Chevrolet Aveo 1.3d - test

Nowy silnik wysokoprężny zdecydowanie odmienił spokojną naturę Chevroleta Aveo.

Aveo z 1,3-litrowym turbodieslem dostępne jest tylko w najdroższej odmianie LTZ.
Aveo z 1,3-litrowym turbodieslem dostępne jest tylko w najdroższej odmianie LTZ.Motor

Auto amerykańskiego koncernu doceniane jest za swoje obszerne wnętrze, pojemny bagażnik oraz niewygórowaną cenę. Niestety, w odmianach z benzynowymi jednostkami rozczarowuje nie najlepszą dynamiką.

Największymi zaletami kokpitu Aveo są dobra ergonomia oraz wiele półek i dwa zamykane schowki. Zegary w stylu motocyklowym nie dają powodów do narzekań.Motor

1,3-litrowy turbodiesel o mocy 95 KM także nie jest mistrzem sprintu, ale do dość ospałego świata Aveo wnosi ożywczy powiew. Oczywiście, pod warunkiem, że przekroczy się 1750 obr./min, kiedy łapie swój maksymalny moment obrotowy o wartości 210 Nm. Wcześniej przyspiesza niechętnie, a na postoju daje wyraźnie "po uszach".

Wraz ze wzrostem tempa jest jeszcze gorzej. O ile przy niewielkich prędkościach hałas specjalnie nie doskwiera, o tyle przy jeździe autostradą - zaczyna już mocno przeszkadzać. Drugim winowajcą, obok silnika, są szumy opon.

Podczas jazdy Aveo wykazuje się niezłą dynamiką, całkiem chętnie nabierając obrotów. To po części zasługa 6-biegowej skrzyni ręcznej (w odmianie z 75-konnym turbodieslem jest 5 biegów) o krótko zestopniowanych przełożeniach.Oznacza to, że do drążka zmiany biegów trzebasięgać dość często. I nie byłoby w tym nic złego,gdy nie jego przeciętna precyzja.

Chevrolet Aveo 1.3d 6MT

Chevrolet Aveo 1.3d (czytaj test)

Bagażnik pomieści porządne 290 lub 653 l (do linii okien) po złożeniu oparć kanapy.Motor
Przy korzystaniu z systemu start/stop wskazówka ustawia się na „AUTO STOP”.Motor
Miejsca na nogi w Aveo jest więcej niż w wielu samochodach klasy kompakt.Motor
Największymi zaletami kokpitu Aveo są dobra ergonomia oraz wiele półek i dwa zamykane schowki. Zegary w stylu motocyklowym nie dają powodów do narzekań.Motor
1,3-litrowy turbodiesel jest głośny, ale ma niezłą dynamiką i zużywa mało paliwa.Motor
Bardzo szerokie słupki tylne Aveo ograniczają widoczność.Motor
Chevrolet Aveo z 1,3-litrowym turbodieslem dostępne jest tylko w najdroższej odmianie LTZ.Motor

Największą zaletą 1,3-litrowego turbodiesla Chevroleta jest skromne zapotrzebowanie na paliwo, w czym pomaga seryjny system start/stop. Nawet zimą, w zatłoczonym mieście trzeba się mocno postarać, by przekroczyć barierę 6,0 l/100 km. Poza obszarem zabudowanym bez problemu można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 4,5 l/100 km. Szkoda tylko, że Aveo z 95-konnym silnikiem 1.3d dostępne jest jedynie w najbogatszej odmianie LTZ. Fakt, że znalazły się w niej m.in. 16-calowe obręcze aluminiowe, klimatyzacja manualna czy czujniki cofania, jednak 57 490 zł to sporo kasy. Dla porównania, 95-konny Ford Fiesta 1.6 TDCi Trend kosztuje od 55 040 zł, ale oszczędza na wyposażeniu.

Plusy:

  • dobra pozycja za kierownicą,
  • bogate wyposażenie,
  • niezłe komfort resorowania i właściwości jezdne,
  • niskie zużycie paliwa.

Minusy

  • głośna praca silnika,
  • spore szumy toczenia,
  • przeciętna precyzja przekładni,
  • zbyt lekko pracujący układ kierowniczy.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1248 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
95 KM/4000
Maks. moment obrotowy
210 Nm/1750
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Napęd
przedni
Pojemność bagażnika
290/653 l
Długość/szerokość/wysokość
404/174/152 cm
Rozstaw osi
253 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
171 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
11,7 s
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) 
4,8/3,6/4,1
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
5,9/4,5
Cena
57 490 zł

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas