów jest dość prosta i gdyby nie drewno, wyglądałaby jak z samochodu klasy średniej. W testowanym egzemplarzu nie ma nawet nawigacji. Jest za to zawieszenie pneumatyczne, które pozwala wybrać tryb komfortowy lub sportowy.

Zupełnie inaczej rzecz ma się z tyłu. Na prawym fotelu zasiada prezes. Ma do dyspozycji masaż uruchamiany pilotem, pełną regulację nawiewów i ustawień audio w konsoli między fotelami, lodówkę i rozkładany ekran, identyczny jak ten umieszczony w tablicy przyrządów z przodu. Na lewym tylnym fotelu masażu już nie przewidziano.

Uwaga, nie za szybko

Z przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 7 sekund, Equus nie jest najszybszym przedstawicielem swojej klasy. Ale tak naprawdę to dobrze, bo przy wyższych prędkościach Equus nie prowadzi się zbyt stabilnie. Zaskakuje dużymi zmianami toru jazdy nawet przy delikatnych ruchach kierownicą. Nie jest też szczególnie cichy - przy 100 km/h poziom hałasu w dB osiąga identyczną wartość, co w... Kii Sorento 2.2 CRDi. Fatalnie wypadł w próbach hamowania - przy rozgrzanych hamulcach potrzebował aż 43,6 m na zatrzymanie się ze 100 km/h do zera. Po raz kolejny trzeba jednak podkreślić, że to kwestie bez większego znaczenia, gdy weźmie się pod uwagę przeznaczenie pojazdu.

W USA Equus kosztuje niecałe 60 tys. dolarów. Mercedes klasy S - 95 tys. W Europie sprzedaż tego modelu nie jest przewidywana.

Hyundai Equus VS460

Hyundai Equus VS460 (czytaj test)

Miękkie fotele pokryto skórą bardzo dobrej jakości.Motor
W lodówce zmieszczą się dwie małe butelki i dwie puszki 0,33 l.Motor
Tylny fotel jest bardzo szeroki. Można w nim łatwo... zasnąć.Motor
Na nadwoziu brak logo Hyundaia. Equus to oddzielna linia, jak Acura dla Hondy.Motor
Hyundai Equus VS460Motor
Masywna sylwetka Equusa ma zdecydowanie azjatycki wygląd. Akcentów sportowych – brak.Motor
Aktywny tempomat sprawdza się w praktyce.Motor
Hyundai Equus VS460Motor
Miejsce dla najważniejszej osoby na pokładzie: w razie potrzeby, bardzo ważny pasażer może rozłożyć elektrycznie regulowany fotel, a także zamknąć elektrycznie wysuwane rolety z boku i z tyłu.Motor
System masażu w prawym fotelu obsługuje się wygodnym pilotem.Motor
W panelu znajduje się włącznik lodówki i sterowanie tylną roletą.Motor
Ekran z tyłu między fotelami jest identyczny jak ten w konsoli z przodu.Motor
Pracę ułatwi natomiast rozkładany stolik, także wyłożony drewnem.Motor
Miejsce pracy kierowcy: zaskakujące: wielki ekran, ale liczba obsługiwanych za jego pośrednictwem funkcji jest minimalna. Brak nawigacji.Motor
Regulacja pneumatyki: dostępna jest opcja „Sport”.Motor
Tym przyciskiem włącza się kamery w przednim zderzaku.Motor

Opinia kierowcy Equusa

Pan Ryszard od dwóch lat jeździ Equusem, wożąc ambasadora Korei Południowej. „Samochód jest niezwykle komfortowy, a przez 2 lata nie zdarzyła się żadna usterka. Zaletą jest możliwość bardzo łagodnego hamowania, podczas gdy w Mercedesie klasy S hamulec działa bardziej skokowo. Equus zużywa ok. 16-18 l/100 km w mieście” – mówi pan Ryszard.Motor
 
Hyundai Equus
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
4627 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
385 KM/6500
Maks. moment obrotowy
452 Nm/3500
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość
516/189/149 cm
Rozstaw osi
304 cm
Średnica zawracania
12,1 m
Masa/ładowność
2035/485 kg
Pojemność bagażnika
475 l
Pojemność zbiornika paliwa
77 l (Pb 95)
Opony
245/50 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
15,7/10,2/13,1
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,3 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
16,3/11,9
Zasięg rzeczywisty
546 km
Cena wersji podstawowej*
niedostępny
Cena
niedostępny

Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas