Chevrolet Aveo 1.3d - test
Nowy silnik wysokoprężny zdecydowanie odmienił spokojną naturę Chevroleta Aveo.
Auto amerykańskiego koncernu doceniane jest za swoje obszerne wnętrze, pojemny bagażnik oraz niewygórowaną cenę. Niestety, w odmianach z benzynowymi jednostkami rozczarowuje nie najlepszą dynamiką.
1,3-litrowy turbodiesel o mocy 95 KM także nie jest mistrzem sprintu, ale do dość ospałego świata Aveo wnosi ożywczy powiew. Oczywiście, pod warunkiem, że przekroczy się 1750 obr./min, kiedy łapie swój maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm. Wcześniej przyspiesza niechętnie, a na postoju daje wyraźnie "po uszach".
Wraz ze wzrostem tempa jest jeszcze gorzej. O ile przy niewielkich prędkościach hałas specjalnie nie doskwiera, o tyle przy jeździe autostradą - zaczyna już mocno przeszkadzać. Drugim winowajcą, obok silnika, są szumy opon.
Podczas jazdy Aveo wykazuje się niezłą dynamiką, całkiem chętnie nabierając obrotów. To po części zasługa 6-biegowej skrzyni ręcznej (w odmianie z 75-konnym turbodieslem jest 5 biegów) o krótko zestopniowanych przełożeniach.Oznacza to, że do drążka zmiany biegów trzebasięgać dość często. I nie byłoby w tym nic złego,gdy nie jego przeciętna precyzja.
Chevrolet Aveo 1.3d 6MT
Chevrolet Aveo 1.3d (czytaj test)
Największą zaletą 1,3-litrowego turbodiesla Chevroleta jest skromne zapotrzebowanie na paliwo, w czym pomaga seryjny system start/stop. Nawet zimą, w zatłoczonym mieście trzeba się mocno postarać, by przekroczyć barierę 6,0 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym bez problemu można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km. Szkoda tylko, że Aveo z 95-konnym silnikiem 1.3d dostępne jest jedynie w najbogatszej odmianie LTZ. Fakt, że znalazły się w niej m.in. 16-calowe obręcze aluminiowe, klimatyzacja manualna czy czujniki cofania, jednak 57 490 zł to sporo kasy. Dla porównania, 95-konny Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend kosztuje od 55 040 zł, ale oszczędza na wyposażeniu.
Plusy:
- dobra pozycja za kierownicą,
- bogate wyposażenie,
- niezłe komfort resorowania i właściwości jezdne,
- niskie zużycie paliwa.
Minusy
- głośna praca silnika,
- spore szumy toczenia,
- przeciętna precyzja przekładni,
- zbyt lekko pracujący układ kierowniczy.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 1248 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 95 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 210 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Napęd | przedni |
Pojemność bagażnika | 290/653 l |
Długość/szerokość/wysokość | 404/174/152 cm |
Rozstaw osi | 253 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 171 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,7 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 4,8/3,6/4,1 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 5,9/4,5 |
Cena | 57 490 zł |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński