Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate - test

Pierwsza generacja Dacii Sandero Stepway miała sporo walorów, ale nie brakowało jej także mankamentów. W jej nowej odsłonie bilans ten wygląda znacznie lepiej.

Nowy przód sprawia, że Sandero wygląda bardziej elegancko. Chromowane listwy na grillu – w droższej wersji Laureate.
Nowy przód sprawia, że Sandero wygląda bardziej elegancko. Chromowane listwy na grillu – w droższej wersji Laureate.Motor
Kokpit w końcu nie „straszy” najtańszymi plastikami. W wersji Laureate kierownica i dźwignia zmiany biegów są pokryte skórą.Motor

Rok po premierze miejskiej Dacii Sandero (czyli w 2009 r.), zadebiutowała jej "uterenowiona" odmiana - Sandero Stepway. Jej pierwsza odsłona wyróżniała się bardzo korzystną ceną, ale wielu osobom nie odpowiadały widoczne właściwie na każdym kroku oszczędności. Czy nowemu Stepway'owi udało się pozbyć wad poprzednika? Sprawdziliśmy to w niełatwych, zimowych warunkach.

Dobre pierwsze wrażenie

Najbardziej widoczną różnicą w porównaniu do pierwszej generacji jest oczywiście zmieniony wygląd. Dzięki inaczej zaprojektowanym przetłoczeniom z boku Dacia wygląda teraz znacznie solidniej, a za sprawą nowego przodu i tyłu - o wiele bardziej elegancko.

Na zderzakach, progach i nadkolach zamontowano elementy z czarnego tworzywa, a pod zderzakami także dodatkowe, srebrne osłony. W zestawie z relingami dachowymi i zwiększonym (o 4 cm w stosunku do innych Sandero) prześwitem Stepway prezentuje się naprawdę atrakcyjnie - pod tym względem trudno mu cokolwiek zarzucić.

Wnętrze także przeszło znaczną przemianę. Jedną z głównych wad poprzednika było wrażenie wszechogarniającej "taniości" w kabinie. Jego prosty i wykonany z najtańszego plastiku kokpit zastąpiła teraz zupełnie niebrzydka deska rozdzielcza. Poważnej poprawie uległa jakość materiałów wykończeniowych oraz staranność ich spasowania - do najlepszych w segmencie wciąż trochę brakuje, ale poprawa jest ogromna.

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate

Prześwit Sandero Stepway wynosi aż 207 mm – tylko nieliczne SUV-y mogą się pochwalić lepszym wynikiem.Motor
Miejsca w obu rzędach siedzeń nie brak. Z tyłu ciasno jest dopiero trzem osobom.Motor
Wygodne fotele są za bardzo płaskie. Wersja Stepway ma specjalną tapicerkę.Motor
Oszczędny silnik Diesla zapewnia Dacii Sandero zupełnie niezłe osiągi.Motor
Ustawienie lusterek gałką ukrytą za kołem kierownicy wymaga oderwania pleców od oparcia.Motor
Kokpit w końcu nie „straszy” najtańszymi plastikami. W wersji Laureate kierownica i dźwignia zmiany biegów są pokryte skórą.Motor
Bagażnik ma niezłą pojemność 320 litrów. Seryjnie – dzielona kanapa.Motor
Za 950 zł można dokupić system multimedialny z ekranem 7'' i nawigacją. Nie odtwarza on płyt CD, ale umożliwia streaming muzyki.Motor
Nowy przód sprawia, że Sandero wygląda bardziej elegancko. Chromowane listwy na grillu – w droższej wersji Laureate.Motor

Sama kabina nie urosła, ale już pierwsze Sandero należało do najprzestronniejszych reprezentantów swojej klasy. Na uwagę zasługuje też spory, 320-litrowy bagażnik.

Tylko z turbo

Sandero Stepway dostępne jest z jednym z dwóch 90-konnych silników - benzynowym lub dieslem. Pierwszy to nowa konstrukcja - ma 3 cylindry, turbo i 0,9 l pojemności. Drugi to sprawdzona, wysokoprężna jednostka 1.5 dCi. Właśnie taką wersję testowaliśmy.

Osiągi są więcej niż wystarczające - dzięki dobrej elastyczności wyprzedzanie nie musi się tu wiązać z redukcją biegu.

Zaletą tej odmiany jest małe zapotrzebowanie na paliwo. Co prawda nie udało nam się uzyskać obiecywanego przez producenta średniego zużycia na poziomie 4 l/100 km, ale podczas jazdy w trasie wartość ta jest osiągalna, a to bardzo dobry wynik. W mieście "spalanie" rośnie do ok. 6 l na 100 km.

Prowadzenie auta nie zachwyca (przeszkadza mocna podsterowność i niezbyt precyzyjny układ kierowniczy), ale dzięki seryjnemu systemowi ESP jest zupełnie bezpieczne. Komfort jazdy okazuje się całkiem niezły - zawieszenie świetnie radzi sobie z większością nierówności i tylko te krótkie, poprzeczne sprawiają, że spod auta słychać stuki.

Stepway nie ma napędu 4x4, ale dzięki dużemu prześwitowi niestraszne mu głębsze koleiny czy wysokie krawężniki.

Cena wciąż atutem

Sandero Stepway 1.5 dCi Laureate kosztuje 51 400 zł. Nie powinno odbierać klientów droższemu (o 4600 zł) Dusterowi w wersji z dieslem i przednim napędem. Może za to "powalczyć" o nabywców podobnie wycenionych Chevroleta Aveo albo Hyundaia i20.

Za tę kwotę otrzymuje się nie tylko oszczędny silnik, ale także lakier metaliczny (szary, czerwony, niebieski lub czarny), klimatyzację, komputer pokładowy, tempomat i sprzęt audio z kompletem złącz. Do długiej listy atutów tego modelu trzeba jeszcze dopisać bardzo niskie ceny dodatków.

Pierwsza generacja Sandero Stepway była produkowana w latach 2009-2012.Dacia
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
90 KM/3750
Maks. moment obrotowy
220 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Masa/ładowność
1083/517 kg
Średnica zawracania
10,5 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
320/1196 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
408/173/156 cm
Rozstaw osi
259 cm
Opony
205/55 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,6/3,7/4,0
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,2 s
Elastyczność 60-100 km/h
9,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
16,5 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,5 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
5,8/4,0
Cena wersji podstawowej**
46 700 zł
Cena
51 400 zł
*pomiary na oponach zimowych, przy temp. 1°C; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas