Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium - test

Są takie face liftingi, w których wprowadzane są zmiany dla zmian. Modernizacja Focusa nie ograniczyła się na szczęście tylko do nowego grilla i zderzaka.

Focus po liftingu upodobnił się do najnowszej generacji Mondeo.
Focus po liftingu upodobnił się do najnowszej generacji Mondeo.Motor

Przeprowadzony w zeszłym roku face lifting Focusa przyniósł nie tylko wyraźną odmianę stylizacji (głównie przodu nadwozia, który upodobnił się m.in. do Fiesty i Mondeo), ale także poprawę ergonomii kokpitu oraz zmiany techniczne.

W zależności od wersji – seryjnie albo za dopłatą – Focus ma teraz 8-calowy ekran dotykowy, dzięki któremu obsługa stała się dużo wygodniejsza. Do jakości wykonania nie mamy właściwie zarzutów.Motor
Siedzenia są wygodne. Elektryczne sterowanie fotela kierowcy kosztuje 1400 zł.Motor
Z tyłu dobre warunki podróży będą miały jedynie osoby o średnim wzroście.Motor
Bagażnik (z dojazdowym kołem zapasowym) ma tylko 316 l.Motor
Nowy benzynowy silnik 1.5 turbo jest cichy i zapewnia dobre osiągi. Nie jest paliwożerny, ale do mistrzów oszczędności też nie należy.Motor

Prościej, bo na dotyk

Wnętrze Focusa nie przeszło wielkiej metamorfozy, ale udoskonalono je tam, gdzie należało. Przede wszystkim zmodyfikowano system multimedialny, który teraz jest (seryjnie w wersji Titanium, a w pozostałych opcjonalnie) wyposażony w dotykowy, 8-calowy ekran. Dzięki niemu na konsoli nie ma już dużej liczby "guziczków", a sterowanie stało się znacznie łatwiejsze. Zdecydowano jednak o pozostawieniu kilku większych przycisków do obsługi najważniejszych funkcji - np. zmiany utworu lub źródła dźwięku.

W przeprojektowanej konsoli wygospodarowano także miejsce na gniazdo USB i niewielką półkę, na której z powodzeniem mieści się np. smartfon lub odtwarzacz MP3.

System multimedialny Sync 2 ma także sterowanie głosowe. Niestety nie rozumie języka polskiego, a komendy po angielsku trzeba wydawać dość wolno i wyraźnie. O ile podstawowe funkcje (np. wybór stacji radiowej lub źródła dźwięku) uruchamia się całkiem łatwo, o tyle np. podanie adresu w nawigacji wymaga literowania - jest niewygodne i mocno absorbuje uwagę kierowcy.

Testowy Focus jest wyposażony we wspomaganie parkowania równoległego i prostopadłego. Układ działa sprawnie i w przeważającej większości prób Focus parkował bezbłędnie. Zdarzało mu się jedynie gubić np., gdy musiał ustawić pojazd prostopadle pomiędzy innym autem a krawężnikiem.

Dla małej rodziny

Focus nie należy do najbardziej funkcjonalnych i pojemnych kompaktów na rynku i oczywiście po face liftingu nic się w tej materii nie zmieniło. O ile z przodu nikt nie będzie narzekał, o tyle z tyłu przestronność jest przeciętna dla segmentu - na wygodną podróż mogą liczyć tylko niezbyt wysocy pasażerowie. W tej klasie więcej miejsca na nogi wygospodarowano np. w Hondzie Civic czy Volkswagenie Golfie (o 4 cm przy fotelach cofniętych o metr od pedałów).

Standardowo Focus nie ma koła zapasowego tylko zestaw naprawczy i wtedy bagażnik ma niezłą pojemność 363 l. Z kołem dojazdowym spada ona do 316 l, a z pełnowymiarowym - do zaledwie 277 l.

Benzynowa jednostka z turbodoładowaniem ma obecnie pojemność skokową 1,5 zamiast 1,6 l i zmieniony m.in. blok silnika oraz układ dolotowy. Testujemy jej słabszą 150-konną wersję (w ofercie jest także mocniejsza o 32 KM).

Nowy silnik robi znakomite wrażenie. Pracuje niezwykle miękko i cicho. Jednocześnie po mocnym dodaniu gazu jego dźwięk staje się lekko sportowy (ale nie natarczywy) i co ciekawe, przypomina nieco doładowane jednostki Subaru.

1.5 EcoBoost rozpędza Focusa bez najmniejszych problemów już od 1200 obr./min, a powyżej 2000 obrotów wzrost dynamiki jest wyraźnie odczuwalny. Chociaż redakcyjne pomiary wykonywaliśmy w warunkach dalekich od optymalnych, przyspieszenie 0-100 km/h w 9,2 s należy uznać za dobre. Wynik byłby jeszcze lepszy gdyby nie to, że tuż przed osiągnięciem "setki" trzeba zmienić bieg z drugiego na trzeci.

Pod względem zużycia paliwa nowy silnik nie wyznacza standardów, ale nie zasługuje także na krytykę. Podczas spokojnej jazdy w trasie potrzebuje 6,8 l/100 km, przy 140 km/h 8,0 litra, a w mieście od 7,2 do 10,5 l/100 km (w zależności od natężenia ruchu). Średnio jest to 7,8 l/100 km.

Kierowca go polubi

Focus to jeden z tych niewielu popularnych samochodów za rozsądną cenę, o którym można powiedzieć, że bez względu na wersję silnikową zapewnia sporą radość z jazdy. Zawieszenie (podczas liftingu zmodernizowano m.in. jego geometrię i amortyzatory) zapewnia bowiem znakomite właściwości jezdne, nie narażając przy tym jadących na niewygody.

System parkowania równoległego oraz prostopadłego (opcja za 1500 zł) samoczynnie zmienia kierunek jazdy. Kierowca musi tylko obsługiwać pedały i zmieniać biegi.Motor
 
Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1499 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
150 KM/6000
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1600
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość
436/182/148 cm
Rozstaw osi
265 cm
Średnica zawracania
11,0 m
Masa/ładowność
1325/575 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
316/1101 l
Poj. zbiornika paliwa
55 l (Pb 95)
Opony
215/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,2 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
42,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
42,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,2 dB →
Zużycie paliwa
Dane producenta**
8,0/4,7/5,9
Teoretyczny zasięg
930 km
Dane testowe**
8,9/6,8/7,8
Rzeczywisty zasięg
700 km
Cena
78 440 zł
*pomiary na oponach zimowych, na wilgotnej nawierzchni, przy temperaturze -5 st. C;
**miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

FORD FOCUS 1.5 ECOBOOST TITANIUM: PLUSY I MINUSY

+ dużo miejsca z przodu+ dobra jakość wykonania+ łatwa obsługa+ dynamiczny silnik+ niezbyt duże spalanie+ znakomite prowadzenie

- przeciętna przestronność z tyłu- nieduży bagażnik z kołem zapasowym- przeciętna widoczność- dopłata za dotykowy ekran

FORD FOCUS 1.5 ECOBOOST TITANIUM: PODSUMOWANIE

Face lifting uczynił z dobrego auta jeszcze lepsze. Silnik benzynowy 1.5 EcoBoost to niezła alternatywa dla diesla.

Ford Focus 1.5 EcoBoost Titanium

Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor
Ford Focus 1.5 EcoBoost TitaniumMotor

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 6/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas