Audi S1 Sportback - test

Najnowsze usportowione Audi, model S1, to auto, które potrafi robić niesamowite rzeczy, choć zupełnie się z tym nie obnosi.

Nowe światła i szerszy grill nie rzucają się w oczy tak jak duże wloty powietrza w zderzaku (z których tylko lewy jest wlotem, prawy zaślepiono).
Nowe światła i szerszy grill nie rzucają się w oczy tak jak duże wloty powietrza w zderzaku (z których tylko lewy jest wlotem, prawy zaślepiono).Motor

Audi konsekwentnie rozbudowuje gamę modeli sygnowanych literą S. Najnowszy stał się jednocześnie najmniejszym z usportowionych Audi. Bazuje na modelu A1, nazywa się S1 i jest pierwszym autem z napędem na cztery koła w swojej klasie.

Audi S1 jest dostępne w wersji trzy- lub pięciodrzwiowej. My przetestowaliśmy tę drugą, czyli S1 Sportback.

Całkiem niepozorne

Nowa wersja wcale nie różni się od A1 na tyle, żeby ludzie oglądali się za nią na ulicy. W testowanym aucie uwagę zwraca połączenie żywego czerwonego lakieru z opcjonalnie pomalowanymi na czarno dachem oraz łukami dachowymi - w A1 można wybierać tylko kolor tych ostatnich. Są też 18-calowe (większe o cal od seryjnych), częściowo lakierowane na czarno felgi. Jednak tak naprawdę dopiero z tyłu widać, że to nie jest zwykłe miejskie autko. Cztery duże końcówki wydechu i sporych rozmiarów dyfuzor - taki zestaw budzi respekt nawet w tak niewielkim samochodzie.

W perfekcyjnie wykończonym wnętrzu nie trzeba było wiele zmieniać. Pojawiły się sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami, świetnie leżąca w dłoniach kierownica (za dopłatą spłaszczona) i aluminiowe pedały. Więcej widocznych zmian nie trzeba.

Ukryty potencjał

Znacznie ważniejsze są modyfikacje, których na pierwszy rzut oka nie widać. Niełatwo odgadnąć, że pod maską małego Audi pracuje potężna, dwulitrowa jednostka turbo o mocy 231 KM i momencie obrotowym sięgającym 370 Nm.

Świetna jakość i ergonomia – wnętrze zachowało zalety A1. Poza fotelami i kierownicą, nowością są czerwone szwy i akcenty na dźwigni zmiany biegów oraz wokół przycisku uruchamiającego silnik.Motor

Jeszcze trudniej domyślić się, że tylne zawieszenie ma konstrukcję wielowahaczową - nieczęsto spotykaną nawet wśród kompaktów, a co dopiero w segmencie aut miejskich.

Ale najbardziej zaskakujący jest napęd na cztery koła - to jedyne auto tej wielkości,w którym silnik napędza obie osie (wykorzystuje układ Haldex 5. generacji). Można się zatem spodziewać świetnych osiągów i fenomenalnej trakcji.

Bezkonkurencyjne

Rzeczywiście, trudno sobie wyobrazić kierowcę, dla którego osiągi tego auta byłyby niewystarczające. Tym bardziej że gdy zmierzyliśmy testowane Audi na hamowni, okazało się, że jego moc to nie 231, lecz aż 267 KM! A moment obrotowy wynosi 387 zamiast 370 Nm.

Efektem są piorunujące osiągi. Według producenta S1 powinno osiągać prędkość 100 km/h w 5,9 s od startu. Nasze pomiary dały fenomenalny wynik 5,6 s. Nie mniej imponuje rozpędzanie przy wyższych prędkościach - pod względem elastyczności (60-100 km/h w 3,8 s) S1 pokonuje nawet takie auta, jak BMW 1M (4,0 s) czy Porsche 911 Carrera S (5,0 s).

Audi S1 Sportback

Audi S1 Sportback (czytaj test)

Świetna jakość i ergonomia – wnętrze zachowało zalety A1. Poza fotelami i kierownicą, nowością są czerwone szwy i akcenty na dźwigni zmiany biegów oraz wokół przycisku uruchamiającego silnik.Motor
Zmiana trybu jazdy wpływa na twardość zawieszenia, pracę klimatyzacji oraz tempomatu, a nawet dźwięk silnika.Motor
Turbodoładowany, 2-litrowy silnik S1 kipi mocą już od 1500 obr./min i nie traci animuszu aż do „odcięcia” przy 6800 obrotów.Motor
Opcjonalne fotele z lakierowanymi (jak np. w Porsche 911) „plecami”...Motor
Za sprawą napędu quattro bagażnik zmalał z 270 do zaledwie 210 litrów.Motor
Audi S1 SportbackMotor
Na śliskich nawierzchniach S1 czuje się jak ryba w wodzie. Takie zabawy ułatwia duży zapas mocy niemal w całym zakresie obrotów.Motor
Nowe światła i szerszy grill nie rzucają się w oczy tak jak duże wloty powietrza w zderzaku (z których tylko lewy jest wlotem, prawy zaślepiono).Motor
Audi S1 Sportback od trzydrzwiowego S1 różni się nie tylko dodatkową parą drzwi, ale także nieco większa ilością przestrzeni na głowy jadących w drugim rzędzie siedzeń.Motor
...są wygodne i zapewniają dobre podparcie boczne. Tylko skóra okazuje się nieco za śliska.Motor
Z tyłu są tylko dwa siedzenia. I to ciasne – miejsca tu mniej niż... w Skodzie Citigo.Motor
Na hamowni czekała nas miła niespodzianka. Testowane S1 rozwinęło moc 267 KM i moment obrotowy 387 Nm. To o 36 KM oraz 17 Nm więcej niż obiecuje producent.Motor

Dzięki napędowi quattro S1 potrafi nie tylko katapultować się z miejsca, zachwyca także w zakrętach. Podsterowność jest naprawdę mała i łatwo ją wyeliminować - wystarczy dodać gazu i być gotowym na delikatną kontrę kierownicą. Połowa mocy płynie wtedy na tył, a elektroniczna "szpera" dba o to, żeby żaden koń mechaniczny nie został zmarnowany. Co prawda Audi nie zmienia kierunku jazdy tak chętnie jak np. lżejszy o ponad 250 kg Ford Fiesta ST, ale za to same zakręty przejeżdża z prędkościami nieznanymi rywalom.

Oczywiście nie ma nic za darmo - S1 Sportback kosztuje aż 132 670 zł. To bardzo dużo, ale żaden inny samochód w tej cenie nie potrafi nawet zbliżyć się do Audi, jeśli chodzi o osiągi. A przecież w takich autach to one są najważniejsze.

Audi S1 Sportback - podsumowanie

Audi S1 bardzo się wyróżnia, ale zdecydowanie nie wyglądem. To niepozorne auto jest jedynym pojazdem w swoim segmencie z napędem wszystkich kół. Jest też najszybszym nowym autem, jakie można kupić za ok. 130 tys. zł. Jeśli ktoś lubi dynamiczną jazdę i zdecyduje się wydać taką kwotę na miejskie auto, na pewno tego nie pożałuje. S1 to najmniejszy, ale najbardziej sportowy model w rodzinie S.

Audi S1 Sportback: nadwozie i wnętrze

Plusy:

  • świetna jakość wykończenia,
  • dużo miejsca z przodu,
  • dobra widoczność z miejsca kierowcy

Minusy:

  • dla niektórych za mało sportowych akcentów,
  • ciasny tył kabiny,
  • mały bagażnik

Audi S1 Sportback: układ napędowy

Plusy:

  • potężna moc silnika,
  • fenomenalne osiągi,
  • ogromny zakres użytecznych obrotów,
  • bardzo skuteczny napęd,
  • efektowny dźwięk wydechu,
  • precyzyjna przekładnia

Audi S1 Sportback: właściwości jezdne

Plusy

  • pewne i niemal neutralne zachowanie w zakrętach,
  • fenomenalna trakcja,
  • bardzo precyzyjny układ kierowniczy,
  • skuteczne hamulce,
  • zupełnie przyzwoity komfort jazdy

Audi S1 Sportback: wyposażenie i cena

Plusy:

  • bogate wyposażenie standardowe,
  • bardzo długa lista dodatków,
  • dużo możliwości personalizacji

Minusy:

  • wysoka jak na miejskie auto cena zakupu

Czym wyróżnia się Audi S1?

Na zewnątrz S1 wyróżnia się przede wszystkim dwiema podwójnymi końcówkami wydechu wbudowanymi w spory dyfuzor. Ma też rozbudowane zderzaki i obniżone progi. Przednie światła otrzymały nowy kształt, a tylne - inne wypełnienie. Grill jest nieco szerszy, powiększono też lotkę nad tylną szybą i umożliwiono zamawianie dachu w kontrastowym kolorze.

Cztery duże końcówki wydechu – to najbardziej rzuca się w oczy.Motor
Za 18-calowe felgi trzeba dopłacić, seryjne mają 17''.Motor
Tylko w S1 można wybierać spośród 4 kolorów dachu.Motor
Przednie tarcze mają średnicę 310 mm, tylne – 272 mm.Motor
Typowe dla Audi z rodziny S: srebrne obudowy lusterek.Motor
 
Audi S1 Sportback
Silnik
benzynowy, turbo
Pojemność skokowa
1984 cm3
Układ cylindrów/zawory
R4/16
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
231 KM/6000
Maks. moment obrotowy
370 Nm/1600
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
man./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went/tarcz.
Długość/szerokość/wysokość
399/174/142 cm
Rozstaw osi
247 cm
Średnica zawracania
10,6 m
Masa/ładowność
1340/450 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)
210/860 l
Poj. zbiornika paliwa
45 l (Pb 95)
Opony
215/40 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,9 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
5,6 s
Przyspieszenie 0-160 km/h
13,6 s
Przyspieszenie 0-200 km/h
22,6 s
Elastyczność 60-100 km/h
3,8 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
6,4 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
35,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
35,3 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
69,0 dB
Rzeczywista prędkość*
98 km/h
Liczba obrotów kierownicą
2,5
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
9,2/5,9/7,1
Teoretyczny zasięg
630 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
10,6/7,0/8,8
Rzeczywisty zasięg
510 km
Cena wersji podstawowej**
132 670 zł
Cena
132 670 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcie: Krzysztof Paliński

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas