Samochód gaśnie na biegu jałowym. Możesz to rozwiązać za 30 zł
Jeśli twój samochód regularnie gaśnie na biegu jałowym, może to być zarówno drobna usterka, jak i zapowiedź poważniejszej awarii. Jest jednak jeden element, który warto sprawdzić w pierwszej kolejności. Z pewnością silnik, który gaśnie pracując na biegu jałowym potrzebuje uwagi, bo drobna usterka często może przerodzić się w problem, który całkowicie unieruchomi całe auto. Na szczęście pierwsze czynności można wykonać samemu.

W skrócie
- Gaśnięcie silnika na biegu jałowym często wynika z zabrudzonej lub uszkodzonej przepustnicy, którą można sprawdzić i wyczyścić samodzielnie.
- Objawy problemów to niestabilne obroty, opóźniona reakcja na gaz i zapalająca się kontrolka "check engine".
- Jeśli przepustnica jest czysta, należy sprawdzić inne podzespoły, takie jak zawór EGR, czujniki lub instalację LPG, bo ignorowanie usterek grozi kosztownymi naprawami.
- Więcej podobnych informacji znajdziesz na stronie głównej serwisu
Zanim zaczniemy szukać skomplikowanych usterek, należy sprawdzić przepustnicę. To właśnie ona w 70 proc. przypadków odpowiada za problemy z gaśnięciem silnika na postoju. Zabrudzona lub uszkodzona przepustnica nie jest w stanie utrzymać stabilnych obrotów biegu jałowego, co prowadzi do zgaśnięcia jednostki napędowej.
Przepustnica reguluje ilość powietrza dostarczanego do silnika. Gdy jest zanieczyszczona nagarem i osadami, jej działanie staje się nieprecyzyjne. Sterownik silnika próbuje kompensować nieprawidłowości, ale przy skrajnym zabrudzeniu nie jest już w stanie utrzymać odpowiednich obrotów.
Zabrudzenie przepustnicy nie pojawia się z dnia na dzień. Pierwsze symptomy to wahające się obroty biegu jałowego - wskazówka obrotomierza "tańczy" między 500 a 900 obr./min. Kolejnym sygnałem jest opóźniona reakcja na pedał gazu lub szarpanie podczas przyspieszania. W zaawansowanym stadium pojawia się właśnie gaśnięcie silnika, szczególnie po zdjęciu nogi z gazu przy dojeżdżaniu do skrzyżowania. Może temu towarzyszyć zapalenie się kontrolki "check engine" oraz zwiększone zużycie paliwa - nawet o 10-15 proc..
Jak samodzielnie sprawdzić stan przepustnicy?
Zanim udamy się do mechanika, można wykonać podstawową kontrolę. Otwórz maskę i zlokalizuj przepustnicę - znajduje się między filtrem powietrza a kolektorem dolotowym. Po odłączeniu przewodu dolotowego zajrzyj do środka oświetlając sobie przestrzeń latarka. Jeśli widzisz czarne, oleiste osady na klapce i ściankach - masz odpowiedź na pytanie o przyczynę problemów. Możesz także przeprowadzić test diagnostyczny. Przy pracującym silniku delikatnie naciśnij linkę gazu przy przepustnicy. Jeśli obroty rosną płynnie - mechanizm działa poprawnie. Jeśli silnik dławi się lub reaguje z opóźnieniem - przepustnica wymaga czyszczenia.
Czyszczenie przepustnicy to stosunkowo prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie. Potrzebujesz specjalnego środka do czyszczenia przepustnic (koszt około 20-30 zł) oraz podstawowych narzędzi. Proces polega na demontażu przewodu dolotowego, spryskaniu wnętrza przepustnicy środkiem czyszczącym i dokładnym wytarciu osadów miękką szmatką.
Ważne: po czyszczeniu konieczna jest adaptacja przepustnicy. W starszych autach wystarczy pozostawić silnik na biegu jałowym przez 10-15 minut. W nowszych modelach może być wymagane użycie diagnostyki komputerowej do przeprowadzenia procedury adaptacyjnej.
Dlaczego silnik gaśnie na biegu jałowym?
Jeśli przepustnica okazała się czysta, problem może leżeć gdzie indziej. Częstymi winowajcami są:
- Zanieczyszczony zawór EGR, który zakłóca skład mieszanki
- Uszkodzony czujnik położenia wału korbowego lub przepustnicy
- Nieszczelności w układzie dolotowym wpuszczające "dzikie" powietrze
- Zużyte świece zapłonowe lub cewki zapłonowe
- Awaria regulatora biegu jałowego (w starszych modelach)
W samochodach z instalacją LPG przyczyną może być rozregulowanie systemu gazowego lub uszkodzony reducer. Warto wtedy sprawdzić, czy problem występuje tylko na gazie, czy również na benzynie.
Jeśli silnik gaśnie podczas jazdy, przy ruszaniu lub regularnie na każdym postoju - nie ryzykuj. To już nie jest tylko niewygoda, ale realne zagrożenie bezpieczeństwa. Szczególnie niebezpieczne jest gaśnięcie podczas manewrów wymagających szybkiej reakcji, jak wjazd na rondo czy wyprzedzanie.
Natychmiastowej interwencji wymagają także sytuacje, gdy gaśnięciu towarzyszą: silne szarpanie, metaliczne stuki z komory silnika, zapach spalenizny lub paliwa, czy drastyczny spadek mocy. To mogą być objawy poważnej awarii, której zignorowanie doprowadzi do kosztownych napraw.