Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda

Nowa odsłona C4 Picasso zyskała efektowny wygląd, ale pod jej kontrowersyjnymi liniami wciąż kryje się bardzo obszerne i pełne praktycznych rozwiązań wnętrze.

Diodowe „ostrza”, będące kontynuacją grilla, to światła do jazdy dziennej. Diody te są z założenia „wieczne”, czyli niewymienne.
Diodowe „ostrza”, będące kontynuacją grilla, to światła do jazdy dziennej. Diody te są z założenia „wieczne”, czyli niewymienne.Citroen
Wnętrze jest nie mniej zaskakujące niż nadwozie. Zrezygnowano wprawdzie z kierownicy o nieruchomej części centralnej, ale za to auto ma aż dwa duże ekrany – obydwa seryjne niezależnie od wersji wyposażenia. Dolny obsługuje się dotykowo.Citroen

To już trzecia generacja kompaktowego minivana Citroena (wcześniej znanego jako Xsara Picasso, obecnie - C4 Picasso). Francuscy producenci słusznie stawiają na minivany - na najważniejszym dla nich, rodzimym rynku są one znacznie popularniejsze niż kompaktowe SUV-y.

Nie tak oszczędny

Do napędu C4 Picasso służą wyłącznie silniki o pojemności 1.6. Turbodiesle oznaczone jako e-HDi spełniają już normę emisji spalin Euro 6.

Według danych fabrycznych, 115-konny e-HDi zużywa średnio 4 l/100 km. Tak, jeżeli jedzie się stale 80 km/h na 6. biegu. W normalnym ruchu bliżej mu do 6,3-6,4 l/100 km, a to już różnica niebagatelna.

Do wysokoprężnych wersji e-HDi można zamówić 6-stopniową skrzynię zautomatyzowaną (ETG6).

Najważniejsze są cale

Aż siedmiocalowy ekran dotykowy i ogromny, 12-calowy "telewizor" pośrodku tablicy przyrządów (obydwa w wyposażeniu standardowym) to coś, z czego producent jest bardzo dumny. Dotykowego ekranu używa się do sterowania klimatyzacją, nawigacją i ustawieniami pojazdu. Szkoda, że nie zostawiono tradycyjnych przycisków do klimatyzacji - jej obsługa za pomocą ekranu dotykowego mocno absorbuje kierowcę. Imponująca jest natomiast liczba rozwiązań ułatwiających jazdę: samoczynne parkowanie, kamera cofania, system zapobiegający niezamierzonemu zjazdowi z pasa, aktywny tempomat i inne. Są też fotele z opcją masażu oraz znana już z poprzedniej generacji, gigantyczna przednia szyba.

Jak na minivana przystało, C4 Picasso ma pięć oddzielnych foteli, każdy przesuwny i składany, a bagażnik zachwyca pojemnością 537 litrów.

140 kg mniej

W stosunku do poprzednika nowy francuski van waży aż o 140 kg mniej i ma obniżony środek ciężkości. A to oznacza jedno - że podczas jazdy zapewnia nie tylko wyższy komfort, ale i znacznie pewniej pokonuje zakręty. Przy czym priorytetem nadal jest komfort.

Ceny C4 Picasso (w tabeli poniżej) są niższe niż w przypadku głównego rywala, Renault Scenica. A można je jeszcze obniżyć (o 8000 zł), zostawiając auto w rozliczeniu.

Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda

Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda (czytaj artykuł)

Diodowe „ostrza”, będące kontynuacją grilla, to światła do jazdy dziennej. Diody te są z założenia „wieczne”, czyli niewymienne.Citroen
Poziomy wyposażenia C4 Picasso to Attraction, Seduction, Intensive i Exclusive. Wszystkie wersje mają seryjny wyświetlacz dotykowy. „Automat” – tylko do diesli.Citroen
W centralnym schowku są wejścia AUX, USB i dwa gniazdka – 12 V oraz 230 V.Citroen
Każdy z trzech tylnych foteli można niezależnie regulować. Póki co, w sprzedaży jest tylko wersja 5-miejscowa.Citroen
...szyba zachodzi daleko na dach, można jednak zasłonić ją blendą. Mniejsze lusterko służy do obserwacji dzieci siedzących z tyłu.Citroen
To już znamy...Citroen
Opcjonalny pakiet skórzany występuje w wersji wyposażeniowej Exclusive. Oryginalna kolorystyka.Citroen
Bagażnik ma pojemność aż 537 l. Fotele składają się na płasko. Klapa może być otwierana elektrycznie.Citroen
Wnętrze jest nie mniej zaskakujące niż nadwozie. Zrezygnowano wprawdzie z kierownicy o nieruchomej części centralnej, ale za to auto ma aż dwa duże ekrany – obydwa seryjne niezależnie od wersji wyposażenia. Dolny obsługuje się dotykowo.Citroen
Klasyka francuskich minivanów: rozkładane stoliki w oparciach foteli.Citroen
Wersja
1.6 VTi
1.6 THP
1.6 HDi
90
1.6 e-HDi
90 Aut.
1.6 e-HDi
115
1.6 e-HDi
115 Aut.
Silnik
benzynowy
benzynowy,
turbo
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
turbodiesel
Pojemność
skokowa
1598 cm3
1598 cm3
1560 cm3
1560 cm3
1560 cm3
1560 cm3
Układ
cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
R4/8
R4/8
R4/8
R4/8
Moc
maksymalna
120 KM/6000
156 KM/6000
92 KM/4000
92 KM/4000
115 KM/3600
115 KM/3600
Maksymalny
moment
obrotowy
160 Nm/4250
240 Nm/1400
230 Nm/1750
230 Nm/1750
270 Nm/1750
270 Nm/1750
Osiągi
Prędkość
maksymalna
182 km/h
203 km/h
173 km/h
175 km/h
185 km/h
189 km/h
Przyspieszenie
0-100 km/h
13,7 s
9,9 s
14,5 s
15,3 s
13,1 s
13,6 s
Zużycie paliwa*
8,5/4,9/6,3
8,2/4,8/6,0
4,8/3,8/4,2
4,2/3,5/3,8
4,5/3,8/4,0
4,4/3,7/4,0
Cena
67 900 zł
80 200 zł
75 000 zł
79 400 zł
79 500 zł
86 400 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (w l/100 km)

Tymon Grabowski

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas