Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle - test
Akurat w przypadku tego auta slogan reklamowy sprawdza się w praktyce. Honda CR-V z nowym dieslem 1.6 i-DTEC to jeden z oszczędniejszych SUV-ów.
Trzeba przyznać, że Honda w przypadku swojego kompaktowego SUV-a niczego nie udaje. W odróżnieniu od wielu konkurentów w tej klasie, nie przypisuje swojemu modelowi "nadprzyrodzonych" zdolności terenowych. CR-V to bowiem bardziej minivan z oferowaną przy niektórych silnikach opcją napędu na cztery koła niż SUV w pełnym tego słowa znaczeniu.
Wnętrze w rozmiarze XL
Japoński producent wypracował przez ostatnie lata swój własny styl: stworzył wnętrze jednocześnie oryginalne i dobre jakościowo. Największą jednak zaletą Hondy CR-V jest obszerność wnętrza. Pod tym względem samochód wygrywa nie tylko z rynkowymi liderami segmentu (Nissan Qashqai, Kia Sportage), ale i z większością modeli tej klasy. Na pochwałę zasługuje przede wszystkim duża szerokość kabiny i spora ilość miejsca na nogi z tyłu - są to bardzo pożądane cechy w aucie rodzinnym.
Nowość w tym modelu to silnik wysokoprężny 1.6 i-DTEC. Doświadczenia zdobyte przy produkcji diesla 2.2 zaprocentowały bardzo dobrymi parametrami. 1.6 i-DTEC doskonale reaguje na ruchy pedałem gazu i osiąga ogromny jak na tę pojemność moment obrotowy 300 Nm. Pomaga to przy wyprzedzaniu przy wysokich prędkościach. W odróżnieniu od wielu konkurencyjnych diesli, jego dźwięk pracy nie jest zbytnio natarczywy. Największą jednak zaletą jest bardzo niskie zużycie paliwa. Wyników osiąganych w teście przez tego SUV-a nie powstydziłby się niejeden samochód kompaktowy o zbliżonych osiągach.
Uzyskanie homologacyjnych wartości spalania wydaje się wprawdzie nierealne, ale na trasie przy mniej dynamicznym stylu jazdy spokojnie można zejść poniżej 5,5 l/100 km. W mieście CR-V spala poniżej 7 l/100 km, co również jest przyzwoitym wynikiem.
Z napędem na przód
Niskie wyniki zużycia paliwa po części mogą wynikać z zastosowania wyłącznie napędu na przednią oś. W przypadku jednostki 1.6 i-DTEC producent w ogóle nie przewiduje opcji 4x4.
Istotnym mankamentem modelu CR-V jest jego wysoka cena. Kwota blisko 130 tys. zł za auto z przednim napędem to obiektywnie dość dużo. Aż o 30 tys. zł taniej można kupić topowo wyposażoną Kię Sportage. Nawet w najtańszej wersji wyposażenia Comfort na CR-V 1.6 i-DTEC trzeba wydać ponad 111 000 zł. Marka jednak ma dobrą renomę i chętnych na zakup CR-V nie brakuje.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle (czytaj test)
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle - podsumowanie
Mały diesel w dużym SUV-ie? Jeśli ktoś ma jeszcze wątpliwości, to Honda CR-V powinna je rozwiać.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle: plusy
- cichy, dynamiczny i oszczędny silnik,
- dobra jakość wykonania,
- pewne własności jezdne,
- obszerne wnętrze z płaską podłogą z tyłu.
Honda CR-V 1.6 i-DTEC 2WD Lifestyle: minusy
- wysoka cena zakupu,
- brak dobrej skrzyni automatycznej w ofercie,
- ograniczona widoczność do tyłu.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1597 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Zasilanie | common rail |
Moc maksymalna | 120 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 300 Nm/2000 |
Napęd | przedni |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Długość/szerokość/wysokość | 457/182/169 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Średnica zawracania | 11,8 m |
Masa/ładowność | 1600/2100 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 589/1146 l |
Poj. zbiornika paliwa | 58 l (ON) |
Opony | 225/60 R18 |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 182 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,2 s |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 10,8 s ↑ |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,0 s (4. bieg) → |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,6 s (6. bieg) → |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,8 m ↑ |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,5 m ↑ |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 66,0 dB → |
Rzeczywista prędkość* | 96 km/h |
Liczba obrotów kierownicą | 3,2 |
Zużycie paliwa | |
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 4,8/4,3/4,5 |
Teoretyczny zasięg | 1288 km |
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km) | 6,9/5,5/6,3 |
Rzeczywisty zasięg | 920 km |
Cena wersjii podstawowej** | 111 400 zł |
Cena | 128 600 zł |
Wynik na tle całego segmentu: ↑ dobry → przeciętny ↓ słaby *przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem |
Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała