Chevrolet Cruze SW 1.4T LT+ - test

Chevrolet w Polsce ma świetną passę, co rusz notując rekordy sprzedaży. Dzięki nowemu rodzinnemu Cruze'owi SW ma być jeszcze lepiej.

Cruze w wersji SW zadebiutował z poślizgiem, ale lepiej późno niż wcale.
Cruze w wersji SW zadebiutował z poślizgiem, ale lepiej późno niż wcale.Motor

Jak zauważyli sami Amerykanie - "auta kompaktowe reprezentują największy segment rynkowy w Europie, stanowiący ok. 17% sprzedaży wszystkich pojazdów, z czego aż 22% to wersja kombi". Zapewne z tego powodu na Cruze'a SW kazali czekać klientom długie 3 lata. Przy okazji, wraz z jego premierą, poddali auto modernizacji i zastosowali nowe silniki - 1,4-litrowy benzynowy z turbodoładowaniem oraz 1,7-litrowego turbodiesla.

Lepszego nie maPod maską testowego samochodu pracuje ten pierwszy. Ma 140 KM mocy i 200 Nm maksymalnego momentu obrotowego, rozciągniętego równo między 1850 a 4900 obr./min. Silnik swoją moc rozwija harmonijnie, nie wykazując słabości w niskim zakresie obrotów, ale i niespecjalnie przepadając za ich górnymi rejestrami. Jeśli można wytknąć mu jakąkolwiek wadę, to tę chwilę zwłoki po wciśnięciu pedału gazu oraz tendencję do wpadania w nieprzyjemny dla ucha rezonans przy schodzeniu z obrotów pomiędzy 4300 a 4000 obr./min.

Silnik do pary ma 6-stopniową skrzynię ręczną o krótkich przełożeniach 1. i 2. biegu oraz długich pozostałych. Dzięki temu Cruze z jednej strony zużywa średnio 7,0 l paliwa na 100 km, a z drugiej - od 80 do 120 km/h na V. biegu przyspiesza w 14,2 s, przegrywając np. ze 122-konną Skodą Octavią 1.4 TSI Combi o 3,1 s. Sama skrzynia pracuje z niezłą precyzją, ale kolejne biegi są daleko od siebie.

Na drodze - przeciętnyMiękkie zawieszenie plus 16-calowe obręcze są sposobem na to, by Cruze dobrze tłumił to, co jezdnia rzuca mu pod koła. Niestety, tylko na pojedynczych nierównościach pracuje ono cicho, natomiast w każdym innym przypadku daje o sobie znać.

Chevrolet zachowuje się stabilnie przy jeździe na wprost, a w zakrętach - mocno przechyla. Mimo tego, auto długo pozostaje neutralne i o tym, że jest już za szybko informuje najpierw piskiem opon. "Miękka" natura Cruze'a daje się za to we znaki przy nagłych manewrach, w czasie których wpada w kołysanie. Układ kierowniczy jest niezbyt bezpośredni i cechuje się zbyt słabą progresją.

FunkcjonalnieWedług Chevroleta bagażnik auta mierzy od 500 do 1478 l, co jest rezultatem przeciętnym w klasie. Z naszych pomiarów wynika, że w rzeczywistości jest ich 439, czyli brakuje aż 61 l. Dla porównania, u klasowego lidera - Skody Octavii Combi (605-1655 l) - producent rozmija się z rzeczywistością jedynie o 21 l (584 l). Gdzie się podziały brakujące litry w Chevrolecie? Nie wiadomo. Za to plus należy mu się za kanapę składaną w stosunku 60:40 i tworzącą płaską podłogę z bagażnikiem.

Cruze ma inne zalety. Oprócz porządnej 553-kilogramowej ładowności, to znakomita funkcjonalność jego przedziału bagażowego. Zasługa w tym podwójnej podłogi z przegródkami, pod którą znajduje się zestaw naprawczy oraz dodatkowe miejsce na drobiazgi. Chevrolet ma też sprytną roletę z półką w przedniej części. Co więcej, zwija się ona lub też unosi w specjalnych prowadnicach, zapewniając bardzo dobry dostęp do bagażnika.

Uporządkowana deska rozdzielcza wykonana jest z niezłych materiałów. Za seryjną kierownicą wielofunkcyjną siedzi się dobrze, a obsługa jest bardzo prosta.Motor

Blaski i kilka cieniWewnątrz Cruze SW wyróżnia się ogromnym zakresem regulacji przednich foteli, licznymi półkami i schowkami (łącznie z tym na szczycie konsoli środkowej, ze złączami AUX/USB) oraz niezłą jakością. Pod względem wymiarów kabiny należy do klasowej czołówki, ale jest tu kilka cieni. Skokowa regulacja oparcia sprawia, że niektórym może brakować tej przysłowiowej kropki nad "i", dzięki której, zamiast dobrze, siedzi się świetnie. Aby zmienić ustawienia komputera pokładowego (pokrętłem w dźwigni kierunkowskazów), zawsze trzeba oderwać rękę od kierownicy, a dmuchawa klimatyzacji w górnych rejestrach pracuje tak głośno, że może obudzić dzieci śpiące w fotelikach.

Z rodzinnym Cruzem jest jak z długo wyczekiwanym wnukiem. Pojawił się późno, ale jest. I bardzo dobrze!

Chevrolet Cruze SW 1.4T LT+

Chevrolet Cruze SW 1.4T LT+

Cruze SW to przyzwoite auto z dobrym wyposażeniem za cenę niższą od konkurencji.Motor
Chevrolet Cruze SW 1.4T LT+ - lepiej późno niż wcale.Motor
Nietypowe! Aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń, przy rolecie bagażnika znalazła się dzielona, wyściełana półka.Motor
System MyLink z wyświetlaczem dotykowym. Umożliwia m.in. słuchanie muzyki czy też odtwarzanie filmów. Prosty w obsłudze.Motor
Tym przyciskiem decyduje się o tym, czy układ start-stop jest włączony czy też nie. W nocy zielona lampka świeci zbyt jaskrawo.Motor
Specjalne wnęki pod podłogą ułatwiają przewożenie drobnych przedmiotów. Pod nimi znajduje się zestaw naprawczy oraz kolejny spory schowek.Motor
Montaż dziecięcych fotelików ułatwiają dwa seryjne uchwyty Isofix przy tylnej kanapie.Motor
Kamera cofania (z naprowadzaniem) wraz z tylnymi czujnikami parkowania należy do wyposażenia seryjnego wersji LT+.Motor
Wygodne fotele. Brakuje regulacji wysokości w ich przedniej części.Motor
Uporządkowana deska rozdzielcza wykonana jest z niezłych materiałów. Za seryjną kierownicą wielofunkcyjną siedzi się dobrze, a obsługa jest bardzo prosta.Motor
W klapie bagażnika umieszczono schowki na trójkąt ostrzegawczy oraz apteczkę.Motor
Wystarczy nacisnąć uchwyt, a roleta sama skieruje się ku górze, ułatwiając pakowanie.Motor
1,4-litrowy silnik z turbosprężarką jest dynamiczny i oszczędny. Motor

PodsumowanieNowe nadwozie i dynamiczny silnik benzynowy uzupełniają rynkową ofertę Chevroleta. Cruze SW to przyzwoite auto z dobrym wyposażeniem za cenę niższą od konkurencji. Ma obszerne wnętrze, duży bagażnik, choć nie większy niż rywale i znakomitą funkcjonalność. Niestety, jeździ przeciętnie, a jego zawieszenie zbyt często daje o sobie znać. Gdyby wystawić mu szkolną ocenę, to zasłużyłby na czwórkę z minusem.

Jak Cruze SW stawia na funkcjonalność

Jak w każdym kombi, najważniejsze znajduje się z tyłu. Cruze dobrze wywiązuje się ze swojej roli auta rodzinnego, mając na pokładzie uchwyty Isofix przy tylnej kanapie oraz mnóstwo półek i schowków w bagażniku. W wyposażeniu znalazła się też specjalna siatka, oddzielająca przedział pasażerski od bagażowego po złożeniu tylnej kanapy.

Montaż dziecięcych fotelików ułatwiają dwa seryjne uchwyty Isofix przy tylnej kanapie.Motor
Nietypowe! Aby jak najlepiej wykorzystać przestrzeń, przy rolecie bagażnika znalazła się dzielona, wyściełana półka.Motor
Specjalne wnęki pod podłogą ułatwiają przewożenie drobnych przedmiotów. Pod nimi znajduje się zestaw naprawczy oraz kolejny spory schowek.Motor
Wystarczy nacisnąć uchwyt, a roleta sama skieruje się ku górze, ułatwiając pakowanie.Motor
W klapie bagażnika umieszczono schowki na trójkąt ostrzegawczy oraz apteczkę.Motor
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1364 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
140 KM/6000
Maks. moment obrotowy
200 Nm/1800
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
Średnica zawracania
10,9 m
Masa/ładowność
1405/553 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
500/1478 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
Opony
205/60 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
468/180/148 cm
Rozstaw osi
268 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,4/4,7/5,7
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
9,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,9 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)*
39,5 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)*
39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
66,2 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,3/5,6
Rzeczywisty zasięg
863 km
Rzeczywista pojemność bagażnika*
439 l
*mierzona według normy VDA

Maciej Struk

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas