BMW 116i - test

Najmniejszy model w gamie i bazowy silnik. Czy taki zestaw zasługuje na miano prawdziwego BMW, które zapewnia świetne osiągi i rewelacyjnie się prowadzi?

Podstawowy wcale nie znaczy za słaby. Silnik w 116i jest dynamiczny, elastyczny, a przy tym oszczędny.
Podstawowy wcale nie znaczy za słaby. Silnik w 116i jest dynamiczny, elastyczny, a przy tym oszczędny.Motor

Pierwsza generacja serii 1 dla wielu kierowców stała się biletem wstępu do świata BMW. Okazała się rynkowym sukcesem, doczekała się 4 wersji nadwozia (3d, 5d, coupe i cabrio), ale pod względem wymiarów trudno było ją traktować jak pełnowartościowy kompakt. Ciasne wnętrze, mały bagażnik i jakość wykończenia niższa niż w przypadku większych modeli BMW - to były główne bolączki tego auta.Bazowe może być szybkieDruga generacja serii 1 to już kompakt z prawdziwego zdarzenia. Cztery dorosłe osoby mogą podróżować nim w komfortowych warunkach, a liczący 360 l pojemności bagażnik jest porównywalny z tym w Golfie czy Focusie. Jednak najwięcej przyjemności z podróży BMW serii 1 będzie miał kierowca.

Między zegarami znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego i trybu jazdy. W przypadku Eco Pro kierowca otrzymuje podpowiedzi dotyczące stylu jazdy (np. zmiana biegu), a w trybie Sport m.in. informacje o wykorzystaniu mocy.Motor

Doskonały rozkład mas, napęd na tylną oś, układ kierowniczy dający świetne wyczucie auta i sportowa pozycja w fotelu - to wszystko mocne punkty najmniejszego modelu BMW. Co ważne, dostępne także w bazowej wersji 116i. Poprzednik w wersji 116i dysponował jednostką o mocy 115 KM i delikatnie mówiąc nie grzeszył dynamiką. Przyspieszenie 0-100 km/h na poziomie 10,8 sekundy w samochodzie reklamowanym sloganem "radość z jazdy" wywoływało złośliwy uśmiech. Na szczęście można już o tym zapomnieć, bo nowe 116i dysponuje mocą 136 KM, którą generuje turbodoładowana jednostka. Redakcyjne pomiary przyspieszeń 0-100 km/h dały wynik 8,6 s. Należy go uznać za całkowicie wystarczający, jak na bazową wersję BMW. Jeśli dodać do tego stosunkowo wysoki moment obrotowy (220 Nm) i rozsądne zużycie paliwa to okaże się 116i jest bardzo ciekawą ofertą.

Na pozytywne oceny zasługuje również układ hamulcowy 116i. Bez względu na to, czy tarcze są zimne, czy rozgrzane kompaktowe BMW z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na dystansie 36 metrów. To doskonały rezultat. A jeśli uwzględni się kompletne wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa, to "jedynka" nie ma się czego wstydzić. Premium w dobrej cenieZazwyczaj bazowe wersje aut marek premium nie rozpieszczają bogatym wyposażeniem i odstraszają ceną zakupu. W tym przypadku jest nieco inaczej. Po pierwsze poziom wyposażenia jest przyzwoity, po drugie wyjściowa cena wynosi 99 900 zł i uwzględnia 5-letni pakiet serwisowy pokrywający koszty przeglądów łącznie z częściami BMW i robocizną. Powiedzenie "będziesz miał wydatki" nie jest więc w tym przypadku trafione. Tym bardziej, że 116i oferowane jest aktualnie w promocyjnej cenie, która wynosi 89,9 tys. złotych

BMW 116i

BMW 116i - test (czytaj artykuł)

Seria 1 nie odstaje od większych modeli BMW pod względem jakości wykończenia. Masywna kierownica świetnie leży w dłoniach.Motor
136-konne BMW 116i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy.Motor
Podstawowy wcale nie znaczy za słaby. Silnik w 116i jest dynamiczny, elastyczny, a przy tym oszczędny.Motor
Druga generacja serii 1 (F20) zadebiutowała w 2011 roku.Motor
BMW 116iMotor
...a w trybie Sport m.in. informacje o wykorzystaniu mocy.Motor
Na centralnym wyświetlaczu pokazywane są informacje na temat trybu jazdy. W przypadku Eco Pro kierowca otrzymuje podpowiedzi dotyczące stylu jazdy (np. zmiana biegu)...Motor
Trzy oblicza BMW: sportowe, komfortowe i ekonomiczne.Motor
Tryby jazdy (Sport, Comfort, Eco Pro) wybiera się za pomocą przycisku obok dźwigni biegów. Motor
Turbodoładowany silnik 1.6 o mocy 136 KM zapewnia przyspieszenie 0-100 km/h w 8,6 sekundy.Motor
Dobrze wyprofilowane fotele i sportowa pozycja za kierownicą to mocne punkty serii 1.Motor
Fotel pozwala zająć sportową pozycję za kierownicą.Motor
Między zegarami znajduje się wyświetlacz komputera pokładowego i trybu jazdy. Motor

Wojtek Jurko

Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1598 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
136 KM/4400
Maks. moment obrotowy
220 Nm/1350
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,1 m
Masa/ładowność
1365/530 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
360/1200 l
Pojemność zbiornika paliwa (typ paliwa)
52 l (Pb 95)
Opony
195/55 R16
Wymiar (dł./szer./wys.)
432/177/142 cm
Rozstaw osi
269 cm
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,5 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,1/4,6/5,5
Emisja dwutlenku węgla
129 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,6 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
11,7 s
Elastyczność 60-100 km/h
8,2 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
14,8 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,0 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,2 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
65,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
8,7/6,7
Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas