BMW 750Li xDrive - test

Komfort, jaki oferuje BMW serii 7 budzi podziw. Ale pomimo napędu 4x4, zima nie jest ulubioną porą roku dla tego modelu.

Pod maską limuzyny BMW pracuje silnik 4.4 V8 wyposażony w podwójne turbodoładowanie.
Pod maską limuzyny BMW pracuje silnik 4.4 V8 wyposażony w podwójne turbodoładowanie.Motor

W przedłużanej wersji BMW 7 można się choć przez chwilę poczuć jak prezydent. Jednak za luksus podróżowania w takich warunkach trzeba dopłacić aż 25 000 zł i nie jest to wcale koniec dodatkowych opłat, liczonych w dziesiątkach tysięcy złotych.

Projektanci starali się, by otoczenie kierowcy zawierało jak najmniej przycisków. Mimo tego obsługa wymaga przyzwyczajenia.Motor

Próba oszczędnościPod maską limuzyny BMW pracuje silnik 4.4 V8 wyposażony w podwójne turbodoładowanie. Dzięki temu, maksymalny moment obrotowy (600 Nm) jest osiągany już przy 1750 obr./min. Moc na poziomie 407 KM przy tej pojemności nie wydaje się szczególnym osiągnięciem, ale przecież mamy tu do czynienia z super ekskluzywną limuzyną, a nie samochodem sportowym. Sens stosowania turbodoładowania zamiast wysokiej pojemności jest dziś w zasadzie jeden: próba ograniczenia zużycia paliwa i emisji dwutlenku węgla. BMW zresztą w tej dziedzinie wydaje się robić całkiem sporo: wszystkie auta tej marki mają obecnie odzysk energii podczas hamowania i bezpośredni wtrysk paliwa. Niestety, katalogowe dane producenta dość poważnie mijają się z rzeczywistością. Podczas testu BMW 750Li wykazywało zużycie na poziomie 30 l/100 km w mieście i 12 l/100 km przy absolutnie delikatnej jeździe szosowej. Przy nieco bardziej dynamicznym stylu jazdy rosło do 16 l/100 km. Zastosowanie napędu 4x4 w aucie tej klasy wydaje się być jedynie zabiegiem marketingowym. O ile w przypadku Audi A8 z pełnokrwistym układem quattro jest to uzasadnione, to niestety system xDrive w BMW serii 7 niewiele wnosi. Na nawierzchniach asfaltowych nawet wersje z tylnym napędem prowadzą się wyśmienicie, natomiast w warunkach zimowych xDrive nie zachwyca płynnością działania (szczególnie na ostrych zakrętach o zmiennej przyczepności). Oczywiście ze wszystkim radzi sobie układ stabilizacji toru jazdy DSC, ale wygląda to raczej na walkę systemów niż harmonijną współpracę.

Loża honorowaKomfort podróżowania BMW serii 7 jest bezdyskusyjny. Jedynymi bodźcami mogącymi zakłócać czasami błogi spokój są wyraźne głuche stuki zawieszenia. Jednak przy stanie naszych dróg oraz wysokiej masie 18-calowych kół wydaje się to nieuniknione. W nowym BMW serii 7 zastosowano system obsługi iDrive najnowszej generacji. Mimo wyraźnej poprawy w stosunku do pierwszego iDrive z 2001 r. nawigacja po systemie nie jest prosta. Pasażerowie obu tylnych foteli mają do dyspozycji własną konsolę iDrive, za pomocą której mogą między innymi aktywować telewizję czy odtwarzacz DVD. Każdy z foteli ma spory zakres regulacji. BMW 750Li okazało się kolejnym autem, w którym system bezkluczykowego dostępu nie działa poprawnie. Blokował się bagażnik i przednie prawe drzwi pasażera. Jak widać zdarza się to nawet w autach za pół miliona złotych.

BMW 750Li xDrive

BMW 750Li xDrive - test (czytaj artykuł)

Jeżeli zamiast tylnej kanapy mają być dwa niezależne fotele, to konieczna jest dopłata blisko 15 000 zł.Motor
Mimo, iż to nie właściciel będzie zwykle kierowcą tej limuzyny, komfort siedzenia kierowcy jest doskonały.Motor
Dwa dodatkowe ekrany (9,2 cala) oraz odtwarzacz DVD dla pasażerów tylnych foteli kosztują 14 000 zł. Co ciekawe, w tej cenie nie ma słuchawek.Motor
Pojemność bagażnika liczy 500 l, jednak wykorzystanie przestrzeni utrudniają nieregularne kształty. Klapa bagażnika ma możliwość elektrycznego zamykania.Motor
Centralny ekran służy do obsługi auta w ramach systemu iDrive. Część funkcji, jak chociażby widoczne tu sterowanie światłami, ma animowane grafiki wyjaśniające ich działanie.Motor
W dolnej części obrotomierza znajduje się wskaźnik, na którym można obserwować odzysk energii podczas hamowania.Motor
Obok dźwigni obsługi automatycznej skrzyni biegów pokrętło zintegrowanego sterowania funkcjami samochodu iDrive.Motor
Projektanci starali się, by otoczenie kierowcy zawierało jak najmniej przycisków. Mimo tego obsługa wymaga przyzwyczajenia.Motor
V8 biturbo ciągnie jak silnik elektryczny: 600 Nm od 1750 do 4500 obr./min.Motor
Nadwozie wersji L jest wydłużone o 14 cm. Dzięki temu pasażerowie tylnych foteli mogą podróżować w komfortowych warunkach, na rozkładanych fotelach.Motor
Pod maską limuzyny BMW pracuje silnik 4.4 V8 wyposażony w podwójne turbodoładowanie.Motor

Plusy:wysoki komfort jazdy, szczególnie z tyłu, dobre osiągi, wysoki poziom bezpieczeństwa biernego, bogate wyposażenie

Minusy:wysokie ceny wyposażenia dodatkowego, niezachwycające własności napędu xDrivew warunkach zimowych

Marcin Klonowski

Silnik
benz., biturbo
Pojemność skokowa
4395 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Moc maksymalna
407 KM/5500
Maks. moment obrotowy
600 Nm/1750
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
autom./6-biegowa
Pojemność bagażnika
500 l
Opony
245/50 R18
Wymiar (dł./szer./wys.)
521/190/148 cm
Rozstaw osi
321 cm
Osiągi
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,1 s
Zużycie paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
17,1/8,9/11,9
Średnie zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km)
30,0/16,0
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas