Audi SQ5 TDI quattro tiptronic - test

Ten SUV Audi jest jak szwajcarski scyzoryk – łączy w sobie wiele cech i funkcji. Z pozoru w jednym modelu są one nie do pogodzenia. Ale tylko z pozoru...

Cztery końcówki układu wydechowego zdradzają, że nie jest to „zwykłe” Q5 z TDI.
Cztery końcówki układu wydechowego zdradzają, że nie jest to „zwykłe” Q5 z TDI.Motor
Kokpit niemal wzorowy. Niemal, bo gigantyczne lusterka skutecznie ograniczają widoczność z miejsca kierowcy.Motor

Audi SQ5 to pod kilkoma względami samochód wyjątkowy i wyłamujący się z tradycji marki. Po pierwsze, jeszcze nigdy w sportowej gamie marki (S w nazwie) nie było SUV-a. Po drugie, nie było tam też auta z silnikiem Diesla. A teraz już jest. Czy takie posunięcie ma sens?

Pierwszy rzut oka na SQ5 nie rozwiewa jeszcze tych wątpliwości. 20-calowe koła, 4 końcówki wydechu, mnogość lakierowanych na srebrno elementów - kompaktowy SUV plus sportowe dodatki to dyskusyjne połączenie. W kabinie, poza zmienioną kierownicą i szarymi zegarami, większych różnić w stosunku do "zwykłych" wersji Q5 nie ma. Jest za to wszystko to, co decyduje o powodzeniu tego modelu, czyli wysoka jakość wykończenia, intuicyjna obsługa i dużo miejsca, zarówno dla pasażerów, jak i bagaży.

TDI może być sportowe

Kolejna wątpliwość to silnik TDI pod maską SQ5. Czasy, kiedy jedynym słusznym wyborem do auta o sportowych ambicjach był silnik benzynowy, minęły. 3-litrowy diesel biturbo o mocy 313 KM czyni cuda. Bo tak można określić przyspieszenie od 0 do 100 km/h blisko 2-tonowego auta w 5,2 s. To o prawie 2 sekundy lepszy wynik niż uzyskało Renault Clio RS. Jeszcze większe wrażenie robi jednak łatwość, z jaką SQ5 rozpędza się przy wyższych prędkościach. Na osiągnięcie 200 km/h potrzeba tylko 22 sekundy. Duży udział w takich osiągach ma 8-biegowa przekładnia, która imponuje szybkością zmiany biegów. I nie ma większego znaczenia, w jakim trybie akurat pracuje (do wyboru są automatyczny, komfortowy i dynamiczny).

W parze z osiągami idą doskonałe hamulce, które przy rozgrzanych tarczach zatrzymują SQ5 na odcinku 33,6 m.

Pozostaje jeszcze kwestia brzmienia jednostki, ale Audi po mistrzowsku rozwiewa wątpliwości co do sportowego brzmienia TDI. Kierowca ma możliwość zmiany charakterystyki dźwięku silnika W ustawieniu komfortowym 3.0 TDI jest dyskretny, a w trybie dynamicznym przypomina... benzynowe V8. To efekt zastosowania w układzie wydechowym modułu akustycznego, który wzmacnia dźwięk silnika podczas przyspieszania. SQ5 jest więc bardzo szybkie i brzmi jak samochód sportowy, ale zużycie paliwa zupełnie nie pasuje do sportowego charakteru. W ruchu miejskim bez trudu można uzyskać spalanie poniżej 10 litrów ON/100 km.

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic (czytaj test)

Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor
Audi SQ5 TDI quattro tiptronicMotor

SUV może być sportowy

W stosunku do standardowych wersji Q5, odmiana S ma obniżone o 30 mm sportowe zawieszenie. Jest ono stosunkowo twarde, ale zachowuje niezbędny w naszych warunkach margines komfortu. Napęd na 4 koła quattro zapewnia wzorową przyczepność i pozwala kierowcy na wykorzystanie gigantycznego potencjału silnika.

SQ5 zaprzecza powiedzeniu, że jeśli coś jest do wszystkiego, to jest do niczego. To wszechstronne, kompletne auto.

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic

Audi SQ5 TDI quattro tiptronic (czytaj test)

Audi drive select, czyli sposób na różne oblicza auta.Motor
Miejsca pod dostatkiem – Q5 to jeden z najbardziej przestronnych modeli wśród kompaktowych SUV-ów.Motor
Fotele nie wyglądają na sportowe, ale to tylko pozory. W zakrętach trzymają wystarczająco dobrze, by wykorzystać napęd i moc SQ5.Motor
Lusterka zewnętrzne i relingi w kolorze matowego aluminium a także 20-calowe felgi to standard w Audi SQ5.Motor
Cztery końcówki układu wydechowego zdradzają, że nie jest to „zwykłe” Q5 z TDI.Motor
Panel systemu MMI – jego obsługa jest prostsza, niż może się wydawać w pierwszej chwili.Motor
Kokpit niemal wzorowy. Niemal, bo gigantyczne lusterka skutecznie ograniczają widoczność z miejsca kierowcy.Motor
Biegi można zmieniać łopatkami, ale po co? Automat jest świetny.Motor
Silnik
biturbodiesel
Pojemność skokowa
2967 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/24
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
313 KM/3900
Maks. moment obrotowy
650 Nm/1450
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1920/610 kg
Średnica zawracania
11,9 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
540/1560 l
Pojemność zbiornika paliwa
75 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
464/191/162 cm
Rozstaw osi
281 cm
Opony
255/45 R20
Teoretyczny zasięg
1100 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,6/6,4/6,8
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,2 s
Przyspieszenie 0-140 km/h
9,8 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
22,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
33,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,0 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,5/7,0
Rzeczywisty zasięg
910 km
Cena wersji podstawowej*
274 840 zł
Cena
274 840 zł
*z tym samym silnikiem

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas