Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge - test

Produkowany w Meksyku Fiat Freemont jest modelem, który w wersji z napędem 4x4 łączy cechy vana i SUV-a.

Fiat Freemont 2.0 MultiJet AWD
Fiat Freemont 2.0 MultiJet AWDAuto Moto
Deska rozdzielcza jest wykonana solidnie. W czasie mrozu, w nienagrzanym aucie ekran dotykowy działa z opóźnieniem.Auto Moto

Mariaż koncernów Fiata oraz Chryslera zaowocował m.in. powstaniem modelu Freemont. To przystosowany do realiów europejskich Dodge Journey, a oba auta produkowane są w meksykańskich zakładach Chryslera.

Spośród trzech aktualnie oferowanych do Freemonta silników, dwóch benzynowych (2.4 - 170 KM i 3.6 V6 - 280 KM) oraz diesla 2.0 16V Multijet zdecydowanie najciekawszym jest ten ostatni - wysokoprężny. To znakomita, sprawdzona już jednostka Fiata. W tym modelu swoją moc może przenosić za pośrednictwem przednich lub wszystkich kół. My przetestowaliśmy wersję z napędem 4x4.

Wielkość w sam raz?

Nadwozie Fiata ma rozmiar idealny dla 4- lub 5-osobowej rodziny. Przestrzeni w kabinie nie brakuje dopóty, dopóki nie spróbujemy upchnąć w niej dwóch kolejnych pasażerów, bo standardowo Freemont ma 7 siedzeń. Ale miejsca na nogi w ostatnim, 3. rzędzie (w razie czego fotele można schować w podłodze bagażnika) jest mało. By było tam w miarę wygodnie, trzeba przesunąć do przodu siedzenia 2. rzędu. To z kolei powoduje, że ciasno robi się także tutaj. A w ostatnim i tak jest niewiele lepiej - nawet wtedy dwa ostatnie miejsca nadają się jedynie dla dzieci.

Osobną kwestią jest pojemność bagażnika: przy konfiguracji 5-miejscowej mieści on przyzwoite 540 l, z siedmioma osobami na pokładzie - jedynie 145 l.

Dobre i złe patenty

Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość błyskawicznego przekształcenia foteli 2. rzędu w foteliki dla dzieci. Na pochwałę zasługuje również duża liczba schowków. Za to łatwość sterowania ekranem dotykowym będzie dla wielu kwestią sporną.

Przyjemność z jazdy po asfaltowych drogach jest duża. Auto na zakrętach prowadzi się bezpiecznie, okazuje się także bardzo stabilne przy szybkim pokonywaniu kilometrów na autostradzie. Niestety, automatyczna skrzynia biegów (standard w wersji AWD) oraz wynosząca grubo ponad 2 tony masa sprawiają, że nawet przy delikatnej jeździe na trasie trudno zejść poniżej 7,5 l/100 km, wyniki oscylują raczej wokół 8,5-9 l/100 km. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem na poziomie 11-13 l/100 km, czyli jak w "rasowym" aucie terenowym. A takim przecież ten Fiat nie jest.

Jego napęd na cztery koła wydaje się za mało "ambitny", jak na samochód tej wielkości. Owszem - pomoże wyjechać z zaspy, poprawi także komfort i bezpieczeństwo prowadzenia na utwardzonych nawierzchniach. Ale już w trudniejszy teren, kopny piach czy głębsze błoto lepiej się nie zapuszczać.

Wersja 2.0 Multijet AWD nie jest tania. Cennikowo kosztuje od 136 500 zł i od porównywalnej z przednim napędem jest droższa o 12 tys. zł. Z tym że teraz rabat na Freemonty z testowanym silnikiem wynosi 7 tys. zł. A 129 500 zł, za dobrze wyposażone, duże auto już brzmi rozsądnie.

Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge

Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge (czytaj test)

Skrajne siedzenia drugiego rzędu można przekształcić w foteliki dla dzieci, podnosząc siedziska.Auto Moto
Trzeci rząd dorośli pasażerowie muszą traktować jako awaryjne miejsce podróży. Ale dzieci zmieszczą się tu bez problemu.Auto Moto
Topowa wersja Lounge ma skórzaną tapicerkę.Auto Moto
Deska rozdzielcza jest wykonana solidnie. W czasie mrozu, w nienagrzanym aucie ekran dotykowy działa z opóźnieniem.Auto Moto
Przy 5 pasażerach bagażnik ma przyzwoite 540 l. Regularny kształt ułatwia rozmieszczenie pakunków.Auto Moto
Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD LoungeAuto Moto
Fiat Freemont 4x4 występuje tylko w wersji dla 7 osób.Auto Moto
Po tym oznaczeniu na klapie rozpoznamy Freemonta 4x4.Auto Moto

Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge - podsumowanie

Solidnie wykończony, bogato wyposażony i przestronny model. Napęd 4x4 nie czyni z niego auta w teren, ale pomaga w codziennej jeździe.

Co dostaniesz z 4x4

Freemont 2.0 Multijet 4x4 jest droższy od "ośki" o 12 000 zł. Dopłata ta obejmuje także automatyczną skrzynię biegów.

Diesel 2.0 to najatrakcyjniejsza jednostka w gamie Freemonta.Auto Moto
Automatyczna skrzynia biegów ma sześć przełożeń.Auto Moto

Dane fabryczne

SILNIK
turbodiesel, R4, 16V, umieszczony poprzecznie z przodu, common rail
pojemność
1956 cm3
średnica cyl./skok tł.
83,0/90,4 mm
stopień sprężania
16,5:1
moc maksymalna
125 kW/170 KM
przy obrotach
4000/min
maks. moment obr.
350 Nm
przy obrotach
1750-2500/min
UKŁAD JEZDNY
przeniesienie napędu
napęd na wszystkie koła, skrzynia automatyczna, 6-biegowa
zawieszenie przód
kolumny McPhersona
zawieszenie tył
oś wielowahaczowa
opony testowe/hamulce
225/55 R19/przód – tarcze wentylowane, tył – tarcze
NADWOZIE
długość/rozstaw osi
588/289 cm
szerokość/wysokość
188/170 cm
pojemność bagażnika
145/540/1461 l*
*przy 7/5/2 pasażerach 

Pomiary testowe

PRZYSPIESZENIA
0-100 km/h
11,3 s (11,1 s*)
prędkość maksymalna
183 km/h*
DROGI HAMOWANIA**
100-0 km/h zimne
41,8 m
100-0 km/h rozgrzane
42,5 m
ZUŻYCIE PALIWA
śred. zużycie wg prod.
7,3 l/100 km
śred. zużycie w teście
9,3 l/100 km
pojemność zbiornika paliwa
80 l
zasięg wg spalania test.
860 km
*dane fabryczne; **auto testowane na oponach zimowych

Ceny

najniższa (Urban)
136 500 zł
testowana (Lounge)
143 500 zł
*od podanych cen aktualnie udzielany jest rabat w wysokości 7000 zł

Tekst: Marcin Klonowski; zdjęcia: Piotr Nurczyński,  Robert Brykała

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas