Fiat 500X – terenowy nie tylko z wyglądu

Zdecydowana większość SUVów i crossoverów nigdy nie opuszcza asfaltowych dróg, dlatego też producenci nie skupiają się na ich możliwościach terenowych. Nie dotyczy to jednak wszystkich modeli na rynku, a jednym z takich wyjątków jest Fiat 500X.

Fiat 500X Off-Road Look
Fiat 500X Off-Road LookINTERIA.PL

Kompaktowy, crossover fiata wydaje się idealnie odpowiadać potrzebom osób szukających bojowo wyglądającego auta miejskiego. Jego muskularne nadwozie czerpiące garściami ze stylistyki bestsellerowego modelu 500 (lidera sprzedaży w Europie w swoim segmencie), zgrabnie łącząc ją z muskularnymi kształtami, nadającymi 500X wyglądu, tak pożądanego przez fanów miejskich terenówek.

Fiat 500X Off-Road Look

Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL
Fiat 500X Off-Road Look 2.0 MultiJetMichał DomańskiINTERIA.PL

Nie wszyscy jednak kupują crossovera tyko dla jego prezencji i możliwości bezstresowego pokonywania wysokich krawężników i remontowanych ulic. Niektórzy kierowcy decydują się na taki samochód, ponieważ mieszkają poza miastem i do ich domu prowadzi droga gruntowa, albo po prostu lubią czasem wybrać się na łono natury. Oni potrzebują napędu na cztery koła, który za dopłatą dostaniemy w większości kompaktowych crossoverów. Fiat poszedł jednak o krok dalej.

Osoby wymagające, aby ich auto nie tylko wyglądało na terenówkę, ale także potrafiło poradzić sobie na bezdrożach, powinny zdecydować się na 500X w wersji Off-Road Look. Wyróżnia się ona zmienionymi zderzakami i progami, które nie tylko chronią podwozie auta, ale także zwiększają kąt zejścia, natarcia oraz rampowy. Wynoszą one odpowiednio 30,1 st., 21,3 st. oraz 22,3 st. Trakcję na bezdrożach w podstawowej wersji (z silnikiem benzynowym 1.4 MultiAir 140 KM lub Diesla 1.6 MultiJet 120 KM) poprawia system Traction+, automatycznie przekazujący więcej mocy na koło mające lepszą przyczepność.

System 4x4 automatycznie rozdziela moc między osiamiINTERIA.PL

Pozostałe odmiany występują z napędem 4x4, który dostosowuje się do panujących warunków. Jeśli jedziemy po drodze asfaltowej, moc przekazywana jest wyłącznie na przednią oś (konkurenci zwykle nie odłączają zupełnie tylnej), co pozwala zmniejszyć zużycie paliwa. Dołączenie napędu tylnych kół odbywa się automatycznie, na co możemy również wpływać przy pomocy pokrętła systemy Drive Mood Selector. Po wybraniu trybu Traction samochód domyślnie przekazuje część mocy na tylną oś, dzięki czemu 500X pewnie pokonuje bezdroża. Całości dopełnia zwiększony z 162 do 179 mm prześwit.

Fiat 500X Off-Road LookINTERIA.PL

Tyle teorii, ale jak wygląda praktyka? Naprawdę nieźle - nie jest to oczywiście rasowa terenówka, ale włoski crossover świetnie czuje się po zjechaniu z asfaltu. Na rajd terenowy raczej nim nie pojedziemy, ale podczas wyprawy leśnymi duktami, albo wyjazdu na narty, sprawdzi się świetnie. Dodatkowym atutem testowanej przez nas wersji (1.4 MultiAir 170 KM), była automatyczna skrzynia biegów o dziewięciu przełożeniach. 500X nie ma reduktora, ale dzięki "automatowi" możemy pokonywać przeszkody z niewielkimi prędkościami, albo ruszać na wzniesieniach, bez obawy o spalenie sprzęgła. Jest ona seryjnie łączona z topowym "benzyniakiem", a za dopłatą można w nią wyposażyć również wersję wysokoprężną 2.0 MultiJet 140 KM.

Fiat 500X Off-Road LookINTERIA.PL

Za najtańszego Fiata 500X Off-Road Look zapłacimy 78 100 zł. W tej cenie otrzymamy auto z napędem na przednią oś i silnikiem 1.4 MultiAir o mocy 140 KM i wyposażeniem Cross. Oferuje ono między innymi komplet poduszek powietrznych, klimatyzację manualną, tempomat, system multimedialny Uconnect z 5-calowym ekranem dotykowym, wielofunkcyjną skórzaną kierownicą i 17-calowymi alufelgami. Osoby potrzebujące napędu 4x4 muszą przygotować przynajmniej 89 100 zł (wersja z dieslem 2.0 MultiJet 140 KM). Bardziej wymagający klienci mogą zdecydować się na bogatszą odmianę Cross Plus, oferująca dodatkowo między innymi reflektory biksenonowe, system nawigacji, kolorowy wyświetlacz komputera pokładowego, bezkluczykowe otwieranie i uruchamianie samochodu, dwustrefową, automatyczną klimatyzację, czujniki cofanie i felgi aluminiowe w rozmiarze 18 cali.

Fiat 500X Off-Road LookINTERIA.PL

Fiat 500X to świetny, stylowy miejski crossover, który w wersji Off-Road Look pokazuje, że ma w sobie z terenówki coś więcej, niż tylko masywną bryłę nadwozia. Jego dzielność na bezdrożach nie powinna jednak dziwić - jest on spokrewniony z Jeepem Renegadem, a marka Jeep to wszak synonim offroadera.

Fiat 500X Off-Road LookINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas