Citroen DS3 Racing - test

Nawet w „zwyczajnej” wersji Citroen DS3 jest autem zwracającym uwagę. Jednak jeśli komuś wyda się to za mało, w ofercie znajdzie limitowaną odmianę Racing.

Citroen DS3 Racing ma świetne osiągi i hamulce. Gorzej z własnościami jezdnymi.
Citroen DS3 Racing ma świetne osiągi i hamulce. Gorzej z własnościami jezdnymi.Citroen
Dopasowane do koloru dachu wstawki w kabinie mogą się podobać lub nie. Aluminiowe nakładki to standard, nawigacja w opcji. Wskaźniki (zwłaszcza prędkościomierz) są niezbyt czytelne.Motor

Elementy wyróżniające wersję Racing widać już na pierwszy rzut oka. Topowa odmiana jest oferowana tylko w dwóch kolorach - białym i czarnym. Druga różnica, nieco trudniejsza do wychwycenia, dotyczy kół. Wersja Racing ma seryjnie 18-calowe felgi ze stopów lekkich. Ich kolor zależy od barwy nadwozia. Pod nimi kryją się inne niż w słabszych wersjach hamulce.

Tę modyfikację łatwo docenić podczas prób dynamicznych. Auto zatrzymuje się z prędkości 100 km/h po 36 metrach. I nie ma tu znaczenia, czy tarcze są zimne czy rozgrzane. Świetny wynik!

Pozytywnie trzeba też ocenić osiągi samochodu. 7 sekund od 0 do 100 km/h to wynik nieco gorszy niż obiecuje producent (6,5 s), ale to wciąż bardzo dobry rezultat. Sześciostopniowa skrzynia biegów działa bez zarzutu, zużycie paliwa bardzo wyraźnie zależy od stylu jazdy. W mieście może zużyć od 7 do nawet 11-12 l/100 km. Poza nim - od 5 do 8 l/100km.

Citroen DS3 Racing

Citroen DS3 Racing (czytaj test)

Taki sam silnik (ale w wersji słabszej o 2 KM) napędza m.in. topowego Peugeota RCZ oraz 308 GTI.Motor
Ostrzegawczy napis wokół wlewu paliwa to ciekawy rajdowy akcent.Motor
Z tyłu są trzy miejsca, ale w miarę komfortowo będą się tu czuły dwie osoby.Motor
Przednie siedzenia są rewelacyjne – wygodne i bardzo głęboko wyprofilowane.Motor
Dopasowane do koloru dachu wstawki w kabinie mogą się podobać lub nie. Aluminiowe nakładki to standard, nawigacja w opcji. Wskaźniki (zwłaszcza prędkościomierz) są niezbyt czytelne.Motor
Jak na swoje rozmiary, DS3 ma całkiem spory bagażnik – 285 litrów. Składając siedzenie można go powiększyć do 980 litrów.Motor
Citroen DS3 Racing ma świetne osiągi i hamulce. Gorzej z własnościami jezdnymi.Motor
Auto ma świetne osiągi, ale podczas szybkiej jazdy potrafi zaskoczyć kierowcę silną podsterownością. A czasem także nadsterownością.Motor
DS3 Racing wyróżnia się m.in. felgami o średnicy 18 cali, kolorowymi dodatkami i nakładkami imitującymi karbon.Motor

Własności jezdne nieco rozczarowują. Przynajmniej przy prędkościach wyższych niż dozwolone na drogach publicznych. Sprawdzaliśmy je oczywiście na zamkniętym torze. Auto długo pozostaje neutralne, ale gdy prędkość na zakręcie będzie za duża, pojawi się silna skłonność do podsterowności, czyli wyjeżdżania przodem na zewnątrz zakrętu. Co zaskakujące, potrafi się ona szybko zmienić się w chęć do zarzucania tyłem. Można to odkryć np. w slalomie. Podczas szybkiej jazdy kierowca musi być więc stale skoncentrowany.

Citroen DS3 Racing

Citroen DS3 Racing (czytaj test)

Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor
Citroen DS3 RacingMotor

Te wady rekompensuje wyposażenie samochodu. DS3 Racing powstał na bazie odmiany Sport Chic, a listę seryjnych elementów wyposażenia jeszcze wydłużono. Między innymi o jeden z najciekawszych - sportowe fotele. Wyglądają rewelacyjnie, świetnie podtrzymują ciało na zakrętach i są wygodne. Jedynie kierowcom o ponadprzeciętnej posturze mogą się wydać za ciasne.

Do standardu w DS3 Racing należą też: automatyczna klimatyzacja, radio CD/MP3 i wstawki z włókna węglowego. Szkoda że wskaźniki nie mają tarcz w innym kolorze. A przynajmniej czytelniejszych - dotyczy to głównie prędkościomierza.

Mimo wysokiej ceny auto sprzedaje się całkiem nieźle. Pierwsza seria, licząca 1000 egzemplarzy (wprowadzona na rynek jesienią 2010 r.) rozeszła się na tyle szybko, że podjęto decyzję o kontynuacji produkcji. Trochę to wbrew idei limitowanych edycji. Z drugiej strony - trudno nie zrozumieć producenta... A jeśli ktoś chce bardziej się wyróżniać - dla niego jest wersja DS3 Racing Loeb Edition.

Poczuć się jak rajdowy mistrz

Limitowana do 200 sztuk (każda z tabliczką z numerem) seria DS3 Racing Loeb Edition wyróżnia się m.in. matowym, czarnym lakierem i czerwonymi dodatkami.Citroen
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
202 KM/6000
Maks. moment obrotowy
275 Nm/2000
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
396/172/144 cm
Rozstaw osi
245 cm
Średnica zawracania
10,5 m
Masa/ładowność
1165/430 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
285/980 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 98)
Opony
215/40 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
8,7/4,9/6,4
Emisja dwutlenku węgla
149 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,0 s
Elastyczność 60-100 km/h
6,3 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
11,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,0 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
64,5 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,9/6,8
Cena wersji podstawowej*
125 090 zł
Cena
125 090 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Witold Blady, zdjęcia: Robert Brykała

Podziękowania dla Automobilklubu Radomskiego za pomoc w realizacji sesji zdjęciowej

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas