BMW X1 xDrive23d - test

BMW X1 ma wiele zalet. Najwięcej z nich ujawnia jednak dopiero jesienią i zimą, podczas kiepskiej pogody.

Zimą X1 pokazuje swoje zalety - napęd 4x4 i spory prześwit ułatwiają jazdę po śliskich drogach
Zimą X1 pokazuje swoje zalety - napęd 4x4 i spory prześwit ułatwiają jazdę po śliskich drogachMotor

Gdy siedem lat temu BMW prezentowało model X3, nie było dla niego konkurentów. Obecnie tej wielkości SUV-a oferuje już niemal każdy producent aut premium, a mimo to zaawansowana wiekiem "X-trójka" nadal nieźle się sprzedaje. BMW postanowiło zatem powtórzyć ten ruch. Tym razem nowością jest mały SUV segmentu premium - X1. Znów nie posiada rywali, ma za to duże szanse na powodzenie.Komfort w małym opakowaniuJak na SUV-a, nadwozie X1 jest dość niskie. W połączeniu ze sporym prześwitem sprawia ono dobre wrażenie i przyciąga spojrzenia przechodniów. Długa maska (silnik umieszczono wzdłużnie), pękate nadkola i masywny tył nadają mu groźny wygląd.Pod względem rozmiarów auto plasuje się pomiędzy "trójką" kombi a Nissanem Qashqaiem. We wnętrzu miejsca jest tyle, co w serii 3, ale dzięki wyżej umieszczonym fotelom oraz dużej powierzchni szyb i lusterek, widoczność jest znacznie lepsza. Kokpit ma styl pozostałych modeli BMW - jest elegancki, przejrzysty, ergonomiczny i zmontowany z dobrej jakości materiałów.Samochody marki BMW słyną głównie ze sportowego charakteru. I pod tym względem X1 nie zawodzi. Zawieszenie zestrojono dość  sztywno, więc mimo sporego prześwitu auto nie przechyla się zbyt mocno na zakrętach. Co ważne, nie traci na tym komfort podróżnych   jazda nowym modelem jest wygodniejsza, niż popularną "trójką".

Pod maską testowanego modelu pracowała najmocniejsza z dostępnych jednostek wysokoprężnych. 204-konny silnik seryjnie współpracuje z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Zapewnia autu więcej niż wystarczające osiągi - sprint do "setki" trwa zaledwie 7,3 s. Większe  wrażenie robi jednak ciągła gotowość do zrywu - właściwie przy każdej prędkości po dodaniu gazu następuje szybka redukcja biegu i samochód gwałtownie przyspiesza.

Pełne charakteruPrecyzyjny układ kierowniczy, w połączeniu ze sprężystym zawieszeniem i sprawnym napędem sprawiają, że szybka jazda X1 to przyjemność.  Na krętej trasie nie czuć wysoko umieszczonego środka ciężkości. Gdy za szybko wjedziemy w zakręt, auto staje się lekko podsterowne (o bezpieczeństwo dba na szczęście seryjny układ DSC - odpowiednik ESP), długo jego zachowanie pozostaje jednak neutralne. Fani driftingu  też nie powinni czuć się zawiedzeni. Przyciskiem DTC na dole konsoli można włączyć sportowy tryb kontroli trakcji (reaguje ona wtedy  znacznie później), by cieszyć się nadsterownymi poślizgami po każdym dodaniu gazu w zakręcie. Jest też, coraz rzadziej spotykana, możliwość całkowitego wyłączenia DSC.

BMW udało się stworzyć kolejne auto, które łączy zalety SUV-a (zwiększony prześwit, obszerne wnętrze, modny wygląd) z cechami typowymi dla marki, czyli sportowym zachowaniem na drodze i wysoką jakością wykonania. Modelem tym powinni się zainteresować klienci, którzy  dotąd wyjeżdżali z salonów BMW kombi serii 3. "Trójka" jest tylko minimalnie obszerniejsza od X1, za to znacznie więcej kosztuje  - porównywalne wersje są nawet o 20 tys. zł droższe. Testowane auto to najdroższa odmiana za 157 900 zł (nie licząc wyposażenia dodatkowego za ok. 60 tys. zł). Dużo rozsądniejszym wyborem wydaje się więc wersja ze 177-konnym dieslem. Ma ona co prawda ręczną skrzynię biegów i zapewnia nieznacznie gorsze osiągi, ale kosztuje aż o 16 tys. zł mniej.

BMW X1 xDrive23d

BMW X1 xDrive23d - test (czytaj artykuł)

Pod jego podłogą ukryto schowek na drobiazgi.Motor
Duży, otwierany szklany dach kosztuje dodatkowo niemal 5,5 tys. zł.Motor
Napęd 4x4 i spory prześwit ułatwiają jazdę po śliskich drogach...Motor
...czy w śnieżnych koleinach.Motor
Świetne fotele z wydłużanym siedziskiem są elementem pakietu stylistycznego Cool Elegance za 10 728 zł.Motor
Z tyłu jest właściwie tyle samo miejsca, co w "trójce" z nadwoziem kombi.Motor
420-litrowy bagażnik ma praktyczne taśmy zapobiegające przemieszczaniu się bagażu. Motor
Moc 204 KM to wśród seryjnych dwulitrowych turbodiesli rekord. Dla lepszego rozkładu mas silnik jest cofnięty pomiędzy nadkola, a akumulator trafił do bagażnika.Motor
Kokpit jest bardzo czytelny i ergonomiczny, a ekran systemu nawigacji nie wystaje z tablicy przyrządów, jak np. w "trójce". Dzięki dodatkowym przyciskom, system iDrive jest teraz łatwiejszy w obsłudze.Motor
Zimą X1 pokazuje swoje zalety.Motor

Plusy: świetny silnik, precyzyjny układ kierowniczy, atrakcyjny wygląd, wysoka jakość wykonania, bogata lista wyposażenia dodatkowego

Minusy: dość wysoka cena zakupu, bardzo wysokie ceny niektórych dodatków, nieco zbyt głośna praca nierozgrzanego silnika

Marcin Laska

Silnik
diesel biturbo
Pojemność skokowa
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Moc maksymalna
204 KM/4400
Maks. moment obrotowy
400 Nm/2000
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Napęd
4x4
Pojemność bagażnika
420/1350 l
Opony
225/50 R17
Wymiar (dł./szer./wys.)
445/180/155 cm
Rozstaw osi
276 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,3 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,8/5,5/6,3
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
8,6/6,2
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas