BMW X4 xDrive35d - test

BMW X4 xDrive35d chce być jednym autem do wszystkiego. Dlatego ma tył w stylu coupe, podniesione zawieszenie, a pod maską – aż 313-konnego turbodiesla.

Pakiet sportowy M, w jaki „ubrano” X4, wymaga dopłaty 18 254 zł. Obejmuje m.in. zderzaki i nakładki progowe.
Pakiet sportowy M, w jaki „ubrano” X4, wymaga dopłaty 18 254 zł. Obejmuje m.in. zderzaki i nakładki progowe.Motor

Przed pojawieniem się odmiany M40i, która zadebiutowała na tegorocznej wystawie w Detroit, to właśnie xDrive35d było najszybszym X4. Napędzane 313-konnym turbodieslem nadal robi zresztą ogromne wrażenie.

Jego 3-litrowy, podwójnie doładowany silnik zachwyca wysoką kulturą pracy, spontaniczną reakcją na gaz i niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo. W końcu inaczej nie sposób nazwać średniego wyniku na poziomie 8,9 l/100 km. Oczywiście przy spokojnej jeździe.

Ten silnik jest znakomity pod każdym względem. Przy szybkiej jeździe w trasie zużywa poniżej 10 l paliwa na 100 km.Motor

Wrażenie robi również łatwość, z jaką turbodiesel X4 wkręca się na obroty, co potwierdzają tylko liczby. Przy 1500 obr./min buzuje w nim aż 630 Nm i  utrzymuje się na tym samym poziomie do 2500 obr./min.

Co ciekawe przy 4400 obr./min, kiedy silnik osiąga swoje 313 KM, do dyspozycji kierowcy nadal pozostaje niebywałe 450 Nm.

Zresztą ze świecą szukać drugiego turbodiesla, który wkręcałby się aż na 5500 obr./min. I to z dużą łatwością, a na dodatek brzmiałby równie rasowo i bez "wysokoprężnego klekotu".

Choć jakość materiałów jest wysoka, konsola środkowa pod naciskiem wyraźnie skrzypi. Fantastyczne ergonomia i funkcjonalność.Motor
[1] Łatwiej się nie da. Pokrętło świateł i włączniki lamp przeciwmgłowych. [2] Na ekranie systemu multimediów można wyświetlać aktualne dane dotyczące m.in. kierunku jazdy, czy działania napędu xDrive. [3] Pod przesuwaną klapką w konsoli środkowej znalazło się miejsce na dwa kubki.Motor

Sportowy turbodiesel

100 km/h na liczniku X4 pojawia się już po 5,4 s, co oznacza wprawdzie o 0,2 s gorszy czas niż deklaracje producenta, ale i tak sprawia, że to bardzo szybkie auto. Na rozpędzenie się do 180 km/h BMW potrzebuje z kolei 18,2 s, czyli raptem o 1,4 s więcej od 300-konnego, sportowego Subaru WRX STI.

Bardzo dobre fotele (opcja). Elektryczna regulacja – za dopłatą.Motor
2-osobowa kanapa. Dużo miejsca na nogi, ale nad głowami – średnio.Motor

Silnik do pary ma 8-biegowy automat - jeden z najlepszych na rynku. Na jego pracę wyraźnie wpływa wybrany tryb jazdy. W ustawieniach Comfort i Eco Pro biegi zmienia gładko i bez szarpnięć, dbając oczywiście o jak najszybsze wbicie tego najwyższego. W Sport, a w szczególności w Sport+ zwleka ze zmianą przełożenia, wrzucenie kolejnego kwitując delikatnym szarpnięciem. Tryb ręczny, obsługiwany m.in. łopatkami przy kierownicy, działa praktyczne natychmiastowo.

Świetne połączenie

Na drodze w podstawowych trybach X4 łagodnie pokonuje nawet spore niedoskonałości asfaltu, w czym pomaga mu adaptacyjne zawieszenie o zmiennej sile tłumienia. Wygodę nieco obniżają jedynie krótkie nierówności poprzeczne, na co wpływ mają jednak 19-calowe obręcze testowanego auta.

W codziennej jeździe na korzyść BMW przemawia też dobre wyciszenie wnętrza. Szumy pochodzące spod podłogi, jak i powietrza owiewającego nadwozie utrzymują się bowiem na niewysokim poziomie.

Bagażnik ma pojemność 500-1400 l. Oparcie kanapy: składane w proporcji 40:20:40.Motor

Choć X4 xDrive35d prowadzi się jak usportowiony crossover, pod względem właściwości jezdnych nieco mu brakuje do poziomu Porsche Macana. Owszem, jest stabilne na wprost, chętnie zmienia kierunek i wpisuje się w zakręty, jednak przy szybkiej jeździe wymaga sporo precyzji. Tym bardziej że dość wcześnie zaczyna płużyć przodem w skręcie, a na zmianę obciążenia reaguje zarzucaniem tyłem.

Trakcja w X4 (napęd 4x4) jest bardzo dobra. Na wyjściu z zakrętu czuć zaś wyraźną preferencję tylnej osi, przy której znalazł się seryjny układ aktywnego rozdziału siły napędowej pomiędzy koła.

 
BMW X4 xDrive35d
Silnik
diesel, biturbo
Pojemność skokowa
2993 cm3
Układ cylindrów/zawory
R6/24
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
313 KM/4400
Maks. moment obrotowy
630 Nm/1500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość
467/188/162 cm
Rozstaw osi
281 cm
Średnica zawracania
11,9 m
Masa/ładowność
1860/580 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
500/1400 l
Poj. zbiornika paliwa
67 l (ON)
Opony
245/45 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
247 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,2 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,4 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,2 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
63,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*
6,7/5,5/6,0
Teoretyczny zasięg
1120 km
Dane testowe*
11,0/6,7/8,9
Rzeczywisty zasięg
760 km
Cena
272 500 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

BMW X4 xDrive35d: PLUSY I MINUSY

+ wyśmienite osiągi+ świetna reakcja silnika na gaz+ niewygórowane zużycie paliwa+ bardzo szybki automat+ dobry ogólny komfort jazdy+ pewne prowadzenie+ wydajne hamulce

- ograniczona przestrzeń na głowy pasażerów kanapy- tylko dwa miejsca z tyłu- wysoka cena

BMW X4 xDrive35d: PODSUMOWANIE

Przednie światła – jak w BMW X3. Seryjne są biksenonowe. W pełni LED-owe za dopłatą 9431 zł. Motor

X4 xDrive35d to auto do wszystkiego, choć nie bez wad. Jest bardzo szybkie, wygodne i wszechstronne.

BMW X4 xDrive35d

BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor
BMW X4 xDrive35dMotor

Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 15/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas