Fiat Scudo 2.0 M-Jet 163 KM Panorama - test

Scudo to samochód dla tych, którym nie wystarcza minivan, ale nie chcą mieć auta o wyraźnych cechach „dostawczaka”.

W teście – druga generacja modelu Scudo w wersji 8-osobowej, z wydłużonym rozstawem osi.
W teście – druga generacja modelu Scudo w wersji 8-osobowej, z wydłużonym rozstawem osi.Auto Moto

Gdy trzeba przewieźć więcej niż pięć osób, to wszelkie modele i rozwiązania funkcjonalne oparte na autach stricte osobowych wykazują się poważnymi wadami. Są wprawdzie minivany i SUV-y, w których producent przewiduje możliwość zabrania na pokład nawet siedmiu podróżujących, ale najczęściej okazuje się to nieporozumieniem. Pasażerowie w trzecim rzędzie są upchnięci jak sardynki, brakuje też miejsca na bagaż.

Doskonałym rozwiązaniem np. dla większych rodzin może być Fiat Scudo Panorama. Choć jest samochodem opartym na małym modelu dostawczym, to jednak za kierownicą trudno odczuć jego użytkowe pochodzenie. W odmianie z długim rozstawem osi ten Fiat jest dodatkowo samochodem ponadprzeciętnie obszernym. W testowanej przez nas wersji wygodnie i naprawdę komfortowo przewiezie 8 osób, zachowując przy tym pełnowymiarowy bagażnik.

Wnętrze zdradza francuski rodowód: wskaźniki, radio i lewarek biegów pochodza z Citroëna/Peugeota.Auto Moto

Scudo Panorama sprzedawane jest wraz z autami dostawczymi przez grupę Fiat Professional, co oznacza, że cena katalogowa ma charakter raczej informacyjny, a kupując samochód na firmę, można liczyć na spore rabaty.

Francuskie akcenty

Przepalona żarówka, nieprecyzyjnie pracujący lewarek zmiany biegów? To cechy francuskich aut - właśnie te mankamenty od razu zauważyliśmy podczas testu. Wyjaśnieniem jest rodowód samochodu - produkcja odbywa się we francuskim Valenciennes wraz z konstrukcyjnie takimi samymi modelami koncernu PSA (Citroën Jumpy, Peugeot Expert). Pod maską także pracuje francuski silnik 2.0 HDi, w Fiacie nazwany 2.0 M-Jet.

Testowana przez nas, najmocniejsza, 163-konna wersja jest droższa od bazowej (128 KM) o prawie 9000 zł. To dobrze zainwestowane pieniądze. Z samym kierowcą i pełnym bakiem samochód waży już ok. 2000 kg. Więc - szczególnie podczas wyprzedzania - dodatkowe konie zdecydowanie się przydają.

Na przestrzeni kilku tankowań na jaw wyszła wyraźna zależność między stylem jazdy a poziomem zużycia paliwa. Przy wyższych prędkościach, rozwijanych głównie na drogach ekspresowych, średnie zużycie paliwa wyraźnie przekraczało 9 l/100 km. Jednak już na trasach, na których nie można było jechać szybciej niż 100 km/h, uzyskany wynik był prawie o dwa litry niższy.

Fiat Scudo 2.0 M-Jet 163 KM Panorama

Fiat Scudo 2.0 M-Jet 163 KM Panorama (czytaj test)

1. rząd: w luksusowej wersji Panorama z przodu są tylko dwa wygodne fotele z podłokietnikami.Auto Moto
W teście – druga generacja modelu Scudo w wersji 8-osobowej, z wydłużonym rozstawem osi.Auto Moto
Wycieraczki z tyłu to znak rozpoznawczy wersji Panorama.Auto Moto
2. rząd: trzy wygodne, osobne fotele. Szkoda, że nie da się bardziej odchylić do tyłu ich oparć.Auto Moto
3. rząd: wersja z wydłużonym rozstawem osi (+12 cm) także i tu zapewnia dużo miejsca.Auto Moto
Wnętrze zdradza francuski rodowód: wskaźniki, radio i lewarek biegów pochodza z Citroëna/Peugeota.Auto Moto
Fotele są ciężkie – ich ewentualny demontaż to zadanie dla dwóch osób.Auto Moto
Za trzecim rzędem siedzeń jest bagażnik o pojemności 761 l (mierzone do linii okien).Auto Moto

W warunkach miejskich trzeba być przygotowanym na dwucyfrowe rezultaty - najczęściej nieco ponad 10 l/100 km. To o około 2 l więcej od miejskiego zużycia podawanego przez producenta (8,3 l/100 km).

Wnętrze na miarę

Choć Fiat Scudo jest jedynie o 30 cm dłuższy od np. Skody Superb, a więc ma jeszcze gabaryty dużej osobówki, w jego wnętrzu zmieści się 8 pasażerów (są także wersje z 9 miejscami). Trzy dorosłe osoby wygodnie usiądą zarówno w drugim, jak i trzecim rzędzie. Bez problemów obok siebie zamontujemy także trzy foteliki dziecięce. Ponadto pomiędzy dwoma niezależnymi fotelami z przodu pozostaje wygodne przejście do tyłu auta. Siedzący w tej części samochodu pasażerowie mają do dyspozycji własne nawiewy i niezależną regulację klimatyzacji (opcja).

Wiele wysiłku wymaga składanie i demontaż foteli, ale to cecha typowa dla tego typu aut.

Fiat Scudo 2.0 M-Jet 163 KM Panorama - podsumowanie

Fiat Scudo jest dopracowanym modelem, który wpisuje się między minivany i duże auta dostawcze w wersjach osobowych. Wada? Trochę za wysokie zużycie paliwa.

Dane techniczne

SILNIK
turbodiesel, R4, 16V, Common Rail
pojemność
1997 cm3
maks. moc
120 kW/163 KM
przy
3750/min
maks. moment obr.
340 Nm/2000/min
przeniesienie napędu
napęd na przednie koła, skrzynia man., 6-b.
zawieszenie przód
kolumny resorujące
zawieszenie tył
belka skrętna
opony testowe/hamulce
215/60 R16/przód – tarczowe went., tył – tarczowe went.
dł./szer./wys.
513,5/189,5/198,0 cm
rozstaw osi
312,2 cm
bagażnik
761 l

Pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h
10,3 s (10,4 s*)
60-100 km/h**
7,9 s
80-120 km/h**
9,8 s
prędkość maksymalna
170 km/h*
DROGI HAMOWANIA
100-0 km/h zimne
46,8 m
100-0 km/h rozgrzane
45,7 m
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
7,1 l/100 km
śred. zużycie w teście
9,0 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
80 l
zasięg wg spalania test.
889 km
*dane fabryczne;
**najszybsze przyspieszenie, niezależnie od biegu

Ceny

najniższa
114 636 zł
egz. testowego
123 307,50 zł
Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas