Chevrolet Aveo 1.3D LT - test

Aveo z jednostką wysokoprężną 1.3 to auto, które pozytywnie zaskakuje.

Chevrolet Aveo nie był wcześniej dostępny z silnikiem wysokoprężnym.
Chevrolet Aveo nie był wcześniej dostępny z silnikiem wysokoprężnym.Chevrolet

Jeszcze do niedawna Chevroleta Aveo można było kupić tylko z silnikiem benzynowym. Teraz oferowany jest także z dieslem 1.3 o mocach 70 i 95 KM. To pierwsza jednostka wysokoprężna dostępna w miejskim Chevrolecie w Europie.

Mocniejsza wersja zapewnia niezłe osiągi - prędkość maksymalna wynosi ponad 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 12 sekund. Zużycie paliwa można uznać za przyzwoite: w mieście to ok. 5,7 l/100 km, a w trasie 4,3 l/100 km. Przeszkadzać może hałas generowany podczas jazdy - nieprzyjemnie niskie częstotliwości emitowane przez diesla przywodzą na myśl czasy, gdy nie było jeszcze systemu common-rail.

Standardem w Aveo z jednostką 1.3D jest 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów oraz system Start/Stop. Powoduje on wyłączanie silnika po wrzuceniu luzu i puszczeniu pedału sprzęgła, np. podczas czekania na zmianę świateł. W ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo pomaga też system sugerujący zmianę przełożeń ("piątka" przy ok. 70 km/h, "szóstka" przy 85 km/h).

W porównaniu z poprzednią generacją Aveo (nadal w sprzedaży), poprawiono pracę zawieszenia, które lepiej tłumi nierówności i generuje mniej hałasu. Problem stanowi mały prześwit, przez co podczas parkowania często zahacza się zderzakiem i podwoziem o krawężniki.

Przeszłością są już czasy, gdy Chevrolety odstawały od konkurencji pod kątem oferowanego wyposażenia. Obecnie standardem w Aveo jest 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, radioodtwarzacz CD/MP3, Isofix do mocowania fotelika dziecięcego, system wspomagający ruszanie pod górę, a nawet... tempomat. Wersja LT ma dodatkowo komputer pokładowy, manualną klimatyzację oraz port USB i Bluetooth. Za 1900 zł można dokupić pakiet LT+, na który składają się 15-calowe alufelgi, elektrycznie otwierane szyby tylne (przednie to standard), elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, podłokietnik przy fotelu kierowcy i podwójna podłoga bagażnika.Plus należy się za sporą liczbę schowków: znajdują się po prawej i lewej stronie radia, nieco powyżej dźwigni zmiany biegów, przed pasażerem z przodu. Kontrowersje budzi za to na styl, w jakim zaprojektowano zegary i wyświetlacz radioodtwarzacza, przywodzący na myśl lata 90. ubiegłego wieku.

Chevrolet Aveo 1.3D LT

Chevrolet Aveo 1.3D LT - test (czytaj artykuł)

Fotele są wygodne i jak na segment aut miejskich mają dość długie siedziska.Chevrolet
Silnik 1.3 to pierwszy diesel dostępny w miejskim Chevrolecie w Europie.Chevrolet
Przycisk "eco" służy do włączania i wyłączania systemu Start/Stop.Chevrolet
Połączenie zegara analogowego z elektronicznym nie wszystkim się podoba.Chevrolet
We wnętrzu jest sporo schowków (m.in. dwa po bokach radia). Wersja wyposażenia LT ma w standardzie regulację systemów audio i bluetooth w kole kierownicy.Chevrolet
Poprawione w stosunku do poprzedniej generacji zawieszenie spisuje się znacznie lepiej.Chevrolet
Pod tylną klapą Aveo kryje duży jak na swoją klasę bagażnik o pojemności 290 litrów.Chevrolet

Plusy:

  • niezłe osiągi;
  • bogate wyposażenie standardowe;
  • wygodna pozycja za kierownicą;
  • spora liczba schowków.

Minusy:

  • natarczywy dźwięk silnika wysokoprężnego - zwłaszcza przy niższych prędkościach;
  • zbyt mały prześwit.
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1248 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
95 KM/4000
Maks. moment obrotowy
210 Nm/1750
Napęd
przedni
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Pojemność bagażnika (min./maks.)
290/653 l
Opony
195/65 R15
Wymiar (dł./szer./wys.)
404/174/152 cm
Rozstaw osi
253 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
174 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
12,6 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
4,8/3,6/4,1
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
5,7/4,3

Maciej Pobocha

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas