Audi S8 - test

Najszybsza odmiana Audi A8 to prawdziwy wilk w owczej skórze – wyglądem nie różni się bardzo od pozostałych wersji, osiągami bije je na głowę.

Wyglądem eleganckie S8 nie różni się bardzo od słabszych wersji Audi A8.
Wyglądem eleganckie S8 nie różni się bardzo od słabszych wersji Audi A8.Motor

Spośród najpopularniejszych luksusowych limuzyn Audi A8 wyróżnia się sportowym charakterem. Prowadzi się lepiej niż pozostała dwójka (BMW serii 7 i Mercedes klasy S), choć nie dorównuje im komfortem jazdy.

Wersją szczególną, towarzyszącą A8 od czasu pierwszej odsłony z 1996 r., jest usportowione S8. Wypróbowaliśmy jego najnowsze wydanie.

Delikatne zmiany

Z zewnątrz S8 niewiele różni się od A8. Można je rozpoznać tylko po detalach, takich jak inne zderzaki, poczwórny wydech czy charakterystyczny kolor lusterek i wypełnienia grilla. Dla wielu osób taki dyskretny wygląd jest sporą zaletą Audi.

Kokpit S8 jest wzorowy pod względem wykonania, wykończenia i jakości użytych materiałów, ale także w kwestii ergonomii.Motor

Wewnątrz S8 też się zbytnio nie wyróżnia. Fani rozpoznają je po szarych tarczach wskaźników i wykończeniu kokpitu włóknem węglowym, ale reszta kabiny jest jak w pozostałych odmianach - tylko lepiej wyposażona. Bo i po co większe zmiany, skoro to jedno z najlepszych wnętrz w świecie motoryzacji - perfekcyjnie zmontowane i wykończone.

[1] Wysuwane głośniki systemu Bang&Olufsen (kosztującego aż... 30 tys. zł). [2] Sterowanie komfortowymi tylnymi fotelami w podłokietniku (dopłata ponad 16 tys. zł). Wyżej – panel 4-strefowej klimatyzacji.Motor

Jeszcze więcej sportu

Ale najważniejsze kryje się pod maską S8. Silnik ma pojemność 4,0 l i dwie turbosprężarki, dzięki którym rozwija aż 520 KM mocy. Równie imponujący jest moment obrotowy - 650 Nm dostępne w zakresie 1700-5500 obr./min.

Błyskawiczna reakcja na dodanie gazu i wyjątkowo sprawna przekładnia automatyczna (8-biegowa), stały napęd 4x4 oraz funkcja Launch Control - wszystko to przekłada się na fenomenalne osiągi. Producent obiecuje przyspieszenie 0-100 km/h w 4,1 s, ale podczas naszych pomiarów Audi regularnie osiągało tę prędkość w czasie zaledwie 3,8 s! Dla porównania, 571-konny Mercedes SLS potrzebował 3,9 s, a 573-konny Aston Martin V12 Vantage S - 4,2 s. Mimo że nie są ponad 5-metrowymi sedanami o masie 2 ton.

Jeszcze większe wrażenie robi zachowanie tej limuzyny na krętej trasie. Seryjne pneumatyczne zawieszenie (obniżone o 1 cm w stosunku do tego w A8) utrzymuje auto w ryzach, nie pozwalając na większe przechyły w łukach. System Audi drive select pozwala konfigurować pracę silnika, automatu, zawieszenia, układu kierowniczego itp. W trybie "dynamic" wszystkie te elementy działają niemal wyczynowo. S8 staje się superzwinne, posłuszne poleceniom kierowcy, stabilne, a zakręty pokonuje szybciej niż niejeden samochód sportowy.

Świetną trakcję na wyjściu z zakrętu zapewnia sportowa "szpera", kierująca więcej mocy na to z tylnych kół, które ma lepszą przyczepność.

Superwygodne siedzenia w obu rzędach. Tylne sportowe fotele wymagają dopłaty. Nieco brakuje miejsca na nogi jadących z tyłu.Motor

Sport nieekstremalny

Mimo takiego charakteru S8 pozostaje komfortową limuzyną. Nawet w najtwardszym ustawieniu zupełnie sprawnie tłumi wstrząsy, a w pozostałych zapewnia wygodę nieosiągalną dla większości aut na rynku.

O komfort akustyczny dba system aktywnej redukcji hałasu, dzięki któremu przy 130 km/h głośność we wnętrzu wynosi 65,5 dB, czyli tyle, co w sportowych autach przy 50 km/h. Może nawet zbyt skuteczny - ładny dźwięk V8 nie powinien być tak wygłuszony, przynajmniej w trybie dynamic.

Nawet bagażnik Audi S8 jest szlachetnie wykończony. Jego pojemność to 520 l.Motor

Funkcja pracy na czterech cylindrach sprawia, że spokojnie pokonując trasę, auto zużywa ok. 9 l na 100 km. Dynamiczna jazda po mieście daje już jednak wynik na poziomie 20-25 l/100 km.

Jednak i on jest akceptowalny, kiedy auto kosztuje ponad 560 tys. zł (testowany egzemplarz to już blisko 800 tys. zł).

 
Audi S8
Silnik
benzynowy, biturbo
Pojemność skokowa
3993 cm3
Układ cylindrów/zawory
V8/32
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
520 KM/5800
Maks. moment obrotowy
650 Nm/1700
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
automatyczna/8-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze wentylowane
Długość/szerokość/wysokość
515/195/146 cm
Rozstaw osi
299 cm
Średnica zawracania
12,7 m
Masa/ładowność
1990/600 kg
Pojemność bagażnika
520 l
Poj. zbiornika paliwa
82 l (Pb 98)
Opony
265/40 R20
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,8 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
34,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
34,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
62,0 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta*
13,2/7,2/9,4
Teoretyczny zasięg
870 km
Dane testowe*
14,6/9,2/11,9
Rzeczywisty zasięg
680 km
Cena
561 040 zł
* miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

AUDI S8: PLUSY I MINUSY

+ fenomenalne osiągi+ rewelacyjne prowadzenie - jak w lżejszych o połowę autach+ wysoki komfort jazdy+ bogate wyposażenie+ niesamowita jakość wykończenia

- astronomiczna cena zakupu- drogie dodatki- zbyt mocno wygłuszony dźwięk silnika

Z tyłu sportowa odmiana Audi A8 wyróżnia się „dyfuzorem” z dwiema podwójnymi końcówkami układu wydechowego.Motor

AUDI S8: PODSUMOWANIE

Audi S8 - najbardziej dynamiczna z luksusowych limuzyn - imponuje właściwie pod każdym względem.

Audi S8

Audi S8

Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor
Audi S8Motor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: One Press Photo; "Motor" 51-52/2016

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas