Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZ - test

Chevrolet Trax, bliźniak Opla Mokki, jest obecnie najmniejszym kompaktowym SUV-em. Czy warto zainteresować się jego topową odmianą?

130- konny stępna tylko po sparowaniu z telefonem z internetem. diesel Traxa nie zachwyca kulturą pracy, ale okazuje się bardzo oszczędny.
130- konny stępna tylko po sparowaniu z telefonem z internetem. diesel Traxa nie zachwyca kulturą pracy, ale okazuje się bardzo oszczędny.Motor

Niedawno gama Opla poszerzyła się o małego SUV-a, Mokkę. Teraz - podobnie jak w przypadku większych SUV-ów, Antary i Captivy - doczekał się on swojego odpowiednika w ofercie Chevroleta. Nowe auto nazwano Trax.

Opel Mokka jest o 3 cm dłuższy od Traxa. Różni się nie tylko z zewnątrz, ma też inny kokpit. Gama silników jest taka sama, ceny – o 2-8 tys. zł wyższe.Opel

Inaczej niż w wielu podobnych przypadkach, różnice między tymi bliźniaczymi modelami są spore. Mokka ma bardziej obłą sylwetkę, podczas gdy Trax wyróżnia się masywnymi przetłoczeniami błotników, prostymi liniami okien i typowym dla Chevroleta wielkim wlotem powietrza z przodu.

Captiva za duża?

Jako że Trax ma tylko 425 cm długości (z powodu inaczej ukształtowanych zderzaków jest o 3 cm krótszy od Mokki), można go uznać za najmniejszego kompaktowego SUV-a. Do Mitsubishi ASX brakuje mu niecałych 5 cm, a do Dacii Duster - prawie 7 cm. Uterenowione auta miejskie, takie jak Fiat Sedici, Kia Soul czy Nissan Juke, Chevrolet przerasta o kilkanaście centymetrów.

Co za tym idzie, także kabina Traxa nie należy do największych. Wprawdzie z przodu, nawet po dokupieniu otwieranego dachu (który ogranicza miejsce nad głowami), wygodnie usiądą wysokie osoby, jednak z tyłu jest gorzej - brakuje tam miejsca na nogi i na szerokość. Jeśli chodzi o wielkość wnętrza, Traxowi zdecydowanie bliżej do miejskiego Chevroleta Aveo niż do kompaktowego Cruze'a. Ale przecież nie każdy potrzebuje ogromnej, 7-osobowej kabiny jak w Captivie.

Bagażnik też nie należy do wielkich - 356 litrów wystarczy na weekendowe pakunki, ale chcąc przewieźć coś większego, trzeba złożyć kanapę (najpierw siedzisko, potem oparcie). Uzyskuje się w ten sposób płaską podłogę i 1370 l pojemności.

Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZ

Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZ (czytaj test)

Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor
Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZMotor

Cena za oszczędność

Gama jednostek napędowych, z jakimi można kupić Traxa jest zdecydowanie bardziej "kompaktowa" niż "miejska". Benzynowym silnikom 1.6 (115 KM) i 1.4 Turbo (140 KM) towarzyszy 1,7-litrowy diesel o mocy 130 KM. Ten pierwszy występuje wyłącznie z przednim napędem, drugi - jedynie jako 4x4. Tylko nabywcy diesla mają wybór - napęd przedni lub wszystkich kół, przekładnia manualna albo automat.

Testowane auto ma turbodiesla w połączeniu z ręczną skrzynią i napędem 4x4.

Wnętrze jest zupełnie nieźle wykończone. Co prawda tworzywa mogłyby być bardziej miękkie, ale do ich spasowania trudno mieć zastrzeżenia. Obsługa wszystkiego poza multimediami jest intuicyjna.Motor

Trzeba przyznać, że zestaw ten budzi dość mieszane uczucia. Z jednej strony, nie brak mu niepodważalnych zalet. Na przykład nieduże zapotrzebowanie na paliwo - podczas spokojnej jazdy w trasie na każde 100 km wystarcza 5,2 l ON, a z czterema osobami na pokładzie i pełnym bagażnikiem "spalanie" rośnie do 5,5 l/100 km. W ruchu miejskim zużycie paliwa sięga 8 l na 100 km. 52-litrowy bak pozwala przejechać prawie 800 km bez tankowania.

Z drugiej strony - silnik ma też wady. To, że kiepsko go wygłuszono, nie jest głównym problemem. Gorzej, że cierpi na poważną niechęć do pracy poniżej 2000 obr./min. Z tego powodu przy ruszaniu trzeba go "wkręcić" na obroty i delikatnie puszczać sprzęgło, by nie zgasł. Także przy skręcaniu w poprzeczną uliczkę najlepiej zredukować do pierwszego biegu - na "dwójce" można zdławić silnik.

Auto na zimę

Mimo napędu 4x4 przeznaczeniem Traxa nie jest teren. Winnym jest skromny prześwit - zaledwie 16,8 cm. To niewiele więcej niż w niektórych "zwykłych" autach osobowych. Owszem, bez stresu można Chevroletem wjeżdżać na leśne bądź polne dróżki, nawet gdy za ich nawierzchnię robi kopny piasek albo błoto. Ale każdy trudniejszy teren odpada.

Za to w zimowych warunkach, gdy jezdnie są śliskie, na wielu drogach spotykamy śnieżno-lodowe koleiny, a z niektórych miejsc parkingowych trzeba się wręcz "wydostawać", Trax z napędem wszystkich kół sprawdzi się świetnie.

Komfort jazdy, jaki zapewnia zawieszenie Traxa jest zaskakująco duży (jak na tak niewielkie rozmiary auta). Nawet na większych wybojach nie słychać niepokojących hałasów z okolic kół. Co ważne, Trax pewnie pokonuje zakręty. Owszem, przechyla się przy gwałtownych manewrach, ale mimo to pozostaje stabilny.

Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZ

Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZ (czytaj test)

MyLink (ekran 7'') świetnie współpracuje z zewnętrznymi źródłami muzyki, zdjęć i filmów. Nawigacja dostępna tylko po sparowaniu z telefonem z internetem.Motor
...oraz drugi, z wejściami AUX i USB (dzięki temu wychodząc z auta nie trzeba chować odtwarzacza MP3).Motor
Przód – dużo przestrzeni, wygodna pozycja i spore fotele z niezłym podparciem bocznym.Motor
W drugim rzędzie przydałoby się więcej miejsca – zwłaszcza na nogi podróżnych.Motor
Bagażnik jest mały, ale foremny.Motor
W wersji LTZ z kołami 18'' nie da się dokupić koła zapasowego, jest zatem dodatkowy schowek.Motor
W 1,7-litrowym dieslu zachwyca tylko małe zużycie paliwa. Kultura pracy zostawia sporo do życzenia.Motor
W 1,7-litrowym dieslu zachwyca tylko małe zużycie paliwa. Kultura pracy zostawia sporo do życzenia.Motor
Cyfrowy prędkościomierz wcale nie jest mniej czytelny od klasycznego obrotomierza.Motor
Schowków nie brak. Poza głównym (przed pasażerem) jest też nieduży u szczytu kokpitu...Motor
Wnętrze jest zupełnie nieźle wykończone. Co prawda tworzywa mogłyby być bardziej miękkie, ale do ich spasowania trudno mieć zastrzeżenia. Obsługa wszystkiego poza multimediami jest intuicyjna.Motor
130- konny stępna tylko po sparowaniu z telefonem z internetem. diesel Traxa nie zachwyca kulturą pracy, ale okazuje się bardzo oszczędny.Motor
Zwarta i proporcjonalna sylwetka Traxa. Potężny grill i masywne przetłoczenia błotników sprawiają, że wygląd Traxa budzi zaufanie. Z kolei ciemne wykończenie dolnych elementów dodaje mu lekkości.Motor

Dobra oferta

Testowana wersja jest najdroższa w gamie - kosztuje niemal 95 tys. zł. Za to oferuje prawie kompletne wyposażenie, łącznie ze skórzaną tapicerką czy systemem MyLink (łączącym funkcje nawigacji, multimediów i kamery cofania). Seryjne jest nawet gniazdko 230V.

Wystarczy jednak porównać cenę Chevroleta z kilkoma rywalami, by przekonać się, że Trax wcale nie jest drogi. Poszukujący niedużego SUV-a z dieslem i napędem 4x4 zostawią w salonie Chevroleta co najmniej 90 490 zł. Kia Sportage w zbliżonej specyfikacji kosztuje od 93 300 zł, za Mitsubishi ASX trzeba zapłacić 102 390 zł, a za Nissana Qashqaia 115 900 zł. Nie licząc budżetowej Dacii Duster, tylko Skodę Yeti kupimy taniej (niecałe 90 tys. zł), ale w tej cenie ma ona ledwie 110-konnego diesla.

Chevrolet Trax 1.7D AWD LTZ - podsumowanie

Nowy Chevrolet to ciekawa propozycja - w bardzo korzystnej cenie oferuje oszczędny silnik, napęd 4x4 i bogate wyposażenie. Ma też wady, ale w ostatecznym rozrachunku nikną one wobec długiej listy zalet. Jeśli ktoś nie potrzebuje ogromnego wnętrza, Trax jest dobrym wyborem.

Lepiej wybrać wersję benzynową

Silnik 1.4T znany jest z Opli.Chevrolet

Alternatywą dla diesla jest 1,4-litrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 140 KM. Zasilany nim Trax ma przyzwoite osiągi (niespełna 10 s do "setki"), jest cichy i dość oszczędny - na 100 km zużywa o około 1 l więcej paliwa od diesla. 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego dostępnego w szerokim zakresie (1850-4900 obr./min) zapewnia przyzwoitą elastyczność i zwalnia z konieczności częstego sięgania do dźwigni zmiany biegów. Zakup droższego o 7500 zł turbodiesla wydaje się więc uzasadniony jedynie w przypadku pokonywania naprawdę dużych rocznych przebiegów.

Trax 1.4 Turbo występuje tylko z napędem 4x4.Chevrolet
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1686 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
130 KM/4000
Maks. moment obrotowy
300 Nm/2000
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarczowe
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
belka skrętna
Długość/szerokość/wysokość
425/177/167 cm
Rozstaw osi
256 cm
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1504/422 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
356/1370 l
Pojemność zbiornika paliwa
52 l (ON)
Teoretyczny zasięg
1060 km
Opony
215/55 R18
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
183 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,4 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
5,6/4,5/4,9
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
10,1 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
17,3 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
37,4 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,0/5,2
Rzeczywisty zasięg
780 km
Cena wersji podstawowej*
90 490 zł
Cena
94 490 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas