Audi A7 Sportback 3.0 TDI quattro - test

Świetny napęd, komfortowe wnętrze, pełno nowinek technicznych i praktyczny bagażnik – Audi A7 Sportback ma to wszystko.

Niska, szeroka sylwetka i drzwi z oknami bez ramek składają się na dynamiczny wizerunek A7.
Niska, szeroka sylwetka i drzwi z oknami bez ramek składają się na dynamiczny wizerunek A7.Motor

Minęły już czasy, gdy drogi, prestiżowy samochód mógł być tylko klasyczną limuzyną lub autem sportowym. Kilka lat temu stało się coś, co tchnęło nowe życie w auta z wyższej półki - zapanowała wśród nich moda na nietypowy wygląd. Francuzi odkryli tą niszę wcześniej, ale dopiero teraz w tym segmencie oryginalność stała się modna.

A skoro Mercedes z powodzeniem sprzedaje "czterodrzwiowe coupe“ CLS, a BMW - nietypowy model 5 GT, zatem i Audi musiało zaoferować coś wyjątkowego. I pokazało A7 Sportback - samochód, który oferuje komfort dużej limuzyny, praktyczność pięciodrzwiowego nadwozia i charakter auta sportowego. A także oszczędną eksploatację, biorąc bowiem pod uwagę popularność tej jednostki w innych modelach Audi, najczęściej spotykaną wersją A7 będzie zapewne 3.0 TDI quattro. Sprawdziliśmy, co takie auto potrafi.

Mnóstwo tu przycisków i pokręteł, ale umieszczono je na tyle logicznie, że obsługa jest bardzo intuicyjna. Już po chwili większość funkcji można włączyć „po omacku”.Motor

Przede wszystkim, w tej konfiguracji łączy świetne osiągi (6,3 s do "setki“) z umiarkowanym spalaniem - w mieście, jeśli nie wykorzystujemy w pełni potencjału silnika, auto pali 9 l ON na 100 km, w trasie wystarczy 6 l/100 km. Mocny silnik współpracuje z bardzo szybką, siedmiobiegową i dwusprzęgłową przekładnią oraz ze świetnym napędem wszystkich kół (z blokadą mechanizmu różnicowego i rozdziałem napędu pomiędzy tylne koła w zależności od sytuacji na drodze).

Dodatkowo kierowca A7 Sportback może wybrać jeden z trzech trybów pracy auta. W trybie Dynamic zawieszenie i układ kierowniczy sztywnieją, skrzynia szybciej i brutalniej zmienia biegi, a silnik chętniej reaguje na gaz. Dzięki temu na krętej drodze A7 zaskakuje zwinnością znacznie mniejszego auta. Łatwo zapomnieć, że waży aż 1845 kg.

Same rozmiary auta (blisko 5 m długości) sugerują jednak, że A7 nie szczędzi swoim pasażerom luksusu. I rzeczywiście - w środku jest dużo miejsca, choć raczej dla czterech osób. Jakość materiałów robi wrażenie. Jeszcze większe - wygoda, jaką daje jazda A7 w trybie Comfort. Zaskakujące, jak bardzo jednym pokrętłem można zmienić charakter auta. Pozostałe wrażenia zależą już głównie od zamożności nabywcy - jeśli stać go na wyposażenie dodatkowe, może wybierać spośród ponad 80 opcji.

Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro

Audi A7 Sportback 3.0 TDI Quattro

Mnóstwo tu przycisków i pokręteł, ale umieszczono je na tyle logicznie, że obsługa jest bardzo intuicyjna. Już po chwili większość funkcji można włączyć „po omacku”.Motor
Bagażnik mieści 535 l, a maksymalnie za przednimi fotelami spakujemy 1390 l i przedmioty o długości do 2 metrów.Motor
Zasłonę tylnej szyby obsługuje się ręcznie – nie jest to najwygodniejsze.Motor
Fotele komfortowe oferują wygodną pozycję i mocne podparcie boczne.Motor
Z tyłu nie brakuje miejsca na nogi, jest też dość szeroko, ale opadająca linia dachu ogranicza miejsce nad głowami.Motor
Jak przystało na luksusowe auto, klimatyzacja może być nawet czterostrefowa.Motor
Za dopłatą fotele A7 Sportback mogą być zarówno podgrzewane, jak i klimatyzowane.Motor
Regulacja foteli obejmuje np. wielkość podparcia bocznego i długość siedziska.Motor
Niska, szeroka sylwetka i drzwi z oknami bez ramek składają się na dynamiczny wizerunek Audi A7 Sportback.Motor
Spoiler wysuwa się automatycznie przy prędkości 130 km/h, można go też podnieść przyciskiem pośrodku konsoli.Motor
W zależności od nastroju kierowcy, A7 potrafi być bardzo wygodne albo diabelsko szybkie.Motor

Nocą przyda się na przykład kamera na podczerwień, która przekazuje na ekran między zegarami widok sprzed auta, wyróżniając pieszych. Zawieszenie pneumatyczne dostosowujące prześwit i sztywność m.in. do prędkości jazdy, system ostrzegający kierowcę o zbliżaniu się do przeszkody (w razie zagrożenia potrafi zatrzymać auto), nawigacja, w której adres można podać pisząc po odpowiednim panelu palcem - lista wyposażenia jest bardzo długa.

Najbardziej jednak imponuje sposób, w jaki wiele - pozornie niepowiązanych ze sobą - elementów wyposażenia łączy swoje działanie. Co na przykład światła mają wspólnego z nawigacją? Otóż w testowanym Audi oświetlenie dostosowuje się do warunków, czerpiąc informacje m.in. właśnie z systemu nawigacji - snop światła rozszerza się, gdy zbliżamy się do skrzyżowania lub wydłuża na autostradzie. Co więcej, podczas opadów lampy ustawiają się tak, by własne światło jak najmniej raziło kierowcę. Ale to nie wszystko - nawigacja łączy się też ze skrzynią biegów, więc dla zwiększenia stabilności auto potrafi np. zredukować bieg przed zakrętem. Jest też łączność z internetem, dzięki czemu nawigacja może pokazywać drogę na zdjęciach lotniczych z Google Earth. Co więcej, wbudowany router pozwala korzystać z internetu także pasażerom posiadającymnp. laptopa (w kabinie A7 można stworzyć coś w rodzaju "hot spota").

Choć nawet bez dodatków A7 3.0 TDI quattro oznacza wydatek 289 800 zł, testowane auto kosztuje ok. 425 tys. zł. A można jeszcze doposażyć je za kolejne 100 tys. zł.

Aktywny tempomat

Tempomat Audi A7 potrafi utrzymywać stałą (regulowaną) odległość od poprzedzającego samochodu. Sprawdza się to zarówno na autostradzie, jak i podczas jazdy w korku.Motor

Pamięć ustawień

Gdy z auta korzystają dwie osoby, każda może zapisać własne ustawienia m.in. foteli, lusterek i trybu pracy samochodu do swojego kluczyka.Motor

Oświetlenie

Skrętne ksenony regulują snop światła m.in. na podstawie z danych z GPS. Automatyczna regulacja długich świateł nie pozwala oślepić innych kierowców.Motor

Asystent jazdy nocnej

Kamera na podczerwień rejestruje obraz przed autem i wyświetla go między zegarami, dodatkowo zaznaczając pieszych (w zależności od sytuacji – na żółto lub czerwono). System ten kosztuje dodatkowo 11 tys. zł.Motor
Kamera systemu kryje się w logo Audi.Motor
Co ciekawe, posiada ona własny spryskiwacz.Motor

Audi drive select

System pozwala wybrać tryb pracy podzespołów A7. Różnice między nimi są duże – Dynamic czyni auto bardzo szybkim, Comfort zapewnia wygodę.Motor
W trybie Individual samemu konfigurujemy sposób pracy m.in. silnika, skrzyni biegów, zawieszenia, układu kierowniczego, skrętnych świateł.Motor

Kamera cofania

Kamera cofania jest umieszczona nad tylną rejestracją i przekazuje wysokiej jakości obraz tego, co dzieje się za naszym samochodem.Motor

Sprzęt audio

Dostępne źródła dźwięku: wbudowany dysk twardy, karta SD, płyta CD/DVD, odtwarzacz zewnętrzny podłączony przez USB/AUX lub przez Bluetooth.Motor
Na 7-calowym ekranie na szczycie deski rozdzielczej bez problemu obejrzymy film z DVD. Za dodatkową dopłatą otrzymamy też tuner TV.Motor

System nawigacyjny

Najbardziej zaawansowany system nawigacyjny kosztuje w A7 aż 13 380 zł. Posiada m.in. panel rozpoznający pismo i funkcję obsługi głosowej. Pozwala wyszukiwać cele w Google. Współpracuje też z różnymi elementami wyposażenia, wpływając np. na pracę skrzyni biegów czy zasięg świateł.

Panel koło dźwigni automatu może służyć do wpisywania liter za pomocą palca.Motor
System bez problemu rozpoznaje nawet koślawe pismo, ułatwiając obsługę systemu.Motor

Ciepło szczątkowe

Zimą możemy przytrzymać klawisz dmuchawy przed wyjściem z auta – przez pół godziny wnętrze będzie grzane ciepłem silnika.Motor
Silnik
turbodiesel
Pojemność skokowa
2967 cm3
Układ cylindrów/zawory
V6/32
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk common rail
Moc maksymalna
245 KM/4000
Maks. moment obrotowy
500 Nm/1400
Napęd
4x4
Skrzynia biegów
aut./7-biegowa (S tronic)
Hamulce (przód/tył)
tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednie
wielowahaczowe
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1845/490 kg
Średnica zawracania
11,9 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)
535/1390 l
Pojemność zbiornika paliwa
75 l (ON)
Wymiar (dł./szer./wys.)
497/191/142 cm
Rozstaw osi
291 cm
Opony
235/55 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,3 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
7,2/5,3/6,0
Emisja dwutlenku węgla
158 g/km
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
6,3 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
36,6 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
36,8 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
62,4 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
9,0/6,2
Cena
289 800 zł

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas