Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige - test

Wydaje się, że w przypadku Dacii to niska cena najbardziej zachęca do zakupu. Duster po liftingu przekonuje jednak zdecydowanie ważniejszymi dla SUV-a cechami.

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor

Sama niska cena nie jest podczas zakupu auta ważna, dopiero jej stosunek do tego, co otrzymujemy ma decydujące znaczenie. A w przypadku Dustera z silnikiem wysokoprężnym 1.5 dCi i napędem na cztery koła jest on bardzo korzystny. By kupić taką wersję SUV-a Dacii trzeba wydać 68 500 zł, a na porównywalną Skodę Yeti 2.0 TDI 4x4 - o ponad 13 tys. więcej (auto w promocji rocznika 2013).

4x4 nie od parady

Najważniejszymi zmianami wprowadzonymi podczas face liftingu Dacii Duster są: przeniesienie przycisków sterowania szybami z konsoli na drzwi i zastosowanie systemu audio (tu z nawigacją) wielkości 2DIN. Panel klimatyzacji jest za nisko.Motor

Dustera docenią przede wszystkim osoby poszukujące auta, które bez problemu będzie sobie radziło z dala od asfaltowych dróg. Dacia ma duży, wynoszący 21 cm prześwit (dla porównania, we wspomnianej wyżej Skodzie Yeti wynosi on 18 cm) i 16-calowe obręcze z oponami o sensownym rozmiarze 215/65.

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor

W układzie przeniesienia napędu wykorzystano elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe. Obecnie w SUV-ach tej klasy rzadko można wybrać sposób pracy napędu. Dacia daje taką możliwość. Pokrętłem przy dźwigni zmiany biegów włącza się jeden z trzech trybów. Po wybraniu "2WD" Duster jest zwykłą przednionapędówką. Optymalny do jazdy na co dzień jest tryb Auto, bo w nim moment obrotowy samoczynnie trafia także na tylne koła (tylko wtedy gdy przyczepność przednich jest niewystarczająca do sprawnej jazdy). Trzeci tryb - Lock - gwarantuje bardzo dobrą trakcję nawet na wyjątkowo śliskich nawierzchniach, bo Duster ma wtedy stały napęd 4x4. Odłączyć można ASR i układ stabilizacji toru jazdy ESP. Oba włączają sią automatycznie (a tryb Lock przechodzi z powrotem w "Auto") po przekroczeniu określonej prędkości. W instrukcji obsługi napisano, że jest to ok. 60 km/h, ale w trakcie testu można było używać "Lock" i jeździć bez ingerencji ESP do ok. 80 km/h. W efekcie Dacia nie tylko bardzo skutecznie rozpędza się na śniegu, ale daje też bardzo dużo przyjemności z prowadzenia, umożliwiając - oczywiście w bezpiecznym miejscu - jazdę poślizgami.

Trzeba się przyzwyczaić

Duster nie ma reduktora, ale jazdę w trudniejszych warunkach terenowych ułatwia krótko zestopniowany pierwszy bieg. "Dwójka" i "trójka" także są krótkie. W jeździe miejskiej trzeba się do tego przyzwyczaić, bo z reguły jedzie się na o jednym biegu wyżej niż w większości aut przy podobnej prędkości. Na przykład sporo zakrętów przejeżdża się na biegu trzecim, a nie drugim. Silnik 1.5 dCi o mocy 110 KM znosi to znakomicie i bardzo płynnie rozpędza auto już od nieco ponad 1 tys. obr./min. Jednostka ta przekonuje nie tylko dobra dynamiką, ale także cichą, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.

Zawieszenie zapewnia Dusterowi wystarczająco pewne prowadzenie na asfalcie (choć szybka jazda po ciasnych zakrętach na pewno nie jest jego domeną), ale przede wszystkim porządnie tłumi nierówności - to bardzo dobre zestrojenie na nasze drogi.

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige (czytaj test)

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Duży, 21-centymetrowy prześwit, spore koła i skuteczny napęd 4x4 – Duster jest autem, które nie boi się jazdy w terenie.Motor
Opony Motrio produkowane dla koncernu Renault przez Continentala są drogie: 455 zł/szt. (215/65 R16). Uniroyal MS plus 77 (koncern Continental) kosztują ok. 360 zł (sklep internetowy).Motor
Bagażnik ma 408 l do półki (na fot. wyjętej) i regularny kształt.Motor
Goła blacha na klapie świadczy o tym, że niska cena auta nie bierze się znikąd.Motor
Fotele psują pozytywny odbiór wnętrza. Są słabo wyprofilowane i niewygodne.Motor
Najważniejszymi zmianami wprowadzonymi podczas face liftingu Dacii Duster są: przeniesienie przycisków sterowania szybami z konsoli na drzwi i zastosowanie systemu audio (tu z nawigacją) wielkości 2DIN. Panel klimatyzacji jest za nisko.Motor

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige - podsumowanie

Dacia Duster po liftingu wyraźnie się poprawiła, a jej cena wciąż pozostaje bardzo atrakcyjna.

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige: plusy

  • wystarczająco przestronne wnętrze,
  • skuteczne wyciszenie kabiny,
  • sprawny napęd 4x4,
  • dobre wyniki w próbach elastyczności,
  • niska cena

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige: minusy

  • niewygodne siedzenia,
  • brak osiowej regulacji kierownicy oraz kurtynowych poduszek,
  • powietrznych, słabe wycieraczki

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD Prestige (czytaj test)

Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
Dacia Duster 1.5 dCi 4WD PrestigeMotor
 
Dacia Duster
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1461 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/8
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
110 KM/4000
Maks. moment obrotowy
240 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./bębnowe
Długość/szerokość/wysokość
432/182/163 cm
Rozstaw osi
267 cm
Średnica zawracania
10,4 m
Masa/ładowność
1390/485 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
408/1570 l
Poj. zbiornika paliwa
50 l (ON)
Opony
215/65 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
168 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
13,1 s →
Elastyczność 60-100 km/h
7,1 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,0 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
47,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
47,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,0 dB
Rzeczywista prędkość**
95 km/h
Liczba obrotów kierownicą
3,2
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,7/5,0/5,2
Teoretyczny zasięg
960 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
8,5/6,2/7,4
Rzeczywisty zasięg
680 km
Cena wersji podstawowej***
68 500 zł
Cena
72 500 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*pomiar na oponach zimowych, nawierzchnia sucha, temperatura -9°C;
**przy wskazaniu 100 km/h;
***z tym samym silnikiem

Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas