Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM Titanium - test

Aktualny Ford Mondeo produkowany jest bez większych zmian od 2006 r. Czy nadal jest ciekawą ofertą w klasie średniej?

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM Titanium
Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM TitaniumAuto Moto

Następna generacja Forda Mondeo jest znana już od 2012 r. Pod nazwą Fusion zadebiutowała na salonie samochodowym w Detroit i właśnie pod nią od ponad roku jest sprzedawana np. w USA. W Europie do salonów trafi dopiero pod koniec tego roku, a do tego czasu oferowany będzie poprzedni model. Czy w ogóle warto się nim interesować, czy może lepiej poczekać na nowy lub pójść do konkurencji? Na to pytanie odpowiemy, testując wersję kombi, pod maską której pracował silnik wysokoprężny 2.0 TDCi.

Rodzinne zalety

Osiem lat obecności na rynku nie umniejszyło atrakcyjności auta. W wersji kombi to nadal jeden z najciekawszych rodzinnych modeli. Jego zalety szczególnie docenią pasażerowie podróżujący z tyłu. Dużo miejsca nad głowami, na nogi i na wysokości barków oraz dobrze wyprofilowana, bardzo wygodna kanapa powodują, że dwie dorosłe osoby, nawet te o wzroście przekraczającym 190 cm, poczują się tu komfortowo. Pod tym względem Mondeo należy do czołówki aut klasy średniej. Podobnie jest z miejscem na bagaż. Podawana przez producenta pojemność bagażnika - 549 litrów - nie jest może rekordowa (np. w Skodzie Superb i VW Passacie wynosi ona 603 litry). Ale w praktyce i tak bez problemów zmieścimy w nim wszystko, co potrzebne podczas familijnego wyjazdu. Dodatkowo przestrzeń ładunkowa ma prosty, pudełkowaty kształt, co ułatwia układanie przewożonych rzeczy.

Jak na stricte osobowe auto w Mondeo siedzi się wysoko, co pozytywnie wpływa na widoczność. Kokpit jest przy tym czytelny i dobrze spasowany.Auto Moto

Mondeo kombi rysuje się zatem jako idealne wakacyjne auto rodzinne. W ten obraz znakomicie wpisuje się też testowany silnik. Wysoka moc (163 KM), znaczny moment obrotowy (340 Nm) - dzięki tym parametrom "pary" mu nigdy nie zabraknie. Niezależnie od tego, czy będziemy chcieli wyprzedzać kolumny ciężarówek, nagle przyspieszyć na autostradzie czy wybrać się obciążonym autem z przyczepą w góry. Kierowca w każdej z tych sytuacji prawie zawsze czuje, że ma pod prawym pedałem zapas. Gorzej napęd spisuje się w ruchu miejskim. Silnik tak szybko wkręca się na obroty, że zbyt często musimy sięgać do lewarka zmiany biegów. Jeżeli zatem ktoś chce tym autem często jeździć w mieście, radzimy dokupić automatyczną skrzynię. Kosztuje sporo - 9000 zł - ale warto ponieść ten koszt. Zdecydowanie podniesie ona komfort jazdy. Ale jest jeszcze drugi sposób. Po prostu...

...można wybrać słabszy silnik!

W ofercie znajduje się także 140-konny diesel, który zdecydowanie płynniej i kulturalniej nabiera mocy. Może nie jest tak dynamiczny, ale w praktyce, w codziennej eksploatacji w ogóle tego nie odczuwamy. A w porównywalnej wersji wyposażenia na auto trzeba wydać o 4600 zł mniej.

Warto przy tym podkreślić, że ceny Mondeo na tle konkurencji są naprawdę atrakcyjne. Wersja kombi ze 163-konnym silnikiem kosztuje (w promocji) od 92 700 zł. Dla porównania, na Volkswagena Passata Varianta 2.0 TDI (177 KM) trzeba wydać ponad 30 tys. zł więcej! Dodatkowo Mondeo jest przyzwoicie wyposażone, ceny opcji nie szokują, dostępne są także atrakcyjne pakiety.

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM Titanium

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM Titanium (czytaj test)

Wersja kombi jest droższa od liftbacka i sedana o 4000 zł. Od pierwszego z nich ma bagażnik większy o 9 l, od drugiego mniejszy o litr.Auto Moto
Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM TitaniumAuto Moto
Mondeo przeszło niewielki lifting w 2010 r. Od tego czasu w jego wyglądzie nic się nie zmieniło.Auto Moto
Dotykowy ekran, Bluetooth, nawigacja – te elementy wymagają dopłaty. Sterowanie nimi jest proste.Auto Moto
Kanapa z tyłu ma długie siedzisko i wysokie oparcie, dzięki czemu bardzo wygodnie się tu podróżuje. Oprócz praktycznego bagażnika to kolejna wielka zaleta Mondeo.Auto Moto
Jak na stricte osobowe auto w Mondeo siedzi się wysoko, co pozytywnie wpływa na widoczność. Kokpit jest przy tym czytelny i dobrze spasowany.Auto Moto
Pomiędzy zegarami znajduje się czytelny wyświetlacz podstawowych informacji i ustawień auta.Auto Moto

Ford Mondeo kombi 2.0 TDCi 163 KM Titanium - podsumowanie

W motoryzacji 8 lat na rynku to bardzo długo. Ale ten słuszny wiek nie wpływa na kondycję Mondeo, które w ogóle nie odstaje od konkurencji.

Bagażnik Forda Mondeo kombi jest jedną z jego największych zalet

Standardowo przestrzeń ładunkowa ma 549 litrów. Po złożeniu oparć, do linii okien – 847 l, do dachu – 1740 l.Auto Moto
By złożyć oparcia i uzyskać płaską podłogę bagażnika, trzeba najpierw podnieść poduszki siedziska.Auto Moto
Siatka oddzielająca bagażnik od kabiny dostępna jest w pakiecie z roletami szyb tylnych – kosztuje 1300 zł.Auto Moto
Koło dojazdowe kosztuje 100 zł i zmniejsza bagażnik o 12 l. Pełne koło zapasowe odpowiednio 150 zł i 54 litry.Auto Moto

Dane fabryczne

SILNIK
turbodiesel, R4, 16V, umieszczony poprzecznie z przodu, common rail
pojemność
1997 cm3
średnica cyl./skok tł.
85,0/88,0 mm
stopień sprężania
17,9:1
moc maksymalna
120 kW/163 KM
przy obrotach
4000/min
maks. moment obr.
340 Nm
przy obrotach
2000-3250/min
UKŁAD JEZDNY
przeniesienie napędu
napęd na koła przednie, skrzynia manualna, 6-biegowa
zawieszenie przód
kolumny McPhersona
zawieszenie tył
oś wielowahaczowa
opony testowe/hamulce
215/50 R17/przód – tarcze wentylowane, tył – tarcze
NADWOZIE
długość/rozstaw osi
484/285 cm
szerokość/wysokość
189/159 cm
pojemność bagażnika
549-1740 l

Pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h
9,2 s (8,9 s*)
60-100 km/h (IV b.)
5,6 s
80-120 km/h (V b.)
10,3 s
prędkość maksymalna
220 km/h*
DROGI HAMOWANIA**
100-0 km/h zimne
36,4 m
100-0 km/h rozgrzane
37,5 m
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
5,6 l/100 km
śred. zużycie w teście
7,1 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
70 l
zasięg wg spalania test.
968 km
*dane fabryczne

Ceny

najniższa (Trend)
92 700 zł
testowana (Titanium)
100 300 zł
*ceny promocyjne

Tekst: Maciej Smoleń, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas