Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium - test

Znany od 7 lat Ford Mondeo przeżywa drugą młodość. W dużej mierze za sprawą 160-konnego silnika 1.6 turbo.

<b>Choć lifting w 2010 r. był bardzo delikatny, Mondeo wciąż wygląda świeżo i nowocześnie.</b>
<b>Choć lifting w 2010 r. był bardzo delikatny, Mondeo wciąż wygląda świeżo i nowocześnie.</b>Motor

Patrząc na Forda Mondeo, trudno uwierzyć, że od chwili debiutu jego obecnej generacji minęło aż siedem lat. A przecież już w 2006 r. jeździł nim James Bond w filmie "Casino Royale".

Mimo to, auto wciąż wygląda świeżo. Dynamiczna linia i ciekawe przetłoczenia świetnie maskują jego imponujące rozmiary - niemal 4,8 m długości i 1,9 m szerokości. Rozstaw osi wynosi aż 2,85 m. I nic dziwnego - w końcu Mondeo dzieli platformę z dużymi minivanami S-Max i Galaxy.

Złoty środek

Testowana wersja 5-drzwiowa wydaje się najlepszym wyborem. Wyglądem niewiele różni się od sprzedawanego w tej samej cenie sedana, ale funkcjonalnością zbliża się do droższego o 4000 zł kombi.

Do zalet tego Forda trzeba też doliczyć obszerne wnętrze. W chwili premiery Mondeo zdeklasowało pod tym względem większość konkurentów i do tej pory - mimo że ci zdążyli już trochę urosnąć - pozostaje jednym z najprzestronniejszych aut klasy średniej. Wygodnie mieści 5 dorosłych osób, oferując im aż 540 l bagażnika i ponad 700 kg ładowności.

Ford nie odstaje od rywali także jakością wykonania i tworzyw. A nawet wyróżnia się pod tym względem - np. miękkim obiciem boków konsoli środkowej (kierowca nie opiera kolana o twardy plastik).

Kokpit Mondeo robi bardzo dobre wrażenie – nie tylko eleganckim wyglądem, ale także jakością materiałów, starannością wykonania i łatwością obsługi.Motor

Kolejną mocną stroną Mondeo są właściwości jezdne. Ford znalazł właściwie idealny kompromis między komfortem jazdy i przyjemnością z prowadzenia. Duży rozstaw osi zapobiega bujaniu nadwozia na poprzecznych garbach, a spory skok zawieszenia pomaga sprawnie (i cicho) rozprawiać się nawet ze sporymi wybojami.

Zawieszenie jest przy tym na tyle jędrne, że potrafi dać dużo frajdy z jazdy. Auto chętnie reaguje na ruchy kierownicy, nie przechyla się zbyt mocno, a w łukach prowadzi się pewnie i neutralnie. Na uwagę zasługują też brak nerwowości w zachowaniu auta przy gwałtownych manewrach i stabilność przy dużych prędkościach.

Nowość pod maską

Do tego znanego już od lat zestawu atutów Mondeo niedawno dołączył kolejny. To pracujący pod maską testowanego auta silnik 1.6 EcoBoost, który dzięki turbodoładowaniu ma 160 KM mocy i aż 270 Nm momentu obrotowego.

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium (czytaj test)

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost TitaniumMotor
Kokpit Mondeo robi bardzo dobre wrażenie – nie tylko eleganckim wyglądem, ale także jakością materiałów, starannością wykonania i łatwością obsługi.Motor
1.6 EcoBoost jest dalekim krewnym silników z Fiesty WRC oraz Brytyjskiej Formuły Forda.Ford
Choć lifting w 2010 r. był bardzo delikatny, Mondeo wciąż wygląda świeżo i nowocześnie.Motor
Jadący z tyłu mają do dyspozycji tyle samo miejsca, co w o klasę większym Audi A6. Wygodnie mieszczą się tu nawet wysocy podróżni.Motor
Głębokie fotele są seryjne w wersji Titanium. Za skórzaną tapicerkę trzeba jednak dopłacić.Motor
Rozbudowany komputer z dużym ekranem jest seryjny w wersji Titanium. Obsługuje się go przyciskami pod prawym kciukiem kierowcy.Motor
Za dopłatą (2400 zł) przednie siedzenia mogą oferować zarówno podgrzewanie, jak i przydatną latem funkcję wentylacji.Motor
Testowane Mondeo seryjnie oferuje podgrzewanie nie tylko tylnej, ale także przedniej szyby.Motor
Bagażnik ma 540 l pojemności i oferuje świetny dostęp (dzięki dużej, wysoko unoszonej pokrywie) oraz płaską podłogę po złożeniu kanapy.Motor
Ford Mondeo 1.6 EcoBoost TitaniumMotor

Jest to jednostka nowej generacji, zaprojektowana w duchu downsizingu. I jak wszystkie podobne silniki łączy dobre osiągi z małym apetytem na paliwo podczas spokojnej jazdy. W przypadku Mondeo dobre osiągi oznaczają sprint do 100 km/h w niezłe 9,2 s. I jeszcze lepszą elastyczność - pod tym względem Ford wygrywa nawet w 200-konną Hondą Accord.

Samochód jest przy tym całkiem oszczędny. Podczas płynnej jazdy w trasie potrzebuje nieco ponad 6 l na 100 km. W mieście zużycie rośnie do 9,4 l/100 km. To więcej niż obiecuje producent, ale w przypadku auta tej wielkości, o tak dobrych osiągach wynik ten zasługuje na uznanie. W ekonomicznej jeździe pomaga program Eco Mode, który śledzi sposób jazdy kierowcy (przyspieszanie, hamowanie, zmiany biegów) i podpowiada, jak obniżyć zużycie paliwa.

Zignorowanie go i częste korzystanie ze sporych możliwości napędu Mondeo potrafi podnieść średnie zapotrzebowanie na paliwo z 7,8 do blisko 10 l na każde 100 km.

W cenie kompaktu

Długą listę mocnych stron Mondeo kończy najistotniejszą - cena. Z aktualnym rabatem 160-konną odmianę można mieć już za 71 800 zł. A testowaną, niemal topową wersję Titanium wyceniono na 85 300 zł. Tymczasem 140-konny VW Golf Highline kosztuje tylko o 5 tys. zł mniej. A ceny VW Passata na stalowych kołach i ze 122-konnym silnikiem zaczynają się od 86 690 zł...

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium - podsumowanie

Siedem lat od debiutu Mondeo wciąż ma głównie mocne strony. Teraz dołączyła jeszcze jedna - atrakcyjna cena.

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium: plusy

  • wielkie wnętrze i bagażnik,
  • duży komfort jazdy,
  • pewne prowadzenie,
  • dobre osiągi,
  • nieduże zużycie paliwa,
  • świetna cena

Ford Mondeo 1.6 EcoBoost Titanium: minusy

  • brak w wyposażeniu standardowym kilku elementów, które konkurenci w bogatych wersjach oferują bez dopłaty, np. tempomatu
 
Ford Mondeo
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1596 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
160 KM/5700
Maks. moment obrotowy
270 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość
478/189/150 cm
Rozstaw osi
285 cm
Średnica zawracania
11,6 m
Masa/ładowność
1423/727 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
540/1460 l
Poj. zbiornika paliwa
70 l (Pb 95)
Opony
215/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,3 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,0 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,5 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,5 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,7
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,2/5,4/6,4
Teoretyczny zasięg
1090 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,4/6,2/7,8
Rzeczywisty zasięg
900 km
Cena wersjii podstawowej**
86 400 zł
Cena
97 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas