Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge - test
Produkowany w Meksyku Fiat Freemont jest modelem, który w wersji z napędem 4x4 łączy cechy vana i SUV-a.
Mariaż koncernów Fiata oraz Chryslera zaowocował m.in. powstaniem modelu Freemont. To przystosowany do realiów europejskich Dodge Journey, a oba auta produkowane są w meksykańskich zakładach Chryslera.
Spośród trzech aktualnie oferowanych do Freemonta silników, dwóch benzynowych (2.4 - 170 KM i 3.6 V6 - 280 KM) oraz diesla 2.0 16V Multijet zdecydowanie najciekawszym jest ten ostatni - wysokoprężny. To znakomita, sprawdzona już jednostka Fiata. W tym modelu swoją moc może przenosić za pośrednictwem przednich lub wszystkich kół. My przetestowaliśmy wersję z napędem 4x4.
Wielkość w sam raz?
Nadwozie Fiata ma rozmiar idealny dla 4- lub 5-osobowej rodziny. Przestrzeni w kabinie nie brakuje dopóty, dopóki nie spróbujemy upchnąć w niej dwóch kolejnych pasażerów, bo standardowo Freemont ma 7 siedzeń. Ale miejsca na nogi w ostatnim, 3. rzędzie (w razie czego fotele można schować w podłodze bagażnika) jest mało. By było tam w miarę wygodnie, trzeba przesunąć do przodu siedzenia 2. rzędu. To z kolei powoduje, że ciasno robi się także tutaj. A w ostatnim i tak jest niewiele lepiej - nawet wtedy dwa ostatnie miejsca nadają się jedynie dla dzieci.
Osobną kwestią jest pojemność bagażnika: przy konfiguracji 5-miejscowej mieści on przyzwoite 540 l, z siedmioma osobami na pokładzie - jedynie 145 l.
Dobre i złe patenty
Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość błyskawicznego przekształcenia foteli 2. rzędu w foteliki dla dzieci. Na pochwałę zasługuje również duża liczba schowków. Za to łatwość sterowania ekranem dotykowym będzie dla wielu kwestią sporną.
Przyjemność z jazdy po asfaltowych drogach jest duża. Auto na zakrętach prowadzi się bezpiecznie, okazuje się także bardzo stabilne przy szybkim pokonywaniu kilometrów na autostradzie. Niestety, automatyczna skrzynia biegów (standard w wersji AWD) oraz wynosząca grubo ponad 2 tony masa sprawiają, że nawet przy delikatnej jeździe na trasie trudno zejść poniżej 7,5 l/100 km, wyniki oscylują raczej wokół 8,5-9 l/100 km. W mieście trzeba się liczyć ze zużyciem na poziomie 11-13 l/100 km, czyli jak w "rasowym" aucie terenowym. A takim przecież ten Fiat nie jest.
Jego napęd na cztery koła wydaje się za mało "ambitny", jak na samochód tej wielkości. Owszem - pomoże wyjechać z zaspy, poprawi także komfort i bezpieczeństwo prowadzenia na utwardzonych nawierzchniach. Ale już w trudniejszy teren, kopny piach czy głębsze błoto lepiej się nie zapuszczać.
Wersja 2.0 Multijet AWD nie jest tania. Cennikowo kosztuje od 136 500 zł i od porównywalnej z przednim napędem jest droższa o 12 tys. zł. Z tym że teraz rabat na Freemonty z testowanym silnikiem wynosi 7 tys. zł. A 129 500 zł, za dobrze wyposażone, duże auto już brzmi rozsądnie.
Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge
Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge (czytaj test)
Fiat Freemont 2.0 Multijet AT AWD Lounge - podsumowanie
Solidnie wykończony, bogato wyposażony i przestronny model. Napęd 4x4 nie czyni z niego auta w teren, ale pomaga w codziennej jeździe.
Co dostaniesz z 4x4
Freemont 2.0 Multijet 4x4 jest droższy od "ośki" o 12 000 zł. Dopłata ta obejmuje także automatyczną skrzynię biegów.
Dane fabryczne
SILNIK | |
turbodiesel, R4, 16V, umieszczony poprzecznie z przodu, common rail | |
pojemność | 1956 cm3 |
średnica cyl./skok tł. | 83,0/90,4 mm |
stopień sprężania | 16,5:1 |
moc maksymalna | 125 kW/170 KM |
przy obrotach | 4000/min |
maks. moment obr. | 350 Nm |
przy obrotach | 1750-2500/min |
UKŁAD JEZDNY | |
przeniesienie napędu | napęd na wszystkie koła, skrzynia automatyczna, 6-biegowa |
zawieszenie przód | kolumny McPhersona |
zawieszenie tył | oś wielowahaczowa |
opony testowe/hamulce | 225/55 R19/przód – tarcze wentylowane, tył – tarcze |
NADWOZIE | |
długość/rozstaw osi | 588/289 cm |
szerokość/wysokość | 188/170 cm |
pojemność bagażnika | 145/540/1461 l* |
*przy 7/5/2 pasażerach |
Pomiary testowe
PRZYSPIESZENIA | |
0-100 km/h | 11,3 s (11,1 s*) |
prędkość maksymalna | 183 km/h* |
DROGI HAMOWANIA** | |
100-0 km/h zimne | 41,8 m |
100-0 km/h rozgrzane | 42,5 m |
ZUŻYCIE PALIWA | |
śred. zużycie wg prod. | 7,3 l/100 km |
śred. zużycie w teście | 9,3 l/100 km |
pojemność zbiornika paliwa | 80 l |
zasięg wg spalania test. | 860 km |
*dane fabryczne; **auto testowane na oponach zimowych |
Ceny
najniższa (Urban) | 136 500 zł |
testowana (Lounge) | 143 500 zł |
*od podanych cen aktualnie udzielany jest rabat w wysokości 7000 zł |
Tekst: Marcin Klonowski; zdjęcia: Piotr Nurczyński, Robert Brykała