BMW 116i - test
Najmniejszy model w gamie i bazowy silnik. Czy taki zestaw zasługuje na miano prawdziwego BMW, które zapewnia świetne osiągi i rewelacyjnie się prowadzi?
Pierwsza generacja serii 1 dla wielu kierowców stała się biletem wstępu do świata BMW. Okazała się rynkowym sukcesem, doczekała się 4 wersji nadwozia (3d, 5d, coupe i cabrio), ale pod względem wymiarów trudno było ją traktować jak pełnowartościowy kompakt. Ciasne wnętrze, mały bagażnik i jakość wykończenia niższa niż w przypadku większych modeli BMW - to były główne bolączki tego auta.Bazowe może być szybkieDruga generacja serii 1 to już kompakt z prawdziwego zdarzenia. Cztery dorosłe osoby mogą podróżować nim w komfortowych warunkach, a liczący 360 l pojemności bagażnik jest porównywalny z tym w Golfie czy Focusie. Jednak najwięcej przyjemności z podróży BMW serii 1 będzie miał kierowca.
Doskonały rozkład mas, napęd na tylną oś, układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta i sportowa pozycja w fotelu - to wszystko mocne punkty najmniejszego modelu BMW. Co ważne, dostępne także w bazowej wersji 116i. Poprzednik w wersji 116i dysponował jednostką o mocy 115 KM i delikatnie mówiąc nie grzeszył dynamiką. Przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 10,8 sekundy w samochodzie reklamowanym sloganem "radość z jazdy" wywoływało złośliwy uśmiech. Na szczęście można już o tym zapomnieć, bo nowe 116i dysponuje mocą 136 KM, którą generuje turbodoładowana jednostka. Redakcyjne pomiary przyspieszeń 0-100 km/h dały wynik 8,6 s. Należy go uznać za całkowicie wystarczający, jak na bazową wersję BMW. Jeśli dodać do tego stosunkowo wysoki moment obrotowy (220 Nm) i rozsądne zużycie paliwa to okaże się 116i jest bardzo ciekawą ofertą.
Na pozytywne oceny zasługuje również układ hamulcowy 116i. Bez względu na to, czy tarcze są zimne, czy rozgrzane kompaktowe BMW z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 36 metrów. To doskonały rezultat. A jeśli uwzględni się kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, to "jedynka" nie ma się czego wstydzić. Premium w dobrej cenieZazwyczaj bazowe wersje aut marek premium nie rozpieszczają bogatym wyposażeniem i odstraszają ceną zakupu. W tym przypadku jest nieco inaczej. Po pierwsze poziom wyposażenia jest przyzwoity, po drugie wyjściowa cena wynosi 99 900 zł i uwzględnia 5-letni pakiet serwisowy pokrywający koszty przeglądów łącznie z częściami BMW i robocizną. Powiedzenie "będziesz miał wydatki" nie jest więc w tym przypadku trafione. Tym bardziej, że 116i oferowane jest aktualnie w promocyjnej cenie, która wynosi 89,9 tys. złotych
BMW 116i
BMW 116i - test (czytaj artykuł)
Wojtek Jurko
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Układ | wzdłużny |
Zasilanie | wtrysk bezpośredni |
Moc maksymalna | 136 KM/4400 |
Maks. moment obrotowy | 220 Nm/1350 |
Napęd | tylny |
Skrzynia biegów | man./6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tarcz. went./tarcz. |
Zawieszenie przednie | McPherson |
Zawieszenie tył | wielowahaczowe |
Średnica zawracania | 11,1 m |
Masa/ładowność | 1365/530 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 360/1200 l |
Pojemność zbiornika paliwa (typ paliwa) | 52 l (Pb 95) |
Opony | 195/55 R16 |
Wymiar (dł./szer./wys.) | 432/177/142 cm |
Rozstaw osi | 269 cm |
Osiągi (dane producenta) | |
Prędkość maksymalna | 210 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,5 s |
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 7,1/4,6/5,5 |
Emisja dwutlenku węgla | 129 g/km |
Dane testowe | |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Przyspieszenie 0-200 km/h | 11,7 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 8,2 s (4. bieg) |
Elastyczność 80-120 km/h | 14,8 s (6. bieg) |
Hamowanie 100-0 km/h (zimne) | 36,0 m |
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe) | 36,2 m |
Poziom hałasu przy 100 km/h | 65,8 dB |
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km) | 8,7/6,7 |