Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge - test

Fiat 500L Living to wydłużona o 20,5 cm wersja modelu 500L. Zyskała większy o 183 l bagażnik, ale wygląda mniej proporcjonalnie od zwykłej „L-ki”.

Rozstaw osi (261 cm) jest w 500L Living identyczny jak w 500L.
Rozstaw osi (261 cm) jest w 500L Living identyczny jak w 500L.Motor
Solidnie wykonanie i przeciętna ergonomia. Panel klimatyzacji umieszczono za nisko, a przyciski do szyb, regulacji lusterek i centralnego zamka mogłyby być obok siebie.Motor

Całe 20,5 centymetra przybyło w 500L z tyłu, a ani cm pomiędzy osiami, dlatego powstały w wyniku tej operacji model 500L Living jest - szczególnie gdy patrzy się na niego z boku - niezbyt zgrabny. Da się o tym jednak szybko zapomnieć po otwarciu tylnej klapy. Wydłużony zwis karoserii spowodował bowiem, że w bagażniku Livinga można pomieścić od 560 (przy tylnej kanapie maksymalnie cofniętej) do 638 litrów (kanapa przesunięta całkiem do przodu). W 500L te wartości wynoszą odpowiednio 412 i 455 l.

Siedem, ale bez przymusu

Dzięki dodatkowej przestrzeni, w bagażniku jest dość miejsca na dwa fotele. Brawa dla Fiata za to, że nie uszczęśliwia nimi na siłę. Osoby, które uznają, że warto je mieć muszą dopłacić 3500 zł do ceny podstawowej. Testowane auto jest jednak pięciomiejscowe.

Poza dużą pojemnością bagażnika niewątpliwym atutem 500L Living jest bardzo duża przestronność i funkcjonalność kabiny. Mamy jednak spore zastrzeżenia do foteli z przodu - małych, słabo wyprofilowanych i o krótkich siedziskach. Na plus należy jednak zapisać to, że do obu można dokupić porządną regulację lędźwiową, dzięki czemu przynajmniej plecy nie bolą po długie jeździe.

Z tyłu siedzi się bardzo wygodnie, a fotele można oddzielnie przesuwać i pochylać (niestety tylko w dwóch położeniach) ich oparcia.

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge (czytaj test)

Plakietka na słupku nie pozostawia wątpliwości jaka to wersja „500”.Motor
Fiat 500L Living 1.6 MultiJet LoungeMotor
Rozstaw osi (261 cm) jest w 500L Living identyczny jak w 500L.Motor
W 500L Living warunki podróży z tyłu są lepsze niż z przodu. Wygodne siedzenia można przesuwać i pochylać ich oparcia. Miejsca: mnóstwo.Motor
Fotele słabo trzymają w zakrętach i mają krótkie siedziska. Dobra regulacja lędźwiowa – za 750 zł.Motor
Solidnie wykonanie i przeciętna ergonomia. Panel klimatyzacji umieszczono za nisko, a przyciski do szyb, regulacji lusterek i centralnego zamka mogłyby być obok siebie.Motor
Przedni podwójny słupek jest na tyle szeroki, że ogranicza widoczność. Czasem trzeba się pochylić, by spojrzeć przez szybę.Motor
Kamera wraz z czujnikami cofania w pakiecie „Park” kosztuje 1500 zł.Motor

Jakość wykonania jest dobra, drażnią jednak detale, np. zamykane na plastikowy zatrzask stoliki dla pasażerów z tyłu.

Kierowca 500L musi się przyzwyczaić do kilku detali - np. nisko umieszczonego panelu klimatyzacji. By do niego sięgnąć, trzeba się pochylić. Fiat postanowił też udziwnić rzeczy proste i oczywiste. Gałka zmiany biegów jest ogromna (i przez to niewygodna), a dźwignia hamulca ręcznego - płaska i bardzo szeroka.

Wyjątkowo udany napęd

Testowy egzemplarz jest napędzany chyba najsensowniejszym silnikiem w gamie, czyli turbodieslem 1.6 o mocy 105 KM. Jednostka ta pracuje bardzo spokojnie, cicho i po przekroczeniu 1500 obr./min ochoczo zabiera się do pracy. Zapewnia ważącemu ponad 1400 kg autu w zupełności wystarczające osiągi. Może sprint do "setki" w 13,3 s nie robi wrażenia, ale najważniejsze, że Living potrafi się sprawnie rozpędzać podczas jazdy w trasie. Bez problemu przyspiesza w typowym dla jazdy po autostradzie zakresie prędkości 100-140 km/h. Co ważne, 1.6 MultiJet zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. W trasie, przy oszczędnym, ale nie ślamazarnym sposobie jazdy, można "zejść" do ok. 5 l/100 km. Na pochwały zasługuje także dobrze zestopniowana i precyzyjnie pracująca 6-biegowa przekładnia.

Siedemnastce mówimy nie

Opcjonalne 17-calowe koła z oponami 225/45 są w 500L Living bez sensu. Tym autem i tak nikt nie będzie chciał jeździć szybko po zakrętach, a tak niski profil niepotrzebnie zmniejsza komfort resorowania na nierównych drogach.

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet LoungeMotor

Masywna półka może być umieszczona tak, by po złożeniu oparć foteli powstała płaska powierzchnia [1] lub na równi z progiem ładunkowym [2]. Można ją także położyć na podłodze lub wyjąć [3].

Wersja 7-osobowa – za dopłatą

500L Living, w odróżnieniu od 500L, może mieć fotele w bagażniku. Kosztują, wraz ze wzmocnionym tylnym zawieszeniem, 3500 zł.Fiat

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge - podsumowanie

Bez dwóch zdań Fiata 500L Living warto kupić dla przestronności, dużego bagażnika i dobrego diesla.

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge: plusy

  • bardzo przestronne wnętrze,
  • duży bagażnik,
  • funkcjonalne i wygodne fotele z tyłu,
  • dynamiczny, cichy i ekonomiczny silnik

Fiat 500L Living 1.6 MultiJet Lounge: minusy

  • krótkie siedziska przednich foteli,
  • za nisko umieszczony panel klimatyzacji,
  • wyraźne wstrząsy na poprzecznych nierównościach
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
common rail
Moc maksymalna
105 KM/3700
Maks. moment obrotowy
320 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
435/178/167 cm
Rozstaw osi
261 cm
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1395/520 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
560/1704 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Opony
225/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
181 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,8 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,3 s →
Elastyczność 60-100 km/h
7,5 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
12,6 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,7 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
38,2 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB →
Rzeczywista prędkość*
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,0
Zużycie paliwa
 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,4/3,9/4,5
Teoretyczny zasięg
1110 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
7,5/5,6/6,5
Rzeczywisty zasięg
770 km
Cena wersjii podstawowej**
70 990 zł
Cena
76 490 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h; **z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak; zdjęcia: Krzysztof Paliński, Fiat

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas