Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle - test

Wejście w segment diesli udało się Hondzie jak nikomu innemu. Teraz przyszła kolej na downsizing: Civic wreszcie ma pod maską mniejszego i bardzo efektywnego turbodiesla.

1.6 i-DTEC ma duszę benzyniaka: jest zrywny, cichy z dołu i głośny na górnych obrotach.
1.6 i-DTEC ma duszę benzyniaka: jest zrywny, cichy z dołu i głośny na górnych obrotach.Motor
Kierownica zasłania wyświetlacz prędkości jazdy - taki problem może spotkać osoby lubiące mieć kierownicę ustawioną nieco wyżej. To jednak jeden z niewielu błędów ergonomii wnętrza Civica. Plus za solidne wykończenie kokpitu.Motor

Duży, ponad dwulitrowy silnik Diesla okazał się bardzo dobrym rozwiązaniem dla modeli Accord czy CR-V, ale już w Civicu wydawał się nieco przerośnięty. Nowa jednostka 1.6 i-DTEC została skonstruowana w Europie, jednak z wykorzystaniem doświadczeń zdobytych przy produkcji japońskiej jednostki 2.2 i-CTDI, później przemianowanej na 2.2 i-DTEC.

To dość odosobniony przypadek, iż marka nie mająca większego doświadczenia w silnikach wysokoprężnych z marszu tworzy doskonałą jednostkę, której nie powstydziliby się starzy wyjadacze, jak VW czy PSA. Po pierwszych jazdach nowym modelem Civic z jednostką 1.6 i-DTEC pod maską trzeba przyznać, że i tym razem zadanie zrealizowano doskonale. Pojemność zmniejszono o 600 cm3, masę silnika ograniczono o 47 kg, a zużycie paliwa ma być mniejsze o 15%. Zniknie też akcyza za nadmierną pojemność.

Siła ciągu

Pomimo niedużej pojemności, jednostka 1.6 i-DTEC dysponuje bardzo przyzwoitym momentem obrotowym 300 Nm (przeciętna wartość przy tej pojemności to 260-280 Nm, przy czym np. francuskie 1.6 dCi ma aż 320 Nm). Mając na pokładzie jednego pasażera auto waży około 1400 kg i tak mierzone przyspieszyło do 100 km/h w 10,4 s. To niezły wynik, choć należy mieć świadomość, że w stosunku do wersji 2.2 i-DTEC czas sprintu jest dłuższy o ponad 2 s.

Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle

Honda Civic 1.6 i-DTEC Lifestyle (czytaj test)

Ilość miejsca na tylnej kanapie jest przeciętna, jak na klasę kompakt. Miejsca na nogi jest dokładnie tyle, co w Oplu Astrze IV czy Skodzie Octavii II, za to sufit jest relatywnie nisko.Motor
Kierownica zasłania wyświetlacz prędkości jazdy - taki problem może spotkać osoby lubiące mieć kierownicę ustawioną nieco wyżej. To jednak jeden z niewielu błędów ergonomii wnętrza Civica. Plus za solidne wykończenie kokpitu.Motor
Nietypowy, ale praktyczny sposób składania kanapy.Motor
Po podniesieniu tylnych siedzisk można przewozić wysokie przedmioty. To efekt przeniesienia baku paliwa pod przednie siedzenia.Motor
Dwa piktogramy oznaczają energochłonność. Przy oszczędnej jeździe z niebieskich robią się zielone.Motor
Średnie zużycie paliwa na poziomie 4,9 l/100 km. Taki wynik można uzyskać w trasie przy spokojnej jeździe.Motor
Nowy silnik 1.6 i-DTEC to drugi diesel Hondy. Jest bardzo lekki, oszczędny i dynamiczny. Jednostka trafi także pod maskę większej Hondy CR-V.Motor
1.6 i-DTEC ma duszę benzyniaka: jest zrywny, cichy z dołu i głośny na górnych obrotach.Motor
Nastawy zawieszenia Hondy Civic przypadną do gustu kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę.Motor

Przy wyprzedzaniu silnik wspiera dobrze zestopniowana 6-biegowa skrzynia. Na niskich obrotach silnik jest bardzo cichy, dźwięk staje się natarczywy dopiero po przekroczeniu 3000 obr./min. Duża różnica pomiędzy głośnością na niskich i wysokich obrotach to raczej domena benzyniaków, ale tu być może ujawnia się wpływ aluminiowej konstrukcji bloku silnika (z zasady słabiej tłumiącej drgania i dźwięk niż żeliwna).

Miłe zaskoczenie

Gdy po symulowanym cyklu miejskim, w którym sprawdzamy zużycie paliwa, na komputerze pokładowym Hondy pojawił się wynik 5,4 l/100 km, rozpoczęły się nerwowe próby potwierdzenia tego rezultatu lub wykrycia źródła błędu. Zmiana kierowców wykluczyła przypadkowy błąd, a kontrola komputera metodą tankowania pod korek określiła błąd wskazań na poziomie około 0,3 l/100 km. Jednak nawet rezultat 5,7 l/100 km uznać należy za bardzo dobry. W jeździe pozamiejskiej, w zależności od tempa jazdy, samochód spalał 4,9-5,5 l/100 km. To bardzo dobre wyniki.

Nowatorsko, może zbyt

Nadwozie nowej Hondy nie jest największe w klasie, ale rozsądnie rozplanowane. Podnoszone tylne siedziska i wolne miejsce pod nimi to praktyczne rozwiązanie. Zastrzeżeniamożna mieć do zbyt słabej widoczności do tyłu,ale pomaga tu kamera cofania. Prawdziwymankament Hondy Civic 1.6 i-DTEC tkwi gdzieindziej: kosztuje ona tyle, co auto klasy średniej, a nim nie jest.

Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1597 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
120 KM/4000
Maks. moment obrotowy
300 Nm/2000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1310/560 kg
Średnica zawracania
11,0 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
467/1368 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
430/177/147 cm
Rozstaw osi
260 cm
Opony
225/45 R17
Teoretyczny zasięg
1350 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
207 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,1/3,5/3,7
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,4 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
13,7 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
5,7/5,2
Rzeczywisty zasięg
920 km
Cena wersji podstawowej**
82 000 zł
Cena
97 500 zł
*opony zimowe, temp. 1°C, nawierzchnia sucha; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Klonowski, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas