Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda
Nowa odsłona C4 Picasso zyskała efektowny wygląd, ale pod jej kontrowersyjnymi liniami wciąż kryje się bardzo obszerne i pełne praktycznych rozwiązań wnętrze.
To już trzecia generacja kompaktowego minivana Citroena (wcześniej znanego jako Xsara Picasso, obecnie - C4 Picasso). Francuscy producenci słusznie stawiają na minivany - na najważniejszym dla nich, rodzimym rynku są one znacznie popularniejsze niż kompaktowe SUV-y.
Nie tak oszczędny
Do napędu C4 Picasso służą wyłącznie silniki o pojemności 1.6. Turbodiesle oznaczone jako e-HDi spełniają już normę emisji spalin Euro 6.
Według danych fabrycznych, 115-konny e-HDi zużywa średnio 4 l/100 km. Tak, jeżeli jedzie się stale 80 km/h na 6. biegu. W normalnym ruchu bliżej mu do 6,3-6,4 l/100 km, a to już różnica niebagatelna.
Do wysokoprężnych wersji e-HDi można zamówić 6-stopniową skrzynię zautomatyzowaną (ETG6).
Najważniejsze są cale
Aż siedmiocalowy ekran dotykowy i ogromny, 12-calowy "telewizor" pośrodku tablicy przyrządów (obydwa w wyposażeniu standardowym) to coś, z czego producent jest bardzo dumny. Dotykowego ekranu używa się do sterowania klimatyzacją, nawigacją i ustawieniami pojazdu. Szkoda, że nie zostawiono tradycyjnych przycisków do klimatyzacji - jej obsługa za pomocą ekranu dotykowego mocno absorbuje kierowcę. Imponująca jest natomiast liczba rozwiązań ułatwiających jazdę: samoczynne parkowanie, kamera cofania, system zapobiegający niezamierzonemu zjazdowi z pasa, aktywny tempomat i inne. Są też fotele z opcją masażu oraz znana już z poprzedniej generacji, gigantyczna przednia szyba.
Jak na minivana przystało, C4 Picasso ma pięć oddzielnych foteli, każdy przesuwny i składany, a bagażnik zachwyca pojemnością 537 litrów.
140 kg mniej
W stosunku do poprzednika nowy francuski van waży aż o 140 kg mniej i ma obniżony środek ciężkości. A to oznacza jedno - że podczas jazdy zapewnia nie tylko wyższy komfort, ale i znacznie pewniej pokonuje zakręty. Przy czym priorytetem nadal jest komfort.
Ceny C4 Picasso (w tabeli poniżej) są niższe niż w przypadku głównego rywala, Renault Scenica. A można je jeszcze obniżyć (o 8000 zł), zostawiając auto w rozliczeniu.
Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda
Citroen C4 Picasso - pierwsza jazda (czytaj artykuł)
Wersja | 1.6 VTi | 1.6 THP | 1.6 HDi 90 | 1.6 e-HDi 90 Aut. | 1.6 e-HDi 115 | 1.6 e-HDi 115 Aut. |
Silnik | benzynowy | benzynowy, turbo | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 | 1560 cm3 | 1560 cm3 | 1560 cm3 | 1560 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 | R4/16 | R4/8 | R4/8 | R4/8 | R4/8 |
Moc maksymalna | 120 KM/6000 | 156 KM/6000 | 92 KM/4000 | 92 KM/4000 | 115 KM/3600 | 115 KM/3600 |
Maksymalny moment obrotowy | 160 Nm/4250 | 240 Nm/1400 | 230 Nm/1750 | 230 Nm/1750 | 270 Nm/1750 | 270 Nm/1750 |
Osiągi | ||||||
Prędkość maksymalna | 182 km/h | 203 km/h | 173 km/h | 175 km/h | 185 km/h | 189 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 13,7 s | 9,9 s | 14,5 s | 15,3 s | 13,1 s | 13,6 s |
Zużycie paliwa* | 8,5/4,9/6,3 | 8,2/4,8/6,0 | 4,8/3,8/4,2 | 4,2/3,5/3,8 | 4,5/3,8/4,0 | 4,4/3,7/4,0 |
Cena | 67 900 zł | 80 200 zł | 75 000 zł | 79 400 zł | 79 500 zł | 86 400 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (w l/100 km) |
Tymon Grabowski