Audi Q5 2.0 TFSI hybrid quattro - test

Hybrydowe Q5 to bardziej pokaz możliwości inżynierów firmy Audi, niż szansa na realne oszczędności. Jest na to za drogie i za dużo pali.

Ksenonowe reflektory i LED-owe światła dzienne także w hybrydzie wymagają dopłaty w wysokości ponad 5000 zł.
Ksenonowe reflektory i LED-owe światła dzienne także w hybrydzie wymagają dopłaty w wysokości ponad 5000 zł.Motor
Obsługa hybrydy niczym nie różni się od każdego Q5. Jakość wykonania również. Pierwsza klasa.Motor

Za bazę do stworzenia hybrydowego Q5 posłużyła wersja napędzana 2-litrowym silnikiem TFSI, rozwijającym moc 211 KM, z typowym dla Audi napędem quattro. Poważnie zmieniono za to skrzynię biegów - wykorzystano 8-stopniowy automat, ale w miejsce konwertera umieszczono płaski silnik elektryczny osiągający 54 KM oraz wielopłytkowe sprzęgło, pozwalające na rozłączenie obu jednostek napędowych - benzynowej i elektrycznej. Do tego doszedł zestaw akumulatorów litowo-jonowych umieszczonych pod podłogą bagażnika, co ograniczyło o 80 l jego pojemność. Zostało 460 l.

Na prąd lub z prądem

Taka konstrukcja napędu pozwala na jazdę w kilku trybach. Najciekawszy jest w pełni elektryczny. Energia zmagazynowana w akumulatorach pozwala na przejechanie około 3 km - pod warunkiem nieprzekraczania 60 km/h. Przy łagodnym rozpędzaniu, "na bateriach" można rozwinąć prędkość 80-90 km/h.

Można też jeździć zupełnie inaczej. Maksymalna moc hybrydowego zespołu napędowego wynosi 245 KM, a przy gwałtownym rozpędzaniu silnik elektryczny pełni rolę "dopalacza", poprawiającego osiągi. Sprint do 100 km/h trwa raptem 7,1 s, świetne wrażenie robi też lekkość, z jaką auto nabiera prędkości tuż po dodaniu gazu. Przy agresywnej jeździe przeszkadza jednak głośna praca silnika. Tym bardziej w porównaniu z ciszą panującą w trybie elektrycznym.

Audi Q5 2.0 TFSI hybrid quattro

Audi Q5 2.0 TFSI hybrid quattro (czytaj test)

Naciśnięcie startera nie oznacza uruchomienia silnika – wszystko zależy od stanu baterii.Motor
Na centralnym wyświetlaczu można wywołać informacje o chwilowym zużyciu paliwa i ilości odzyskanej energii w ostatnim czasie...Motor
...a także obraz tego, co napędza samochód – silnik elektryczny, spalinowy czy oba naraz.Motor
W hybrydowym Q5 nie ma obrotomierza, jego miejsce zajął wskaźnik procentowego wykorzystania mocy. Animowana ikona pośrodku informuje o sposobie przepływu napędu w systemie.Motor
Obsługa hybrydy niczym nie różni się od każdego Q5. Jakość wykonania również. Pierwsza klasa.Motor
Pod maską znany, 2-litrowy silnik TFSI o mocy 211 KM. W czasie jazdy dość często pozostaje wyłączony, ale podczas rozpędzania robi się głośny.Motor
Zestaw naprawczy przewozi się w bocznej skrytce.Motor
Podłoga jest płaska i sięga krawędzi załadunku. Pod nią są akumulatory, zatem nie ma miejsca na schowek.Motor
Ksenonowe reflektory i LED-owe światła dzienne także w hybrydzie wymagają dopłaty w wysokości ponad 5000 zł.Motor
Hybrydowe Q5 wyróżnia się 10-ramiennymi, „turbinowymi” felgami.Motor

Najczęściej samochód pracuje w jeszcze innym trybie. Przypomina to zaawansowany system start/stop. Silnik benzynowy wyłączany jest przy każdym odjęciu gazu, a energia toczącego się auta wykorzystywana jest do podładowania baterii. Silnik elektryczny działa wtedy jako generator prądu. Uruchamianie jednostki benzynowej jest bezgłośne, ale towarzyszy mu niekiedy nieprzyjemne szarpnięcie. Aby temu zapobiec, należy delikatnie obchodzić się z gazem. Wymagane jest wyczucie.

Technika ma swoją cenę

W naszych warunkach jedyną wymierną korzyścią z wykorzystywania samochodu hybrydowego jest zużycie paliwa. Nominalnie niższe niż w przypadku konwencjonalnego auta o zbliżonych osiągach. Q5 hybrid podczas płynnej jazdy w trasie zużywa średnio 8,6 l/100 km. W mieście - gdzie częściej wykorzystywane są zalety łączonego systemu napędowego - w sumie niewiele więcej, 9,8 l/100 km. Ale już szybka jazda da wynik około 15 l/100 km. Wybierając wersję 2.0 TDI dużo wolniej jeździć się nie będzie, zużycie paliwa też jest podobne, a w kieszeni zostanie... jakieś 66 000 zł.

Alternatywa

Audi Q5 2.0 TDI quattroAudi

Cena: 165 140 zł (S tronic)Prędkość maks.: 200 km/h0-100 km/h: 9,9 sŚr. zużycie paliwa: 7,0 l/ 100 km"Zwykłe" Q5 pod względem finansowym wypada o niebo lepiej od hybrydy. Nawet wersja 3.0 TDI, choć ma lepsze osiągi, kosztuje 14 800 zł mniej.

Silnik
benz.,turbo/elektryczny
Pojemność skokowa (benz.)
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna (benz.)
211 KM/6000
Moc maksymalna (elektryczny)
54 KM
Maks. moment obrotowy
153 Nm/4200
Moc maksymalna (łącznie)
245 KM
Maks. moment obr. (łącznie)
480 Nm
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tył
wielowahaczowe
Długość/szerokość/wysokość
463/190/163 cm
Rozstaw osi
281 cm
Średnica zawracania
11,6 m
Masa/ładowność
1910/580 kg
Pojemność bagażnika
460/1480 l
Pojemność zbiornika paliwa
72 l (Pb 95)
Opony
235/55 R19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
225 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,1 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,6/7,1/6,9
Emisja dwutlenku węgla
159 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,1 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
37,1 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
60,9 dB
Średnie zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,8/8,6
Cena
231 040 zł

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas