Citroen C3, Fiat Punto Evo - porównanie

Jedne z najciekawszych samochodów miejskich na naszym rynku, czyli Citroen C3 i Fiat Grande Punto, niemal równocześnie doczekały się nowych wersji.

C3 to nowy model, Punto Evo jest rozwinięciem Grande Punto.
C3 to nowy model, Punto Evo jest rozwinięciem Grande Punto.Motor

W mocno zagęszczonym segmencie aut miejskich nie można narzekać na nudę. Niemal połowa z oferowanych w Polsce samochodów tego typu ma co najwyżej rok "na karku", a większość pozostałych przeszła w ciągu ostatnich 12 miesięcy lifting. A to nie koniec nowości. Zapowiada się zacięta walka.Takim rywalom, jak bardzo przestronna Kia Venga czy świetnie wykonany VW Polo będą musiały stawić czoła dwie nowości z Francji i Włoch. Pierwszą jest nowa generacja Citroena C3 - samochód większy i znacznie bardziej dopracowany od produkowanego od dziewięciu lat poprzednika. Druga nowość to Fiat Punto Evo. Model ten nie zastąpi Fiata Grande Punto, ale zostanie jego nieco wyżej pozycjonowaną odmianą.

Citroen C3 1.4 VTi vs Fiat Punto Evo 1.4 MultiAir

Citroen C3, Fiat Punto Evo - porównanie (czytaj artykuł)

Obsługa systemu nawigacji Fiata jest bardzo prosta i wygodna. Ekran jest blisko kierowcy.Motor
Opcjonalna szyba Zenith (1800 zł) bardzo rozświetla kabinę małego Citroena.Motor
Fiat pewniej się prowadzi, Citroen stawia na komfort podróżnych.Motor
Citroen C3 1.4 VTi vs Fiat Punto Evo 1.4 MultiAirMotor
Fiat Punto Evo 1.4 MultiAirMotor
Nietypowy wygląd reflektorów i duży wlot powietrza wyróżniają Citroena C3.Motor
Fiat Punto Evo 1.4 MultiAirMotor
Citroen C3 1.4 VTiMotor
Fotel Fiata ma dłuższe siedzisko i odsuwa się dalej niż w C3.Motor
Fotele C3 są stosunkowo twarde i sprawdzają się w podróży.Motor
Bagażnik Citroena mieści dokładnie 300 litrów i jest bardzo foremny.Motor
Kokpit nowego C3 wygląda atrakcyjnie, jest łatwy w obsłudze i nieźle wykonany. Element przykrywający zegary i dysze nawiewów jest dostępny w różnych kolorach.Motor
Bagażnik Punto Evo (275 l) ma nierówne ściany, więc trudniej go zapakować.Motor
95-konny silnik Citroena pracuje całkiem cicho i zapewnia autu dobrą elastyczność.Motor
Całkiem żwawa jednostka napędowa Fiata trochę za bardzo hałasuje przy wyższych obrotach.Motor
105-konny Fiat seryjnie ma system Start&Stop.Motor
Nieznacznie przeprojektowany kokpit Fiata robi dobre wrażenie. Materiały niezłej jakości, wykończenie wnętrza dostępne w różnych kolorach.Motor

Pełne styluPatrząc na nową "C-trójkę“ łatwo zauważyć, że urosła. Jest teraz o 8 cm dłuższa i o 6 cm szersza. Nieznacznie większe są też jej wysokość i rozstaw osi. Na szczęście zachowała przy tym charakterystyczną (nawiązującą do modelu 2CV sprzed ponad 60 lat) linię poprzedniczki. Za świeższy wygląd nowego auta odpowiada przede wszystkim atrakcyjny przód z ciekawie zaprojektowanymi światłami i dużym wlotem powietrza pośrodku zderzaka. Żeby nowy Citroen wyglądał jeszcze lepiej, warto dopłacić 1800 zł za szybę Zenith, której górna krawędź sięga daleko za głowy osób siedzących z przodu. I  wybrać kolor uwydatniający jego sylwetkę nieco lepiej niż czerń testowanego egzemplarza. Wracając do ogromnej przedniej szyby - w ciągu dnia wpuszcza ona do wnętrza mnóstwo światła słonecznego (w razie potrzeby można ją zasłonić roletą), bardzo je rozjaśniając. Nocą potrafi jednak dokuczyć brak lampki zamontowanej w suficie przy lusterku. Z oświetleniem przedniej części kabiny muszą sobie bowiem radzić dwie małe lampki nad bocznymi szyba mi i dość kiepsko im to wychodzi. A szkoda, bo wnętrze C3 robi dobre wrażenie. Czasy czarnej jak noc i twardej jak skała tablicy przyrządów poprzednika odeszły w niepamięć. Nowego Citroena C3 wykończono częściowo miękkimi tworzywami o przyjemnej, zróżnicowanej fakturze i kolorystyce.Zrobić wrażenieWłoski rywal nie przeszedł tak radykalnej odmiany jak Citroen. Zauważalne zmiany zewnętrzne w porównaniu z Grande Punto ograniczyły się do przemodelowanego przedniego zderzaka i nowych lamp z tyłu, jednak dynamiczna sylwetka miejskiego Fiata wciąż wygląda atrakcyjnie. We wnętrzu znajdziemy inaczej zaprojektowaną tablicę przyrządów i nieco lepsze materiały wykończeniowe. Zastrzeżenia można mieć, podobnie jak u Citroena, do gorszej jakości tworzyw użytych do wykończenia dolnej części kokpitu i drzwi. Wartą zainteresowania nowinką jest opcjonalny system nawigacji montowany w dedykowanym uchwycie nad środkowymi nawiewami. Podobne rozwiązanie znamy już z Seata Ibizy, jednak w nowym Fiacie ekran nawigacji jest większy i zamontowany znacznie bliżej kierowcy, więc dużo łatwiej się go obsługuje.Więcej niż potrzebaPatrząc na obu konkurentów z zewnątrz wyraźnie widać, że przewaga wysokości jest po stronie Citroena. Wyższe od Fiata o 4 cm nadwozie kryje o kilka centymetrów wyższe wnętrze. W obu autach wysocy kierowcy powinni jednak poważnie przemyśleć wyposażenie dodatkowe. Wspomniana roleta nad opcjonalną szybą Zenith w C3 czy dostępny za 4 tys. zł podwójny szklany dach u Fiata zabierają cenne kilka centymetrów nad głowami.Zarówno z przodu, jak i z tyłu kabiny, nieco więcej miejsca na nogi znajdziemy w Punto Evo. Co ważne, jego siedzenia mają też wygodniejsze podczas dalekich podróży, dłuższe siedziska. Citroen nadrabia trochę szerszym z przodu wnętrzem. Ma też nieznacznie pojemniejszy bagażnik. W dodatku ten w Punto otwieramy przyciskając duże logo Fiata na tylnej klapie. A to, szczególnie zimą, bywa brudne.Mniej znaczy więcej"Na papierze" możliwości obu samochodów wydają się bardzo zbliżone. Ważą tyle samo, poruszają się na takich samych kołach, jeden jest trochę mocniejszy, drugi ma nieco wyższy moment obrotowy. Co ciekawe, szybszy (również w redakcyjnych pomiarach) okazuje się słabszy o 10 KM Citroen. Fiat zgłasza za to mniejsze zapotrzebowanie na paliwo. Przy spokojnej jeździe różnica na jego korzyść może sięgnąć litra na 100 km.Do przeniesienia napędu Citroen przewidział skrzynię o pięciu, a Fiat - o sześciu przełożeniach. Obie nie przepadają za szybką zmianą biegów - w Punto zdarza się problem z włączeniem "jedynki", rywal miewa kłopoty z szybką zmianą z drugiego na trzeci bieg. Dopóki jednak staramy się nie szarpać drążkiem, obie pracują wystarczająco dobrze. W porównaniu z poprzednikiem jego zawieszenie znacznie usztywniono, jednak Citroen wciąż jest raczej "miękki". I to właśnie on pełni w tej parze rolę bardziej komfortowego. Owszem, prowadzi się zupełnie przewidywalnie i - przy przepisowych prędkościach - bezpiecznie, jednak sportowych wrażeń lepiej szukać za kierownicą Fiata. C3 zauważalnie lepiej izoluje za to pasażerów od nierówności nawierzchni. Szczególnie dobrze czuć to teraz, gdy drogi poorane są "pozimowymi" dziurami.Układy kierownicze porównywanej dwójki nie należą do tych o sportowym zacięciu, jednak układ Punto Evo daje kierowcy nieco lepsze wyczucie tego, co dzieje się z jego przednimi kołami. Ma też lubianą przez niektórych użytkowników funkcję City, która wzmacnia jego wspomaganie przy niskich prędkościach. W obu autach przeszkadza mocno pochylony przedni lewy słupek, który niebezpiecznie zasłania kierowcy drogę - szczególnie na łagodnych łukach w lewo.Cena szykuNajtańszy 95-konny Citroen C3 z silnikiem benzynowym to wersja Seduction kosztująca 52 400 zł. Za podstawowe, 105-konne Punto Evo Dynamic przyjdzie nam zapłacić o ponad 5 tys. zł więcej. Chyba że uda nam się w salonie Fiata "załapać" na aktualną promocję - oszczędzimy wtedy 3 tys. złotych.Co ważne, Francuzi w standardzie oferują do "C-trójki" m.in. takie elementy wyposażenia, jak boczne i kurtynowe poduszki powietrzne czy tempomat. Dlatego auto z Włoch, mimo znacznie tańszych dodatków, po wyrównaniu wyposażenia obu samochodów, okazuje się o ponad 7 tys. zł droższe od francuskiego rywala. A przecież Citroen wcale nie jest gorszy, stąd jego wygrana z zupełnie udanym skądinąd konkurentem z Włoch.PodsumowanieCitroen okazał się lepszy od Fiata. Trzeba jednak przyznać, że włoski samochód to starsza konstrukcja, bazująca na Grande Punto. Francuskie auto to tegoroczna nowość. Siedem punktów straty nie jest zatem złym wynikiem, tym bardziej, że w innych wersjach silnikowych i wyposażeniowych różnica w cenie nie jest już tak znacząca. Trzeba przyznać, że obie konstrukcje są bardzo dojrzałe i dopracowane. Citroen po prostu oferuje nieco więcej w niższej cenie.Marcin Laska

Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1397 cm3
1368 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Układ
poprzeczny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
95 KM/6000
105 KM/6500
Maks. moment obrotowy
135 Nm/4000
130 Nm/4000
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
man./5-biegowa
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe
tarczowe went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
belka skrętna
Średnica zawracania
10,5 m
10,9 m
Masa/ładowność
1075/501 kg
1075/545 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
300/1120 l
275/1030 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 95)
45 l (Pb 95)
Opony
185/65 R15
185/65 R15
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
184 km/h
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,6 s
10,8 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,7/4,9/5,9
7,5/4,7/5,7
Emisja dwutlenku węgla
136 g/km
134 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,8 s
12,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
10,9 s (4. bieg)
11,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,7 s (5. bieg)
25,1 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
44,4 m
45,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
45,6 m
46,4 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
64,8 dB
64,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,5/6,3
8,0/5,9
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas