Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro - test

Są samochody o których marzy wielu kierowców i takie, które leżą poza strefą marzeń większości. Tak jak Audi R8, czyli bolid o wartości luksusowej willi.

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroMotor

Do samochodów, które wykraczają poza marzenia większości osób zalicza się właśnie ten model. Najnowsza, mocniejsza wersja Audi R8 wyposażona w silnik V10. Dzięki niemu Audi wkroczyło do ligi supersportowych bolidów o mocy ok. 500 KM, mogąc konkurować z takimi modelami jak Aston Martin V12 Vantage, Jaguar XKR czy Porsche 911 Turbo.

Pomysł

Niemieckie Ferrari - tak w skrócie można powiedzieć o R8 V10. Rzeczywiście, model ten porównywalny jest z najsłabszymi modelami Ferrari czy Lamborghini. Nie jest to przypadek, bowiem w dużej części bazuje właśnie na Lamborghini Gallardo (Lamborghini należy do Audi). R8 powstało według następującej recepty: agresywne dwuosobowe nadwozie, duży, wysokoobrotowy silnik bez turbosprężarki umieszczony po środku i napęd na cztery koła.

Efekt

Trudno w to uwierzyć dopóki nie przejedzie się R8 po polskich drogach, ale jest to jeden z najbardziej komfortowych samochodów w tej klasie. Wyższy komfort oferuje tylko Jaguar XKR. Jest to zaskakujące nie tylko dlatego, że sylwetka nadwozia zupełnie nie zapowiada takich odczuć, ale również dlatego, że osiągi R8 dorównują najlepszym w tej klasie.

Mocne strony

Rozkład elementów podobny jak w Lamborghini Gallardo. Nic w tym dziwnego, ponieważ w dużej części Audi R8 bazuje na tym właśnie modelu. Do spłaszczonej kierownicy można się dość szybko przyzwyczaić.Audi

Najmocniejszą stroną R8 nie jest wcale silnik, ale zawieszenie. Równocześnie komfortowe i gwarantujące najwyższe osiągi. Zapewne duża w tym zasługa amortyzatorów magnetic ride. Najlepszym dowodem są lepsze czasy uzyskiwane w slalomie przez R8 niż Porsche 911 Turbo. Fenomenalny jest także układ hamulcowy z tarczami ceramicznymi.

Cel

Nie sposób zadać sobie pytania w jakim celu powstał ten model. Sprawa jest prosta. Jest to samochód stworzony na niemieckie autostrady. Bardzo duży zbiornik paliwa (90 l), niewygórowane zużycie paliwa w trasie oznacza, że R8 jest w stanie pokonać większy dystans bez tankowania niż rywale. Jeśli dodać do tego, że jest cichszy od nich i wygodniejszy, to oczywiste staje się, że właśnie długie podróże autostradowe to żywioł R8.

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro (czytaj test)

Rozkład elementów podobny jak w Lamborghini Gallardo. Nic w tym dziwnego, ponieważ w dużej części Audi R8 bazuje na tym właśnie modelu. Do spłaszczonej kierownicy można się dość szybko przyzwyczaić.Motor
Sportowe fotele ze skórzaną tapicerką. Wnętrze jest dwuosobowe. Za fotelami znajduje się przegroda silnika.Motor
System multimedialny z nawigacją znany jest z innych modeli tej marki.Motor
Wersja R8 ze skrzynią biegów R tronic jest droższa aż o... 34 500 zł od wersji ze skrzynią manualną.Motor
Tylny spoiler podnosi się automatycznie. Można sterować nim także za pomocą przycisku na tablicy przyrządów.Motor
Boczne wloty powietrza w wersji V10 są powiększone.Motor
Ceramiczne hamulce są bardzo skuteczne i...Motor
Pojedyncze owalne końcówki wydechu zarezerwowane są dla modelu 5.2 V10. W słabszej wersji 4.2 standardem są podwójne okrągłe.Motor
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroMotor
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroMotor
Silnik to prawdziwe dzieło sztuki. Podświetlany jest niebieskimi diodami LED.Motor
...kosmicznie drogie (53 970 zł!).Audi

Bez cudów

Cudów jednak nie ma. Mimo że wiele układów R8 reprezentuje najwyższy możliwy poziom, w praktyce Audi nie jest szybsze od Porsche. Testy na torach wyścigowych pokazały, że pomimo tego, że R8 pod kilkoma względami jest lepsze od 911, szybsze okazuje się właśnie Porsche. Szansą na większą popularność dla Audi mogłaby być wyraźnie niższa cena. Tymczasem R8 ma cenę zbliżoną. Nie ma natomiast legendy 911.

Koszty

Jeśli ktoś ma wątpliwości dlaczego Audi R8 V10 leży poza strefą marzeń, to uzasadnienie znajdzie w cenniku. Cena podstawowa to 708 tys. zł. Doliczając do tego kilka elementów wyposażenia dodatkowego zbliżenie się do 1 miliona złotych nie jest wielką sztuką. Zwłaszcza, że dodatków w cenie kilkudziesięciu tysięcy złotych nie brakuje.

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro

Audi R8 5.2 FSI V10 Quattro (czytaj test)

Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Audi R8 5.2 FSI V10 QuattroAudi
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
5204 cm3
Układ cylindrów/zawory
V10/40
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
525 KM/8000
Maks. moment obr.
530 Nm/6500
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
R tronic/6-bieg.
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Średnica zawracania
11,7 m
Masa/ładowność
1625/300 kg
Poj. bagażnika
100 l
Poj. zbiornika paliwa
90 l (Pb 98)
Opony (przód/tył)
235/35; 305/30 ZR 19
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
316 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
3,9 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
22,7/9,6/14,4
Emisja dwutlenku węgla
327 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
4,1 s
Hamowanie* 100-0 km/h (zimne)
41,3 m
Hamowanie* 100-0 km/h (ciepłe)
41,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
67,8 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
18,4/11,0
Cena wersji podstawowej**
708 000 zł
Cena
742 500 zł
*opony zimowe Dunlop SP Winter Sport 3D; **z tym samym silnikiem

Tekst: Krzysztof Burmajster, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas