BMW 320d Touring - test

Nowe BMW serii 3 w wersji kombi to auto niezwykle dopracowane i funkcjonalne. Nie utraciło jednak charakteru typowego dla samochodów bawarskiej marki.

„Trójka” Touring wygląda efektownie. Sylwetka jest nawet bardziej dynamiczna niż w odmianie sedan.
„Trójka” Touring wygląda efektownie. Sylwetka jest nawet bardziej dynamiczna niż w odmianie sedan.Motor

Samochody typu kombi dawno temu straciły użytkowy charakter. Patrząc na BMW serii 3 w wersji Touring (zachowano tradycyjną dla firmy nazwę tej wersji nadwozia) trudno w ogóle odgadnąć, że kiedykolwiek taki miały. Duża w tym zasługa wyglądu auta.

Styl typowy dla BMW, ale... Ekran nawigacji wygląda jakby został dołączony do projektu w ostatniej chwili.Motor

To nie jest przerobiony na szybko sedan, tutaj wszystko do siebie pasuje. Niska, szeroka, z długą maską, unoszącą się linią okien i pochyloną pokrywą bagażnika - nawet na postoju "trójka" kombi wygląda na szybkie auto.

Typowe BMW

Zresztą nie tylko wygląda. To jest szybkie auto. Wersja 320d napędzana jest najmocniejszą odmianą czterocylindrowego diesla o pojemności dwóch litrów. Moc maksymalna wynosi 184 KM. Silnik doskonale współpracuje z opcjonalnym, 8-biegowym automatem - szkoda, że dopłata za niego wynosi ponad 11 000 zł. Samochód rozpędza się do 100 km/h w 7,8 s, znakomicie reaguje też na dodanie gazu przy jeździe z większymi prędkościami. Wyprzedzanie to czysta przyjemność.

Prędkość maksymalna wynosi blisko 230 km/h, zatem jazda w tempie autostradowym w niewielkim stopniu wykorzystuje możliwości auta. Jeszcze większe wrażenie robi zachowanie auta na krętych drogach. Niewyczuwalne przechyły nadwozia, niezwykle precyzyjny, czuły układ kierowniczy, zredukowana praktycznie do zera podsterowność - w kategorii przyjemność z jazdy "trójka" Touring może służyć za wzór. I to nie tylko w swojej klasie.

Dopracowane detale

Wybór wersji kombi nie będzie więc okupiony żadnymi wyrzeczeniami. A korzyści jest wiele. Bagażnik, przy normalnym ustawieniu foteli, ma 495 l. Kanapa jest standardowo składana i dzielona na trzy części w proporcjach 40:20:40. Seryjnie oferowana jest siatka oddzielająca bagażnik od części pasażerskiej. Po złożeniu kanapy można ją bardzo łatwo zamontować tuż za przednimi fotelami.

BMW 320d Touring

BMW 320d Touring (czytaj test)

Z tyłu stworzono komfortowe warunki do długich podróży. Mnóstwo miejsca na nogi i głowę.Motor
Rozbudowane fotele z elektryczną regulacją są świetne, ale kosztują sporo ponad 8000 zł.Motor
Kamery w przednim zderzaku (część pakietu za 9500 zł) przydają się przy wyjeżdżaniu z miejsc z ograniczoną widocznością.Motor
Silnik zapewnia więcej niż wystarczające osiągi, a przy spokojnej jeździe w trasie zużycie paliwa spada nawet poniżej 6 l/100 km.Motor
Styl typowy dla BMW, ale... Ekran nawigacji wygląda jakby został dołączony do projektu w ostatniej chwili.Motor
„Trójka” Touring wygląda efektownie. Sylwetka jest nawet bardziej dynamiczna niż w odmianie sedan.Motor
Proporcje nadwozia typowe dla BMW. Długa maska zdradza wzdłużne ustawienie silnika.Motor
BMW serii 3 w wersji Touring w dużym stopniu przypomina większą „piątkę”. W praktyce jest od niej niewiele mniejsza, walory funkcjonalne są bardzo zbliżone.Motor

Dostęp do bagażnika jest znakomity. Standardem jest system elektrycznego podnoszenia pokrywy. Po dokupieniu dostępu bezkluczykowego (za 2490 zł) można ją otworzyć stopą, wystarczy na krótko wsunąć nogę pod zderzak w środkowej części. Idealne rozwiązanie, gdy trzeba włożyć coś do środka, a ma się zajęte ręce. Jeśli do bagażnika trzeba włożyć coś mniejszego, wystarczy unieść tylko tylną szybę. To również standard. Nie trzeba też szarpać się z roletą, lekkie naciśnięcie na jej brzeg powoduje, że unosi się do góry, niewielki ruch ręki wystarczy by wróciła na miejsce. A gdy roleta jest niepotrzebna, można ją schować w zrobionym na miarę schowku pod podłogą bagażnika. Gumowe zaczepy sprawią, że nie będzie podskakiwać na wybojach i hałasować.

Trzeba rozbić skarbonkę

Jest jeden problem - pieniądze. Standardowo wyposażone BMW 320d Touring kosztuje ponad 155 000 zł, do tego trzeba doliczyć ponad 11 000 zł za automat z manetkami przy kierownicy. A gdy zacznie się dodawać następne pozycje z cennika, bez problemów można przekroczyć... 250 000 zł. Wskazana jest więc pewna powściągliwość.

Praktyczny bagażnik

Rozwiązania wykorzystane w BMW serii 3 Touring nie są niczym nowym, ale zastosowane razem znacznie podnoszą walory praktyczne auta. Od razu widać, że wszystko zostało przemyślane w najdrobniejszych szczegółach.

Mniejsze ładunki można włożyć do bagażnika przez unoszoną szybę.Motor
Elektrycznie unoszoną klapę można aktywować także stopą.Motor
Siatka oddzielająca bagaże może być zapięta za przednimi fotelami.Motor
Opcjonalna szyna z regulowanymi pasami zabezpiecza ładunek.Motor
Jeden ze schowków w podłodze idealnie mieści roletę bagażnika.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
1995 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
184 KM/4000
Maks. moment obrotowy
380 Nm/1750
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,3 m
Masa/ładowność
1500/550 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
495/1500 l
Pojemność zbiornika paliwa
57 l (ON)
Opony
205/60 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
462/181/143 cm
Rozstaw osi
281 cm
Teoretyczny zasięg
1240 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
5,9/3,9/4,6
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,7 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,5/6,5
Rzeczywisty zasięg
760 km
Cena wersji podstawowej*
155 300 zł
Cena
166 392 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas