Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG Laureate – test

Logan MCV z małym silnikiem turbo i instalacją LPG to dobra alternatywa dla diesla 1.5 dCi – zwłaszcza w mieście.

Dacia Logan MCV
Dacia Logan MCVMotor

Początkowo Dacia oferowała instalację gazową dla Logana MCV w wersji 1.2 16V (75 KM). Wolnossący silnik benzynowy z trudem radzi sobie jednak z napędzaniem sporego kombi, które długością i rozstawem osi nie odbiega np. od Kii Cee'd SW.

Całkiem estetyczne okładziny, przyzwoity montaż.Motor

Teraz fabryczna, montowana jeszcze w Rumunii, instalacja LPG jest dostępna dla 3-cylindrowego silnika 0.9 TCe (z pośrednim, wielopunktowym wtryskiem). Turbodoładowana jednostka o mocy 90 KM umożliwia bezstresową jazdę nawet przy wykorzystywaniu dużych możliwości przewozowych Logana MCV (582 kg ładowności). Poniżej 2000 obr./min ma niewielką turbodziurę, ale - jak na 3 cylindry - pracuje gładko i cicho, a do tego zużywa mało paliwa. Spalanie gazu na 100 km jest o ok. 1 l wyższe niż benzyny - średnio Dacia potrzebuje 7,7 l LPG/100 km. Oznacza to, że dopłata do instalacji w wysokości 2500 zł zwróci się już po przejechaniu 15 tys. km. To dobra alternatywa dla droższego diesla 1.5 dCi, zwłaszcza do jazdy po mieście.

[1] Trochę dziwi lokalizacja niektórych przycisków. Wskaźnik ilości gazu w zbiorniku i przełącznik źródła zasilania umieszczono międzu cup holderami a drążkiem zmiany biegów. [2] Wlew gazu został ukryty pod klapką wlewu benzyny.Motor

Największymi - dosłownie i w przenośni - atutami Logana MCV obok zespołu napędowego jest przestronne wnętrze i pakowny bagażnik. W kabinie swobodnie zmieszczą się cztery wysokie osoby. Pięciu będzie już ciasno ze względu na wąskie nadwozie.

Kiepskie fotele – mają mało wygodne obicia, krótkie siedziska i są słabo wyprofilowane.Motor

Niska cena Dacii najbardziej daje o sobie znać na miejscu kierowcy: fotel jest niewygodny, kierownica reguluje się tylko na wysokość, i to w ograniczonym zakresie, a niektóre przyciski mają przypadkowe rozmieszczenie (np. sterowanie szyb i tempomatu na konsoli środkowej). Plus za prosty, ale kompletny system multimedialny (750 zł).

Jedna z wielu mocnych stron Dacii – ustawny bagażnik o pojemności od 573 do 1518 l.Motor

Także prowadzenie przypomina zamierzchłe czasy: zawieszenie mocno ugina się na długich nierównościach, a mało bezpośredni układ kierowniczy zdaje się oderwany od kół. Logana usprawiedliwia dobry komfort na drogach marnej jakości i spory prześwit.

0,9-litrowy silnik R3 turbo jest cichy, dość oszczędny i zapewnia wystarczające osiągi.Motor
 
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG Laureate
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
898 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Moc maksymalna
90 KM/5250
Maks. moment obrotowy
135 Nm/2500
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Napęd
przedni
Dług./szer./wys.
449/173/152 cm
Rozstaw osi
263 cm
Masa/ładowność
1113/582 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
573/1518 l
Poj. zbiornika paliwa
50/32 l (Pb 95/LPG)
Osiągi
Prędkość maksymalna
175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,3 s
Śr. zużycie LPG wg producenta*
7,6/5,4/6,2
Zużycie LPG w teście*
9,1/6,1/7,7
Cena
47 450 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

DACIA LOGAN MCV 0.9 TCe LPG LAUREATE: PLUSY I MINUSY

+ pojemne wnętrze i bagażnik+ zadowalające osiągi+ dobre tłumienie dziur+ niskie koszty eksploatacji i cena zakupu+ 3-letnia gwarancja

- niewygodne fotele- dyskusyjna ergonomia- duże przechyły i nikła precyzja prowadzenia

DACIA LOGAN MCV 0.9 TCe LPG LAUREATE: PODSUMOWANIE

32-litrowy zbiornik gazu pozwala przejechać średnio 400 km. Koszt pokonania 100 km to zaledwie 13 zł!Motor

Bardzo funkcjonalne i naprawdę tanie kombi ze sprawnym silnikiem. Szkoda, że prowadzenie Dacii reprezentuje poziom aut sprzed kilku dekad.

Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG Laureate

Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG LaureateMotor

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 28/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas