Chevrolet Cruze 1.6 i Renault Fluence 1.6 - porównanie

Cruze i Fluence pokazują, że trójbryłowe kompakty mogą zastąpić większe auta.

Dynamiczny i nieco agresywny styl Chevroleta czy elegancki i spokojny wygląd Renault?
Dynamiczny i nieco agresywny styl Chevroleta czy elegancki i spokojny wygląd Renault?Motor

Jeszcze nie tak dawno większość kompaktów miała nadwozia typu hatchback. Od pewnego czasu producenci często poszerzają swoje oferty o ich czterodrzwiowe odmiany. I wystarczy spojrzeć na nasze ulice, by zauważyć, że cieszą się one uznaniem.Telewizyjna reklama nowego modelu Renault (w której elegancko ubrany mężczyzna wsiada do Fluence’a, myśląc że to jego limuzyna) najlepiej obrazuje sens istnienia takich aut. I trzeba przyznać, że zabieg podszywania się pod wyższy segment udał się nie tylko Renault - inna czterodrzwiowa nowość, Chevrolet Cruze, też nie sprawia wrażenia "rozciągniętego" na siłę kompaktu. Sprawdziliśmy co oferują oba samochody w niedrogich odmianach z podstawowymi silnikami 1.6. Produkowany w tureckiej fabryce w Bursie Fluence jest trójbryłową odmianą modelu Megane, jednak zmiana przodu auta oraz nowy tył zupełnie odmieniły jego wygląd. Podczas gdy popularny hatchback ma bardziej dynamiczny charakter, sedan jest stonowany i elegancki. Niektórym trudno będzie wręcz uwierzyć w pokrewieństwo obu modeli. Różnice charakteruChevrolet jest z kolei dostępny, przynajmniej na razie, tylko w odmianie czterodrzwiowej. W odróżnieniu od "miękkich" linii Fluence’a, jego sylwetka pełna jest ostrych cięć i wyraźnych przetłoczeń. Razem ze sporym wlotem powietrza z przodu dodają one Cruze’owi charakteru. Różnice w wyglądzie testowanej dwójki przekładają się na ich charakter. Podczas gdy zawieszenie Chevroleta zestrojono sprężyście (auto tylko nieznacznie przechyla się na zakrętach, zapewniając przy tym niezły komfort jazdy), Fluence resoruje bardziej miękko. Zapewnia zauważalnie wyższy komfort jazdy, ale podczas dynamicznej jazdy nie zachowuje się już tak pewnie, jak Cruze. Na szczęście w ekstremalnych sytuacjach zawsze czuwa układ ESP (seryjny w obu autach).Wszystkim po równoDo szybkiej jazdy nie zachęcają bazowe silniki porównywanych samochodów. Bo choć obydwa auta nie są zawalidrogami, dynamiczna jazda nimi wymaga utrzymywania wysokich obrotów, co w obu przypadkach wiąże się ze sporym hałasem. Obie jednostki mają dokładnie taką samą pojemność skokową i niemal równą moc, nie powinno więc dziwić, że Cruze i Fluence niemal w tym samym momencie osiągają "setkę" i oba rozpędzają się do 185 km/h.Różnice zaczynają się przy wyższych prędkościach, gdzie o 100 kg niższa masa Fluence’a zapewnia mu lepszą elastyczność. Renault jest też nieco mniej paliwożerny.Kwestia wzrostuWysokim kierowcom wygodniej będzie w Chevrolecie - jego fotele mają dłuższe siedziska i tak ogromny zakres regulacji, że maksymalnie do tyłu odsuwa się je właściwie tylko po to, by pod nimi odkurzyć - w tym położeniu nawet wysoki kierowca nie dosięga nogami pedałów. Jest tu też nieco wyżej. Również na tylnych siedzeniach Cruze’a jest trochę więcej miejsca na nogi.Na korzyść Renault przemawia za to większa szerokość kabiny. Ma też obszerniejszy bagażnik - podczas gdy Chevrolet mieści 450 l, do Fluence’a zapakujemy aż 496 l (w wersji z kołem zapasowym, zestaw naprawczy podnosi jego pojemność do 530 l). Z przodu kabiny Chevroleta znajdziemy za to dwa wygodne, regulowane uchwyty na kubki. W Renault też są dwa, ale do wykorzystania nadaje się właściwie tylko jeden. Drugi jest niewygodnie "wciśnięty" za dźwignię zmiany biegów.To się opłacaOba samochody są stosunkowo tanie. Przynajmniej jeśli weźmiemy pod uwagę to, co oferują. Wyprodukowany w 2010 r. Fluence w najtańszej odmianie 1.6 Expression kosztuje niecałe 55 tys. zł. Standardowo oferuje nabywcy m.in. sześć airbagów, ESP, klimatyzację czy elektryczne sterowanie szyb i zewnętrznych lusterek. Z kolei Cruze w najtańszej wersji 1.6 Base jest o 5 tys. zł tańszy, ale żeby pod względem wyposażenia mógł się równać z Renault, należy wybrać kosztującą 58 400 zł odmianę LS. Chevrolet staje się wtedy droższy od Renault. Należy przy tym pamiętać, że ceny te dotyczą Chevroletów wyprodukowanych w zeszłym roku (co może mieć wpływ na cenę auta przy odsprzedaży). Cruze ma za to trzyletnią gwarancję, Renault - o rok krótszą.Decyduje cenaPorównanie wygrał Renault Fluence. Mimo bardzo zbliżonej konstrukcji, mocy i przestronności, okazał się on prawie w każdej kategorii nieznacznie lepszy od Chevroleta. Gdyby nie brać pod uwagę cen (te pewnie i tak niedługo się zmienią, wraz z zakończeniem noworocznych promocji), różnica między obydwoma konkurentami jest minimalna. W przypadku drogich aut 3,5 tys. zł różnicy jest właściwie niezauważalne. Gdy jednak mowa o samochodach za mniej niż 60 tys. zł, jak w przypadku testowanej pary, liczy się każda wydana złotówka. I dzięki temu Renault umacnia się na wygranej pozycji. Bo skoro oferuje niemal to samo z mniejszą kwotę, to po co przepłacać?

Chevrolet Cruze i Renault Fluence

Chevrolet Cruze 1.6 i Renault Fluence 1.6 - porównanie (czytaj artykuł)

Dynamiczny i nieco agresywny styl Chevroleta czy elegancki i spokojny wygląd Renault? Oba samochody mogą się podobać.Motor
Chevrolet Cruze 1.6 LS i Renault Fluence 1.6 ExpressionMotor
Renault stawia na komfort jazdy, Chevrolet lepiej się prowadzi.Motor
Chevrolet Cruze 1.6 LS i Renault Fluence 1.6 ExpressionMotor
Chevrolet Cruze 1.6 LSMotor
Renault Fluence 1.6 ExpressionMotor
Wykorzystanie 450-litrowego bagażnika utrudniają wnikające do niego zawiasy.Motor
Atrakcyjny wygląd to nie jedyna zaleta kokpitu Chevroleta. Jest on też całkiem ergonomiczny. Ciekawostką są elementy tablicy przyrządów obszyte materiałem.Motor
Bardziej klasycznie się nie da - okrągłe zegary Chevroleta są bardzo czytelne.Motor
Wadą sprzętu audio jest trochę za mały i niezbyt czytelny wyświetlacz.Motor
Gdy fotel kierowcy odsuniemy metr od pedałów, za nim zostanie 70 cm na nogi.Motor
Duże fotele Cruze’a są wygodne i odsuwają się niewiarygodnie daleko do tyłu.Motor
Za fotelem odsuniętym metr od pedałów jest o 3 cm mniej miejsca, niż u rywala.Motor
Wadą foteli Renault są krótkie siedziska. Zaletą - wygodne, regulowane zagłówki.Motor
Tu też są wnikające do bagażnika zawiasy. Ten mieści jednak aż 496 litrów.Motor
Bardzo wygodny system dostępu bezkluczykowego kosztuje 1000 zł.Motor
Elementy w kolorze żółtym nie pogarszają czytelności zegarów Renault.Motor
Wnętrze Renault wykonano z nieznacznie lepszej jakości tworzyw, niż u rywala. Jego obsługę nieco utrudniają małe przyciski na panelach radia i klimatyzacji.Motor

PodsumowanieOba czterodrzwiowe kompakty pokazują, jak szybko popularne samochody zbliżają się do tych droższych i bardziej prestiżowych. Chevrolet Cruze, choć przegrał porównanie, powinien przekonać do siebie kierowców lubiących dynamiczną jazdę. Ci jednak, którzy cenią sobie wygodę, powinni zaoszczędzić 3,5 tys. zł i wybrać Renault. Do niedawna trzeba było co najmniej Laguny, by tak wygodnie podróżować. Teraz wystarczy Fluence.Marcin Laska

Dane techniczne
Chevrolet Cruze 1.6 LS
Renault Fluence 1.6 Expression
Silnik
benzynowy
benzynowy
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
R4/16
Układ
poprzeczny
poprzeczny
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
113 KM/6400
110 KM/6000
Maks. moment obrotowy
153 Nm/4200
151 Nm/4250
Napęd
przedni
przedni
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcze
tarczowe went./tarcze
Zawieszenie przednie
McPherson
McPherson
Zawieszenie tył
belka skrętna
belka skrętna
Średnica zawracania
10,9 m
10,5 m
Masa/ładowność
1285/503 kg
1190/535 kg
Pojemność bagażnika
450 l
496 l
Pojemność zbiornika paliwa
60 l (Pb 95)
60 l (Pb 95)
Opony
205/60 R16
205/60 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
185 km/h
185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,8 s
11,7 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
9,0/5,5/6,8
8,8/5,3/6,5
Emisja dwutlenku węgla
159 g/km
155 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-50 km/h
3,6 s
3,7 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,8 s
11,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
12,4 s (4. bieg)
11,4 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
19,3 s (5. bieg)
18,0 s (5. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
40,0 m
40,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
41,3 m
41,1 m
Poziom hałasu przy 50 km/h
58,7 dB
57,8 dB
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,3 dB
64,8 dB
Zużycie paliwa
(miasto/trasa w l/100 km)
8,8/6,3
8,5/6,0
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas